پدر علم کویرشناسی ایران گفت:صنعت در استان اصفهان پیشرفت قابل توجهی داشته است که این پیشرفت تهدیدی برای طبیعت محسوب می‌شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،پرویز کردوانی پدرعلم کویر شناسی دیروز در همایش سیلاب‌های ایران که در کاشان برگزار شد، ضمن انتقاد از ساخت و ساز‌های غیر اصولی در استان اصفهان اظهار داشت: صنعت در استان اصفهان پیشرفت قابل توجهی داشته است که این پیشرفت تهدیدی برای طبیعت محسوب می‌شود؛ امروزه همچنین صنایعی همچون فولاد و آلومینیوم که نیاز به آب فراوان دارد در این منطقه پیشرفت کرده است و این در حالی است که صنایع در سایر نقاط کشور در مناطقی توسعه پیدا می‌کند که دسترسی به آب فراوان دارد.

وی با بیان اینکه یک کارخانه فولاد به اندازه پنج الی ۱۰ روستا آب لازم دارد، افزود: باید از منابع آبی به بهترین نحو استفاده کرد؛ دو نوع آب وجود دارد که یک نوع آن آب رود و چاه و ... است و نوعی دیگر آب فاضلاب است که ما باید به بهترین شیوه از این آب بهره برداری کنیم چراکه خارجی‌ها معتقد هستند آب فاضلاب درآمدزا است.


پدر علم کویر شناسی ایران با بیان اینکه شیرین کردن آب بر دو نوع است، ابراز داشت: یک نوع شیرین کردن خورشیدی است و نوع دیگری شیرین کردن صنعتی است و تمامی این موارد در جهت استفاده بهینه از آب‌های موجود است، اما متأسفانه راهکار‌هایی که در مورد آب ارائه می‌شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد و از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌شود.


وی با بیان اینکه بر خلاف تصور هندوانه کم آب‌برترین میوه است، گفت: برخی افراد در خصوص میزان آب لازم برای محصولات کشاورزی تصورات اشتباهی دارند و این موضوع باعث می‌شود تا محصولات پرآب در مناطق کم آب کاشت شود؛ بر همین اساس ما باید جدای تمامی موارد در مصرف آب به طرق مختلف صرفه‌جویی کنیم و این مهم با استفاده از شیر‌های کم مصرف، استفاده بهینه از آب در مواقع شست و شو و سایر روش‌ها امکان پذیر است.

کردوانی ضمن انتقاد از توسعه صنایع پرآب بر در مناطق کویری اظهار داشت: این توسعه در چنین مناطقی نه تنها نشانه توسعه نیست بلکه مصداق بارز عقب ماندگی است و مسئولان باید این نکات را مدنظر قرار دهند تا آینده منطقه را دچار مشکل نکنند.

انتهای پیام/م

 

برگزاری همایش سیلاب‌های ایران  درکاشان

برچسب ها: وزارت صنعت ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار