عملیات اجرایی آزاد راه بازرگان - مرند آغاز شد

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از آغاز عملیات اجرایی آزاد راه بازرگان - مرند خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، شهر ماکو واقع در شمال استان آذربایجان غربی  در گذشته های نه چندان دور تنها با بزرگترین مرز زمینی کشور یعنی گمرک بازرگان شناخته می شد، اما با آغاز فعالیت های منطقه آزاد ماکو،که در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته است و آماده شدن بیشتر زیر ساخت های تجاری و اقتثصادی آن و اینک آغاز بزرگراه ماکو - مرند این منطقه را به یکی از مناطق بی نظیر به علت قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی و دروازه اتصال آسیا به اروپا قرار داده است.

غلامرضا سلیمانی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، از  آغاز عملیات اجرایی آزاد راه بازرگان - مرند خبر داد و گفت: این مسیر به علت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و کریدور های بین المللی اهمیت ویژه ای دارد و دروازه اتصال آسیا به اروپا است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو ادامه داد: اکثر بارهایی که از شرق جهان به غرب دنیا ترانزیت می شوند، از مسیر جدید جاده ابریشم عبور می کنند.

سلیمانی افزود: لازمه ی تقویت این ظرفیت طبیعی، این است که اتصالات و حمل و نقل ترکیبی را تسهیل بکنیم و  منطقه آزاد ماکو، بر اساس سند توسعه ای که در زمینه حمل و نقل ترکیبی تدوین شده است به دنبال این بودیم که عملیات اجرایی آزاد راه بازرگان - مرند به زودی آغاز شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزود: این آزاد راه به علت تسهیل ترددات مرزی و ترانزیت برای کشورمان بسیار مهم بوده و وجود فرودگاه و مرز هوایی بین المللی ماکو و احداث راه آهن و اتصال آن به گمرک صدرک ما بین کشور ترکیه و جمهوری خود مختار نخجوان عملا حمل و نقل ترکیبی منطقه آزاد ماکوشکل گرفته است و می تواند برای تمامی بارهای جهانی از این مسیر مزیت و ظرفیت اقتصادی را به دنبال بیاورد.

سلیمانی افزود: این قطعه حدود ۱۹۰ کیلومتر است که ۷۲ کیلومتر آن در شعاع بازرگان تا گیت خروجی منطقه آزاد ماکو قرار گرفته است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکوبا اشاره به مراودات تجاری بین ایران و ترکیه گفت:برای یک برنامه ی بلند مدت 30 میلیارد دلار برای مراودات تجاری بین این دو کشور هدف گذاری شده   که منطقه آزاد ماکو در این زمینه پیشران است.

وی ادامه داد:برای رسیدن به این هدف باید آزاد راه بازرگان - مرند احداث شوند.

سلیمانی افزود:مرکز لسجتیک و دهکده لجستیک که در حدود 700 هکتار به پیمانکار واگذار شده است در آینده ی نزدیک راه اندازی شود و شاهد جابه جایی 10 میلیون تن بار با بنادر ترکیه باشیم.

 

 

پور بهرام مدیرعامل  پروژه آزاد راه بازرگان-مرند نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، افزود:این آزاد راه به طول 70 کیلومتر احداث خواهد شد.

وی ادامه داد:این پروژه در مدت سه سال و با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان احداث می شود.

در حال حاضر روزانه بیش از یک هزار دستگاه از مسیر قدیمی و نامناسب ماکو-مرند تردد می کنند که لازم است مسئولان امر هرچه سریعتر همکاری و اقدامات لازم برای اتمام این بزرگراه که امن تر مسیر و کریدور شرق و غرب و شمال به جنوب از مسیر بازرگان به بندر عباس و بنادر جنوبی است به عمل آوردند.

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.