با کاوش های باستانشناسی قدمت واقعی مسجد صفی رشت به دوره ایلخانی برمی گردد.

قدمت واقعی مسجد صفی رشت مشخص شدبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ولی جهانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در کاووش‌های باستان شناسی مشخص شد مسجد کنونی صفی رشت روی بنا‌های مذهبی قدیمی از دوره سلجوقی تا صفوی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه، در این کاووش‌ها انواع کاشی با رنگ‌های مختلف مربوط به دوران ایلخانی، تیموری و صفوی و قطعات سفالی مربوط به دوران سلجوقیان پیدا شد، افزود: در این گمانه زنی حدود ۳ متر و ۴۵ سانتیمتراز دیوار شمالی مسجد حفاری شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: پیش از این کاووش قدمت مسجدصفی و محوطه آن به دوران صفوی و قاجار تخمین زده می‌شد.

ولی جهانی افزود: مسجد صفی در دوران ایلخانی کوچکتر از مسجد کنونی بود که به علت افزایش جمعیت شهر رشت فضای آن در دوران صفوی و قاجاری افزایش یافت.

وی با اشاره به ادامه کاووش‌ها در این مسجد تصریح کرد: مسجد صفی را بنیاد مسکن زیر نظر آیت الله رودباری از علمای برجسته گیلان ساماندهی و مرمت می‌کند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه، مسجد صفی رشت در بافت تاریخی رشت در محله ساغریسازان قرار دارد، تصریح کرد: قتل و دفن امانی صفی میرزا، فرزند شاه عباس یکم صفوی از جمله مهم‌ترین وقایع تاریخی مرتبط با مکان مسجد صفی رشت است.

 

انتهای پیام / ق

 

قدمت تاریخی مسجد صفی رشت به دوره ایلخانی برمی گردد

برچسب ها: مسجد ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.