همایش یک روزه فعال شدن گسل‌های ژئو استراتژیک جهان در دانشکده علوم پایه رشت برگزار شد.

گسل‌های ژئواستراتژیک فعال جهان در گيلانبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، عمران علیزاده رییس هیات مدیره انجمن ژئوپلتیک ایران شعبه گیلان گفت: مهمترین مناقشات بین‌المللی و سیاست‌های کنونی جهان در سطح کروی و منطقه‌ای در این همایش با حضور اساتید و دانشجویان ژئوپلتیک گیلان تبیین و بررسی شد.
استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس هم در این همایش با بیان اینکه رقابت استراتژی‌های دریایی و زمینی در جهان، باعث ایجاد دو گسل بزرگ ژئواستراتژیک در غرب و شرق اوراسیا شده است گفت: سطح تقابل ژئواستراتژیک جهانی در طرفین خشکی اوراسیا است و این تقابل‌ها از یک سو در شرق و بر سطح گسل خشکی اوراسیا با اقیانوس آرام و از سوی دیگر در غرب و بر سطح گسل قاره‌های اوراسیا با اروپا و آفریقا قراردارد.
دکتر محمد رضا حافظ نیا افزود: دولت‌های آمریکا و اروپا و متحدان استراتژی شان به عنوان بازیگران استراتژیک در پهنه‌های آبی و دولت‌های روسیه و چین و متحدانشان به عنوان بازیگران استراتژیک پهنه خشکی، اوراسیا را به محاصره در آورده و به چالش انقباض فضایی می‌کشند.
وی تصریح کرد: روسیه و چین نیز برای خروج از این چالش و شکستن محاصره با تمام قوا به مقابله با آن‌ها به پا خاسته اند.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در طرفین هریک از گسل‌های مزبور بازیگران اصلی قدرت در سطح جهانی وجود دارند. یعنی در گسل شرق اوراسیا آمریکا با چین و روسیه و در گسل غرب اوراسیا روسیه با آمریکا و ناتو در حالت تقابل و رقابت ژئواستراتژیک هستند.
دکتر حافظ نیا با بیان اینکه این گسل‌ها نیز دارای فلسفه و ماهیت ژئوپلیتیکی است افزود: هریک از این بازیگران در تلاش و کشمکش برای قلمروسازی جغرافیایی و ژئوپلیتیکی و دورکردن رقیب از قلمرو‌های فرضی و متصور خود هستند.
استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: گسل ژئواستراتژیک غرب اوراسیا به مراتب آشوب‌زده‌تر و بحرانی‌تر از گسل شرقی آن است و بازیگران رقیب دو استراتژی برّی و بحری و متحدین آن‌ها در سطوح ائتلافی مختلف از مقیاس محلی، منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای، جهانی و سازه‌ای در این گسل با هم درگیرند. بازیگران اصلی و دارای نقش اول در این گسل از یک طرف روسیه و متحدین آن و از طرف دیگر ایالات متحده آمریکا و اعضای سازمان ناتو و متحدین استراتژی بحری هستند.
همچنین در این مراسم به مناسبت روز معلم و گرامیداشت استاد شهید مطهری از دکتر حافظ نیا و خانواده شهید مدافع حرم دکتر حسین پورابراهیمی تجلیل شد.

انتهای پیام/آ

گسل‌های ژئو استراتژیک جهان امروز

برچسب ها: گسل ، انجمن ژئوپلتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.