رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: متأسفانه ذخایر آبزی برخی از گونه‎ها در دریای خزر کاهش پیدا کرده و به حداقل رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان ،محمد پورکاظمی رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی پیش از ظهر امروز اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی بررسی ذخایر آبزی در آب‎های دریای خزر، خلیج فارس، عمان و آب‎های داخلی است.

وی ادامه داد: این پایش‎ها که هر ساله در بخش‎های مختلف اعم از داده‎های زیستی، اکولوژیکی، ماهی و سایر آبزیان صورت می‎گیرد بررسی‎هایی در خصوص میزان ذخایر آبزی باقی‎مانده، ترکیبات، سن و جنسیت، مسیر مهاجرت و تخم‎ریزی برای مشخص کردن فصل و خاتمه سیل انجام می‎شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی یادآور شد: متأسفانه ذخایر آبزی برخی از گونه‎ها در دریای خزر به‎ویژه پنج گونه ماهی خاویاری مانند فیل ماهی، اوزون برون، شیب، تاس ماهی ایرانی و تاس‎ماهی روسی بسیار کاهش پیدا کرده و به حداقل رسیده است، همچنین ذخایر ماهی ماش، سوف، سیم و ماهی آزاد خزر جزو گونه‎های نزدیک به تهدید به انقراض هستند.

کاظم‎پور بیان کرد: در جنوب نیز ماهیانی مانند حلوای سفید و برخی گونه‎های بومی در آب‎های طبیعی مانند گتتون و ... در حال انقراض هستند.

تشکیل بانک ژن برای جلوگیری از انقراض گونه‎های آبزی

وی متذکر شد: برای جلوگیری از انقراض این گونه‎ها باید بانک‎های ژن زنده این گونه‎ها را تشکیل دهیم که این کار را از سال قبل شروع کردیم و زیرساخت‎ها در حال آماده شدن است و متناسب با ظرفیت و زیرساخت‎هایی که داریم این کار را از طریق مشارکت جامعه صیاد و بهره‎بردار و حتی خرید از آن‌ها انجام می‎دهیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی تصریح کرد: بعد از جمع‎آوری، ماهی و جلبک و گونه‎های آبزی تکثیر شده و بعد از تکثیر ۱۰ درصد اوزون‌ها را نگه‎داری می‎کنیم و ۹۰ درصد با حضور صیادان و بهره‎برداران رهاسازی می‎شوند و بانک اسپرم، جنین، «DNA» و بافت این گونه‎ها تشکیل می‎شود تا در مدت زمان هشت تا ۱۰ ساله جلوی انقراض آن‌ها گرفته شود.

کاظم‎پور تولید آبزیان در کشور را حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از این میزان ۵۲ درصد مربوط به صید و ۴۸ درصد مربوط به آبزی‎پروری بوده که کل گونه‎های گرمابی، سردابی، خاویاری و میگو را شامل می‎شود.

وی بر لزوم استفاده از تکنولوژی‎های مختلف در صنعت آبزی‎پروری متناسب با شرایط اقلیمی کشور تأکید و ابراز کرد: در صورتی که این تکنولوژی‎ها در کشور وجود ندارد باید از تکنولوژی‎های خارج از کشور استفاده کرد و آن را بومی‎سازی کنیم تا صید آبزی‎پروری از حالت سنتی به صنعتی و نوین گرایش پیدا کند و به جای رشد افقی رشد عمودی داشته باشد تا میزان تولید در واحد سطح افزایش یابد.

 

انتهای پیام/ت

برچسب ها: شیلات ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.