به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی خشنود مسئول مرکز تحقیقات هوافضای شهید تهرانیمقدم بسیج علمی پژوهشی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گیلان اظهار داشت: برای نخستین بار هواپیمای فوقسبک سیمرغ ۲، کار مشترک مرکز تحقیقات هوافضای شهید تهرانیمقدم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گیلان و مرکز تحقیقات هوافضای شهید ضنجرسیم سپاه دشتستان بوشهر تولید و آماده بهرهبرداری شد.
مسئول مرکز تحقیقات هوافضای شهید تهرانیمقدم بسیج علمی پژوهشی سپاه گیلان پرواز موفقیتآمیز هواپیمای سیمرغ ۲ را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: فرآیند ساخت این هواپیما تقریباً از دو سال پیش توسط متخصصان آغاز شد و بهنوعی آن را میتوان نمونه ارتقاءیافته سیمرغ ۱ دانست.
خشنود با بیان اینکه برای ساخت هواپیمای سیمرغ ۲ در مرحله ساخت آزمایشی آن تقریباً ۱۸۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است ابراز داشت: این هواپیما از دسته هواپیماهای فوقسبک محسوب میشود و تمامی مراحل طراحی تا ساخت آن توسط متخصصان داخلی کاملاً بومیسازی شده است.
وی با اعلام اینکه هواپیمای سیمرغ ۲ در مقایسه با نمونههای خارجی که کاربردهای مشترکی دارند حدود ۳ برابر ارزانتر است تصریح کرد: سیمرغ ۲ بهدست جوانان ایرانی با یکسوم قیمت در مقایسه با محصول خارجی ساخته شده که در صورت تولید انبوه مطمئناً هزینه ساخت آن باز هم کاهش پیدا میکند.
مسئول مرکز تحقیقات هوافضای شهید تهرانیمقدم بسیج علمی پژوهشی سپاه گیلان خاطرنشان کرد: امکان انجام آموزش خلبانی، انجام پروازهای شناسایی و گشتزنی و استفاده بهعنوان هواپیمای اسکورت از جمله کاربردهایی است که برای هواپیمای سیمرغ ۲ در نظر گرفته شده است.
خشنود با اشاره به اینکه در نمونه بعدی این هواپیما قابلیت استفاده در مصارف کشاورزی جهت سمپاشی باغات نیز به آن افزوده میشود ابراز داشت: کاهش بسیار محسوس هزینههای انجام سمپاشی و کیفیت بالای سمپاشی از جمله مزیتهای استفاده از هواپیماهای سمپاش محسوب میشود.
وی از وجود چندین قطعه دستساز در قسمتهای مختلف هواپیمای سیمرغ ۲ خبر داد و اظهار داشت: در این هواپیما برخی از قطعات بهصورت دستی توسط تیم طراحی و ساخته شده و در آن خلاقیتهای زیادی بهکار رفته است بهطوریکه حتی برخی از این قطعات تولیدشده را میتوان بهعنوان اختراع ثبت کرد.
مسئول مرکز تحقیقات هوافضای شهید تهرانیمقدم در مورد ویژگیهای ظاهری این هواپیما نیز اظهار داشت: ۶ متر طول، ۸ متر طول بال و ۲۶۵ کیلوگرم وزن از جمله برخی از خصوصیات و ویژگیهای ظاهری هواپیمای سیمرغ ۲ محسوب میشود.
خشنود با تأکید بر اینکه متخصصان داخلی توان لازم ساخت بسیاری از قطعات و تجهیزات را دارند خاطرنشان کرد: اینکه مسئولان کشورمان با هواپیمای مسافربری خریداریشده عکس یادگاری میگیرند، اما به جوانان متخصص این مرز و بوم اعتماد ندارند برایمان واقعیتی بسیار تلخ و ناگوار است.
وی ایجاد عزم و اراده لازم بین مسئولان و لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: خودکفایی و بومیسازی ساخت بسیاری از تجهیزات و قطعات در داخل کشور و عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه، با ایمان به تواناییهای جوانان محقق میشود.
خشنود با اشاره به اینکه دشمنان خارجی و داخلی درصدد ایجاد فضای یأس و ناامیدی، خودکمبینی و بزرگنمایی دستاوردهای پوچ بیگانگان بین جوانان کشورمان هستند اضافه کرد: امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اگر کسی در هر عرصهای بگوید ما نمیتوانیم، بدون شک نادان و یا خائن است.
منبع:تسنیم
انتهای پیام/