کتاب «ماجرای فکر آوینی» نوشته وحید یامین پور در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،رونمایی از کتاب «ماجرای فکر آوینی» نوشته وحید یامین پور که توسط انتشارات معارف عرضه شده، امروز با حضور پیر مرادیان مدیر انتشارات معارف، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، یاسر عسگری مدیر انتشارات راهیار و وحید یامین پور نویسنده کتاب برگزار شد.حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی ریاست محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و حجت‌الاسلام محمد قائم مقامی هم در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم پیرمرادیان مدیر نشر معارف ضمن تشکر از دکتر وحید یامین پور در تدوین کتاب «ماجرای فکر آوینی» گفت: من فکر می‌کنم عنوان کتاب یه طور تصادفی انتخاب نشده است. قطعا مولف این کتاب دکتر یامین پور قائل به ماجرایی در فکر و اندیشه شهید آوینی هستند. ما در نشر معارف ماجرای زندگی شهید آوینی را با نام «زندگی زیباست» منتشر کردیم.
وی افزود: این کتاب ارزشمند یک ادبیات داستانی و جالب دارد که ماجرای زندگی شهید آوینی و خط فکری او را روایت می‌کند. نکته قابل توجه در تفکرات شهید آوینی، تقابل، تضاد و تعارض ایشان با فرهنگ استعماری است.

استقبال بی نظیر از کتاب «ماجرای فکر آوینی» در مجمع ناشران انقلاب اسلامی

در ادامه این برنامه محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با ذکر خاطره‌ای درخصوص ارتباط خود با شهید آوینی عنوان کرد: آوینی شخصیتی بود که بعد از شهادت شناخته شد. کسانی از کنار ما رفتند که فکر و اندیشه آن‌ها راهگشاست و شهید آوینی یکی از این افراد است. این تلقی در جوانان وجود دارد که آوینی شدن یک اتفاق سهل الوصول و راحت است. این نگاه سطحی باعث می‌شود افرادی که می‌خواهند مثل آوینی باشند سر از نوریزاد درمی‌آورند، چون آوینی را ساده و سهل می‌پندارند.
وی افزود: من وقتی کتاب یامین‌پور را دیدم به او گفتم کتابت جوابی به مسائل امروز ماست. من معمولا آوینی را فردی می‌بینم که سه بعد دارد. بخش اعتقادات و ایمان؛ که شهید آوینی به هرچه که انسان باید ایمان داشته باشد، ایمان دارد. بخش دیگری در حوزه اخلاق و مسئله بعدی دانش و اعلمیت اوست. ایشان فردی بودند که در حوزه علوم انسانی، ادبیات، هنر و ... اطلاعات به روز و خوبی داشتند. آوینی یک فرد چند بعدی بود و در ۴۸ سالگی به همه این مسائل دست پیدا کرده بود.
رئیس حوزه هنری گفت: مجله سوره یکی از عواملی بود که باعث دیده شدن آوینی شد. اولین مطلبی که از شهید آوینی منتشر شد شرح پیام رهبری به هنرمندان بود. وقتی هم که همه از سوره رفتند و استعفا دادند آوینی بود که ماند و نگذاشت مجله تعطیل شود. ایشان شدید از قبیله‌گرایی متنفر بودند. ما گاهی حقیقت را فراموش می‌کنیم. سوره در زمان آوینی بود که سوره شد. یکی دیگر از نکات مهم شخصیتی او مدیریت همزمان افراد مختلف با افکار گوناگون و متفاوت بود.

در ادامه این برنامه دکتر وحید یامین‌پور نویسنده کتاب «جریان فکری آوینی» در خصوص نقش تاثیرگذار شهید آوینی در شکل‌گیری افکار و اعتقاداتش گفت: من توامان با شهید آوینی و مطهری آشنا شدم. در دوره جوانی احوالات هر دو بزرگوار را به‌طور جدی مطالعه می‌کردم. آن چیزی که آوینی را برای من برجسته کرد مسائلی بود که ایشان با آن‌ها مواجه بود. در حالیکه بسیاری از کتاب‌های شهید مطهری به قبل از انقلاب مربوط است و به سوالات آن زمان می‌پردازد، اما شهید آوینی به نیاز امروز جامعه پاسخ می‌دهد.
وی افزود: او مثل یک نیروی رزمنده که با دشمن مواجه است هرجا به سنگر احتیاج بوده حضور پیدا کرده است. البته ممکن است این موضوع مطرح شود که پرداختن یک شخص به مسائل متنوع، نشان از کم عمقی اوست، اما در تمامی موضوعاتی که شهید درباره آن‌ها صحبت کرده است بهترین اطلاعات را به مخاطب جوان خود داده است.
یامین‌پور با بیان اینکه آوینی از یک راه طی شده سخن می‌گوید، اظهار کرد: بخشی از زندگی او در ساحت طاغوت گذشته است. طاغوتی که می‌تواند هر فردی را زمینگیر کند. بسیاری از افراد ایمان به خدا دارند، اما کفر به طاغوت ندارند. آوینی مانند سیاوش به آتش زد و سالم از آن آتش بیرون آمد. در دهه شصت بسیاری از مدعیان انقلابی گری جا زدند، اما آوینی بود که به جلو تاخت و رقیب را عقب زد. ن
وی ادامه داد: نکته مهم‌تر تمسک او به مبانی اصیل دینی است که اعجاب‌آور است. ما نمی‌دانیم این فرد کی فرصت کرد عرفان اسلامی را بشناسد، فلسفه اسلامی را بفهمد و با تفکرات امام وانقلاب آشنا شود. آوینی یک منظومه فکری دارد به همین خاطر هم، صاحب یک لحن و زبان میشود که بر آیندگان تاثیر می‌گذارد. خیلی از منتقدان سینما به زبان آوینی سخن می‌گویند.
این استاد دانشگاه در خصوص انگیزه و اهداف خود برای نگارش این کتاب گفت: من همیشه دوست داشتم حظی که از تفکر آوینی بردم را در اختیار دیگران قرار دهم. از این‌جا شروع کردم که گروه‌های جمع خوانی آوینی را شروع کردیم. این کتاب برای کسانی که مشتاق ورود به حوزه فرهنگ و تحلیل سیاسی هستند انتخاب خوبی است. کسانی که در آغاز راه شناخت این شهید بزرگوار هستند، دانشجویان و افرادی که دغدغه دارند می‌توانند با این کتاب مطالعه افکار شریعتی را شروع کنند.

استقبال بی نظیر از کتاب «ماجرای فکر آوینی» در مجمع ناشران انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار