رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: طرح "پایش و ثبت ذخایر ژنتیکی بومی شتر‌های دوکوهانه" در استان اردبیل اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حسین کربلائی خیاوی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل صبح امروز در بازدید از زیستگاه شتر‌های دوکوهانه در پایگاه تحقیقاتی جهادآباد مشگین‌شهر گفت: حفظ ذخایر ژنتیکی جزو وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و در این زمینه تلاش و پیگیری لازم را انجام می‌دهیم.

وی استان اردبیل را زیستگاه اصلی شتر‌های دوکوهانه کشور دانست و تصریح کرد: این گونه جانوری در حال انقراض بوده و در حال حاضر تعداد محدودی از عشایر منطقه مغان و مشگین‌شهر به پرورش شتر دوکوهانه مشغول هستند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به تغییرات شدید اقلیمی و تهدید جدی کشور در زمینه گسترش بیابان‌ها، خشکی‌ها، کاهش منابع آبی و شیوع بیماری‌های نوپدید دامی گفت: این مرکز اقدامات لازم را در زمینه جلوگیری از خطر انقراض شتر دوکوهانه ایران انجام می‌دهد.

کربلائی خیاوی بیان کرد: در حال حاضر طرحی با عنوان پایش و ثبت ذخایر ژنتیکی بومی کشور شتر‌های دوکوهانه توسط بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در حال انجام است که هدف از انجام این طرح ثبت اطلاعات شتران دوکوهانه مطابق با معیار‌های بین‌المللی اصلاح نژادی و استخراج DNA است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار موجود سال گذشته، تعداد ۱۵۱ نفر شتر دوکوهانه در استان اردبیل وجود دارد و پایگاه تحقیقاتی شتر دوکوهانه جهادآباد مشگین‌شهر تعداد ۳۸ نفر از شتر‌ها را حفظ و حمایت کرده و کار‌های پژوهشی متعددی برای حفظ و تکثیر آن‌ها انجام داده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار کرد: دورگ‌گیری شتر دوکوهانه با تک کوهانه، تکثیر و حفظ انجماد اسپرم شتر دوکوهانه و انتقال جنین دوکوهانه به تک کوهانه از جمله طرح‌های اساسی و مؤثر تحقیقاتی انجام شده در پایگاه تحقیقات شتر دوکوهانه جهادآباد توسط محققان بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل است.

انتهای پیام/ع

وجود ۱۵۱ نفر شتر دوکوهانه در استان اردبیل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.