سالهاست که مسئولان درایام اربعین قول تکمیل عملیات چهاربانده شدن محور ایلام به مهران را می‌دهند، اما همچنان مشکلات این راه ۹۰ کیلومتری ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، مسیر ارتباطی ایلام به مهران یکی از محور‌های پرتردد استان ایلام است که به واسطه تردد میلیونی زائران اربعین حسینی و مسیر ترانزیتی که دارد همواره مورد توجه مردم و رانندگان قرار داشته است.موضوعی که باعث شد تا عملیات چهاربانده کردن این محور در سال ۱۳۹۲ در جهت تسهیل تردد زائران در دستور کار دولتمردان قرار گیرد، اهمیت طرح به حدی بالا بود که برای تسریع در انجام پروژه آن را به ۳ پیمانکار مختلف واگذار کردند.

مسیری به طول ۹۰ کیلومتر که مدیران کشوری و استانی مرتب از آن بازدید می‌کردند و وعده می دادند که طول مدت افتتاح آن یک سال از تاریخ کلنگ زنی خواهد بود ، اما با گذشت چندین سال، عملیات اجرایی این طرح مهم هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.ما نیز برآنیم تا با مراجعه به آرشیو مصاحبه‌هایی که از آن زمان داریم و مشکلات موجود ، به بررسی علل تاخیر این پروژه مهم و حیاتی در استان ایلام بپردازیم.

 

داستان تکراری چهار بانده شدن جاده ایلام- مهران / مسیری با تردد میلیونی زائران که همه ساله مسئولان وعده افتتاح آن را می‌دهند

محور ایلام به مهران تا اربعین ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید

شاپور پولادی معاون سابق امور عمرانی استانداری ایلام در سال ۹۵ در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، اعلام کرد : مرز مهران بدلیل امنیت بالا و نزدیکی به کربلای معلی، همواره به عنوان مرز منتخب زائران در جهت زیارت عتبات عالیات مورد توجه قرار می‌گیرد که به همین منظور چهاربانده کردن این محور ارتباطی در سال ۹۲ در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با برنامه‌های صورت گرفته و زمان بندی انجام شده قرار است این محور تا اربعین ۹۶ به بهره برداری برسد.

پولادی تاکید کرد: در جهت تسریع عملیات عمرانی این پروژه این طرح به ۳ پیمانکار واگذار گردیده است که خود می تواند نقش مهمی در پیشرفت عملیات اجرایی داشته باشد.

پروژه ایلام به مهران تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری می رسد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی آبان ماه سال ۹۷  در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت : یکی از مشکلات استان ایلام در ایام اربعین تکمیل نبودن زیر ساخت‌های ارتباطی است، طی سال‌های گذشته تلاش‌های مستمری برای این مشکلات از سوی مسئولان مختلف بویژه دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته، اما همچنان نواقصی مشاهده می‌شود که باید پیش از اربعین سال آینده برطرف شوند.

اسلامی که در اولین روز کاری خود به استان ایلام آمده بود با بیان اینکه محور ایلام به مهران تا پایان سال چهاربانده می شود ، گفت : علائم ایمنی ، سیستم روشنایی و نصب نیوجرسی نیز باید در این مسیر هر چه سریعتر به اتمام برسد.

حرف های شنیدنی یک روستایی در خصوص عملکرد مسئولان اجرایی  محور ایلام به مهران در طی این چند سال

سارایی از ساکنان روستای گلان در محور ایلام به مهران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، گفت: عملیات عمرانی راه ایلام به مهران در چند ماه قبل از فرارسیدن اربعین، عملیات عمرانی در آن صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کندی اجرای این طرح ، مشکلاتی را برای مردم و ساکنان این روستا نیز به وجود آورده است، افزود: پیچ تند پایین دست روستای گلان از نقاط حادثه خیزی است که روزانه شاهد تصادف در این نقطه هستیم.موضوعی که باعث شده تا برخی از مسافران این محور هیچگاه به مقصدشان نرسند.

۲۰ درصد تصادفات استان مربوط به محور ایلام به مهران است

رضا همتی زاده فرمانده پلیس راه استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، اعلام کرد: محور ایلام به مهران یکی از مهمترین و پرترددترین محور‌های استان ایلام است که بیش از ۲۰ درصد تصادفات سطح استان را به خود اختصاص داده است.

وی علت اصلی تصادفات این محور را سرعت غیر مجاز دانست و افزود: با توجه به ناایمن بودن این محور ، خاکی بودن قسمتی از مسیر و اهمیت این محور ارتباطی از مسئولان تقاضا داریم نسبت به رفع نقاط حادثه خیز آن اقدام نمایند.

وی اظهار کرد: توقف پروژه و سیلابی شدن محور پس از سیل اخیر ، باعث مسدود شدن محور ایلام به مهران به مدت یک هفته در فروردین ماه سال جاری شد که خود حاکی از وضعیت نامناسب این محور است.

اما آنطور که شواهد نشان می دهد کندی پیشرفت پروژه بیشتر از همه چیز مربوط به اختصاص نیافتن اعتبار است.

داستان تکراری چهار بانده شدن جاده ایلام- مهران / مسیری با تردد میلیونی زائران که همه ساله مسئولان وعده افتتاح آن را می‌دهند

اتمام پروژه چهارخطه کردن ایلام به مهران منوط به تزریق اعتبار است

جعفری پیمانکار قطعه اول جاده ایلام به مهران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به کندی اجرای عملیات عمرانی در این محور ، تاکید کرد: کمبود اعتبارات مهمترین دلیل تکمیل نشدن قطعه اول مسیر ایلام به مهران است.

وی افزود : در صورتی که مسئولان استان و نمایندگان مردم در زمینه تامین اعتبارات برای تکمیل طرح اقدام نکنند ، قطعه اول جاده ایلام به مهران به بهره برداری نخواهد رسید.

این در حالی است که بزرگی پیمانکار قطعه دوم مسیر ایلام به مهران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، اعلام کرد : قطعه دوم محور ایلام به مهران به طول ۱۹ کیلومتر به شرکت ما واگذار شده که تنها ۹ کیلومتر از آن آسفالت شده و مابقی منتظر تزریق اعتبار از سوی دستگاه ذی ربط است.

بزرگی ادامه داد: به اتمام نرسیدن این پروژه علاوه بر مشکلات بوجود آورده برای رانندگان ، مشکلاتی برای خود پیمانکاران نیز دارد چرا که تردد خودروهای راهسازی زنجیری برروی جاده باعث تخریب مناطقی که عملیات آسفالت آن به اتمام رسیده نیز می شود.

وی افزود: نبود اعتبار لازم برای به سرانجام رساندن این راه ارتباطی موضوعی است که مدیران استان نیز به خوبی آن را تایید می کنند.

داستان تکراری چهار بانده شدن جاده ایلام- مهران / مسیری با تردد میلیونی زائران که همه ساله مسئولان وعده افتتاح آن را می‌دهند

کمبود اعتبار اجرای طرح راهسازی ایلام به مهران را کند کرده است

کاظمی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به کندی عملیات راهسازی در محور ایلام به مهران گفت : حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای چهارخطه شدن این مسیر نیاز است.

وی با اشاره به اینکه امسال میزان بارش‌ها در استان ایلام نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است ، افزود: این بارش‌ها باعث شد تا اجرای عملیات عمرانی در این محور با کندی انجام شود.

کاظمی تاکید کرد: خرابی قسمتی از محور ایلام به مهران بدیل تسریع در انجام طرح در ایام اربعین ۹۷ بوده که پیمانکاران موظف هستند در اولین فرصت نسبت به تعمیر قسمت‌های آسیب دیده جاده اقدام کنند.

 در حالیکه مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از نبود اعتبار برای تکمیل عملیات چهاربانده شدن ایلام به مهران گله دارد اما معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح بخشی از این محور تا اربعین امسال خبر می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی که اردیبهشت امسال به استان ایلام سفرکرد از تکمیل شدن قسمتی از این  راه ارتباطی تا اربعین ۹۸ خبر داد.

عزم جدی وزارت راه و شهرسازی برای اتمام بزرگراه ایلام - مهران

امینی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،  اعلام کرد : خوشبختانه در سال گذشته ۲۶ کیلومتر دیگر از مسیر ایلام - مهران به صورت چهار خطه زیر بار ترافیک رفت و هم اکنون در سه قطعه این مسیر پیمانکاران مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد : حفاری موازی تونل راه کربلا به طول ۷۰۰ متر به پایان رسیده و پیمانکار مشغول کف کنی و پوشش بتونی آن است و عملیات اجرایی تونل دیگر ۷۰۰ متری نیز در روز‌های آینده آغاز خواهد شد ضمن اینکه پیمانکاران در سایر قطعات نیز مشغول فعالیت هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : در مقاطعی از این محور بر اثر بارندگی‌های اخیر با رانش زمین مواجه هستیم که کار مطالعه و تثبیت این مقاطع در جریان است و مراتب را در قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده مطرح و برای تأمین اعتبارات لازم تصمیم گرفته خواهد شد.

حال باید منتظر بود و دید سرانجام اصلی ترین راه  زائران اربعین چه خواهد شد ؟ آن هم در زمانی که تا همایش میلیونی زائران چندماه بیشتر باقی نیست.

آیا مسئولان به فکر برطرف شدن مشکلات زائران در این مسیر ۹۰ کیلومتری هستند یا به مانند سال های پیش فقط وعده می دهند.

 مسیر ایلام به مهران چشم انتظار اعتباراتی است که در صورت تامین نشدن آن ، امید چندانی به تکمیل آن تا اربعین امسال نخواهد بود و وجود نقاط حادثه خیز و قول و قرارهای مسئولان برای تکمیل آن همچنان در هاله ای از ابهام خواهد ماند.

گزارشی از مسعود همتی

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.