استان هرمزگان از غنای فرهنگی و تنوع در طرحها بومی و سنتی برخوردار است، اما امروز به جای فرهنگ سنتی و اسلامی شاهد استقبال از طرحهای غربی هستیم.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،لباس از دیرباز در ایران از جایگاه خاصی برخوردار بوده و این جایگاه در هر استان و منطقه نیز متناسب با شرایط آب و هوایی و فرهنگ همان منطقه شکل گرفته است.
پوشاک بارزترین سمبل فرهنگی و مهمترین مظهر و نشانه فرهنگ در تمدن هر قومی است. به جرات میتوان گفت که لباس و پوشش و زبان در هر قومی از نشانههای تمدن و غنای فرهنگی آن قوم است.
هرمزگان بیشتر از آنکه یک نام باشد یک فرهنگ است، آنچه در پوشش مردم هرمزگان قابل توجه است ریشه دار بودن آن در فرهنگ و تمدن ایران است. اما امروز هرمزگانی حکایتی دیگر دارد، دیگر کمتر دختران و زنان گلابتون پوش بندر را با لباسهای رنگین در کوی و برزن میبینیم و با وجود اصالت و مدلهای بینظیر و بهرهمندی از رنگهای اصیل و طبیعی، به مصرفکنندههای صرف مدلهای غربی تبدیل شدیم و در طراحی لباس، تنها الگوبرداری کردیم.
چه شده که لباسهای زیبا و پوشش محجوب و مقبول بندری جای خود را به لباسهایی داده که با فرهنگ غنی ما هم خوانی ندارد.این روزها بازار پوشاک جولانگاه برندهای خارجی شده و چرخ تولیدیها روی خط غرب گرایی میچرخند تا فرهنگ غربی را با برند ایرانی در خیابانها به نمایش بگذارند.
در این میان توجه به این نکته که میتوان لباسهایی طراحی و تولید کرد که علاوه بر امروزی بودن نقش و رنگهایی از سنتها و فرهنگ هرمزگان را هم در خود داشته باشد تا مورد استقبال مردم به ویژه جوانان قرار گیرد حائز اهمیت است.
فرشته مفاخریان یکی از بانوان هنرمند هرمزگانی است که به فعالیت در عرصه مد و لباس و تدریس در دانشگاه در رشته طراحی و دوخت لباس مشغول است.
وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ، میگوید: متاسفانه جای فرهنگ و اصالت پوشش بومی در لباسهایی که جوانان و مردم در جامعه استفاده میکنند خالی است و در حال حاضر لباسها و طرحهای غربی رواج زیادی دارد.
خانم مفاخریان گفت: من در کارهایم نمونههای زیادی از مانتوهای اداری و اجتماعی با تلفیقی از مدرنیته در کنار سنت طراحی کردم که در آنها از نوارهای مخصوص لباس زنان هرمزگان مثل ودوو، شک و زری و پارچههای تولید داخل استفاده شده که خیلی زیبا و ظریف هستند .
این بانوی هنرمند میگوید: من عقیده دارم یک بانوی مسلمان ایرانی میتواند در عین حفظ حجاب و حرمتش شیک پوش باشد و برای رسیدن به این امر باید از طراحان حمایت شود.
به گفته خانم ساناز نوروزی یکی دیگر از طراحان فعال هرمزگانی خیلی از طراحیها مناسب تولید انبوه هستند و تنها نیاز به حمایت کننده و تولید کننده داریم، اما متاسفانه تعداد تولید کنندهها در هرمزگان کم بوده و حجم بسیاری از پوشاک از تهران وارد بازار هرمزگان میشود.
وی گفت: تولید کنندگان به جای استفاده از طرحهای طراحان داخلی که متناسب با فرهنگ مردممان است بیشتر از طرحها و مدلهای بی اصالت غربی که قبلا امتحان خود را پس داده اند استفاده میکنند.
خانم نوروزی استفاده ادارات و ارگانها از طراحان بومی برای تولید مانتو و لباسهای پرسنل را از جمله راه کارها برای ترویج فرهنگ بومی سنتی و الگوی ایرانی اسلامی برشمرد.
الناز حدیدی مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،گفت: هر جامعه و هر فرهنگی از ریشهها و تاریخ ساخته شده و اگر بخواهیم اینها را حذف کنیم و یا تغییر دهیم مجبور به کپی برداری از آثار دیگر طراحان و ترویج فرهنگ غربی خواهیم شد.
وی افزود: موضوع مهم این است که بتوانیم دانش، تجربه و سنت را با صنعت تلفیق و طرحهای اصیل را بومی سازی و حتی جهانی سازی کنیم.
این مدرس دانشگاه گفت: باید بتوانیم با دانش و مهارت لباسهایی طراحی و تولید کنیم که قابلیت ورود به جامعه و دیده شدن در ویترینها را داشته باشند و مردم با مشاهده آنها به غنای فرهنگی خود پی برده و به سمت لباسهای ایرانی گرایش پیداکنند.
یکی از داوران جشنواره ملی فجر و داور جشنواره منطقهای مدو لباس خلیج فارس هم گفت: هرمزگان از نظر سبک، پوشش و طراحی لباس بسیار غنی است و برای اینکه بتوانیم لباسهایی با المانهای بومی و فرهنگی، خوس دوزیها و سوزن دوزیهایی مخصوص را که بسیار ارزآور است تولید و به خارج از مرزهای کشور عرضه کنیم برگزاری نمایشگاههای مدو لباس فرصت خوبی محسوب میشوند.
غزاله بهمنی افزود: برگزاری نمایشگاههای فصلی و سالانه مد و لباس در منطقه خلیج فارس و ارائه پوششی متناسب با اتفاقات روز و برپایه فرهنگ بومی و سنتها با توجه به سال رونق تولید به مردم و مسئولان نشان میدهد که چه خلاقیت و هنری در دل این شهرها با اصالت فرهنگی نهفته است.
وی میگوید: برای داشتن طرحی مدرن باید با استفاده از خلاقیت و نوآوری طراحان برای تولید اقدام کنیم و بخش صنعت و مدو لباس به کمک طراحان آمده و از همه مهمتر مردم باید با پوشیدن لباس فاخر ایرانی به کار فعالان این عرصه ارج بنهند.
دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور هم گفت: یکی از مهمترین اهداف کارگروه اتکا و بهره برداری از ظرفیت اقوام سراسر کشور است که در این زمینه از ۳ سال پیش تاکنون موضوع طراحی در کشور به یکی از بخشهای مهم جغرافیایی ایرانی اسلامی اختصاص یافت است.
حمید قبادی دانا میگوید: قبلا در زمینه طراحی مشکل داشتیم، اما طی چند سال گذشته با حضور طراحان و ارائه طرحهای خلاقانه و جدید امروزی متناسب با سبک ایرانی اسلامی این مشکل تا حدود زیادی مرتفع شده است.
وی افزود: اقدامات صورت گرفته برای تلفیق لباس در قالب طراحی سنتی و مدرن کردن آنها امکان ورود به جامعه را فراهم میکند.
دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: یکی از مهمترین اقدامات در حال اجرا برگزاری جشنوارههای مد و لباس به عنوان فرصتی برای دیده شده کار طراحان و ورود کار آنها به بازار تولید انبوه است.
حمید قبادی دانا کمک به افزایش توانمندی طراحان برای ارئه طرحهای مورد پسند جامعه را از دیگر برنامههای در دستور کار برشمرد و افزود: آموزش طراحان با وجود سختی کار در کنار جشنوارها و نمایشگاهها توسط کارگروه در حال اجرا است.
وی گفت: تولید انبوه باید به وسیله اتحادیهها صورت گیرد که برقراری این ارتباط با تولید کنندگان به عهده کارگروه ساماندهی مد و لباس استانها است.
دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور استفاده از لباس بومی در ادارات برای کارمندان که با اقدام استاندار هرمزگان و موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت را نقطه عطفی برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در جامعه برشمرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان هم گفت: بیش از ۳۰ طراح حرفهای در زمینه مد و لباس در هرمزگان فعالیت میکنند که با برگزاری کلاسهای آموزشی میتوان کمک زیادی به آنها برای ارائه طرحهای مردم پسند و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی کرد.
رضا کمالی زرکانی افزود: همچنین به فعالان این عرصه وامهای اشتغالزایی پرداخت میشود.
در سالهای اخیر شاهد ایجاد تحول در حوزه طراحی لباس، مد و تولید پوشاک در کشور هستیم، ولی هنوز تا رسیدن به جایگاه اصلی با توجه به پیشینه غنی در این حوزه فاصله داریم که این امر هم نیازمند حمایت مسئولان از طراحان و تولیدکنندگان است.
طراحان باید با الهام گرفتن از مدلهای قدیمی و سنتی طرحی جدید طراحی و تولید کنند که علاوه بر رقابت پذیر بودن با نمونههای خارجی از نظر کیفیت و جنس ،مشتریپسند باشد تا هم با فرهنگ و سلیقه مشتری همخوانی داشته باشد و هم پیشینه غنی پوشش هرمزگان حفظ شود.
با حمایت از طرحان میتوان به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی جامعه عمل بپوشانیم.
طرحها و الگوهای تولید شده پارچه و لباس مبتنی بر نمادهای ایرانی - اسلامی باید سازماندهی شود و برای عرضه طرحها و الگوهای برتر و برگزیده نمایشگاههای دائمی پارچه و لباس ایرانی- اسلامی ایجاد شود.
قطعا ایجاد بازه رقابتی سبب به چالش کشیدن طراح لباس خواهد شد و در کنار آن برگزاری کارگاهها به بالا بردن سطح علمی و همچنین کیفیت طراحی طراحان کمک میکند.
با توجه به طرح و رنگ، استفاده از الگوهای جامعه پسند، قیمت متناسب با وضع اقتصادی تمام اقشار جامعه و برنامه ریزی اصولی و هدفمند برای پرداختن به پوششهای محلی و بومی میتوان ذائقه نسل جوان را با فرهنگ بومی و محلی ایرانی و اسلامی آشتی داد و گرایش مدگرایی با لباسهای غربی را به فراموشی سپرد.
گزارش از سمیه زارعی
انتهای پیام/ز