طارق باکنی، عضو گروه بین المللی بحران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ انگلیسی تاکید کرد اسرائیل به هیچ توافق آتش بسی پایبند نیست.

گروه بین المللی بحران: اسرائیل به هیچ توافق آتش بسی پایبند نیستبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، طارق باکنی، عضو گروه بین المللی بحران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ انگلیسی تاکید کرد اسرائیل به هیچ توافق آتش بسی پایبند نیست.

باکنی در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: علت تشدید تنش‌های اخیر در نوار غزه چیست، گفت: درگیری‌ها در حقیقت از روز جمعه و با کشته شدن یک نوجوان در زمان برگزاری تظاهرات بازگشت آغاز شد. این نوجوان از ناحیه سرهدف گلوله اسرائیلی‌ها قرار گرفت. این موضوع سبب شد که حماس و دیگر گروه‌های شبه نظامی فلسطینی اقداماتی را ضد ارتش اسرائیل انجام دهند. این موضوع سبب گسترش تنش‌ها تا به امروز شده است. البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که هرچند ماه شاهد افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و حماس هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: اسرائیلی‌ها اعلام کرده اند که به مواضع حماس حمله کرده اند و شما می‌گویید که کشته شدن یک نوجوان سبب این تنش شده است، از طرف دیگر یک مادر و نوزاد وی هم کشته شده اند به نظر نمی‌رسد در غزه فقط شبه نظامیان هدف قرار گرفته باشند بلکه غیرنظامیان هم هدف قرار گرفته اند، گفت: قطعا همین گونه است. در حملات اسرائیل همانند حملات گذشته غیرنظامیان هم جان خود را از دست می‌دهند. موضوع مهم دیگر این است که ما شاهد محاصره شدید نوار غزه هستیم.

عضو گروه بین المللی بحران افزود ما شاهد مجازات جمعی دو میلیون فلسطینی در آنجا هستیم. این محاصره آسیب‌های زیادی به غیر نظامیان، اقتصاد غزه و زیر ساخت‌ها وارد می‌کند. محاصره در بیش از ده سال اخیر عامل این چرخه افزایش تنش بوده است. لازم است که بر روی این موضوع تمرکز کنیم. این یکی از دلایل افزایش تنش کنونی است. پاسخ به این سوال که چگونه به وضعیت کنونی پایان داد به پایان دادن به محاصره نوار غزه مربوط می‌شود. غزه همچنان در محاصره است. محاصره غزه سبب شده است که شاهد زندگی عادی برای ساکنین آنجا نباشیم.

باکنی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: آیا احتمال رسیدن به آتش بس وجود دارد، گفت: در ماه نوامبر سال گذشته شاهد یک توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل بودیم. بر اساس آن توافق اسرائیل با کاهش محاصره نوار غزه موافقت کرد، اما به این موضوع عمل نکرد. متاسفانه از آن زمان شاهد افزایش تنش‌ها بوده ایم. اسرائیل محاصره نوار غزه را کاهش نداده است. در حال حاضر طرفین با میانجیگری مصر و سازمان ملل در حال مذاکره هستند. ممکن است که یک توافق حاصل شود، اما به نظر نمی‌رسد که این توافق هم سبب کاهش تنش‌ها شود، زیرا اسرائیل به توافق پایبند نخواهد بود.

کارشناس اندیشکده مطالعات راهبردی عربی: فلسطینی‌ها به مقاومت ادامه خواهند داد تا به طور عادی زندگی کنند

مروان کابالان کارشناس اندیشکده مطالعات راهبردی عربی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گفت: نتانیاهو به جایی نخواهد رسید و فلسطینی‌ها به مقاومت خود ادامه خواهند داد تا به طور عادی زندگی کنند.

کابالان در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: ما شاهد افزایش تنش خطرناک بین دو طرف هستیم. بیست نفر از دو طرف کشته شده اند. چرا این موضوع هم اکنون روی می‌دهد و چرا تنش به سرعت در حال افزایش است، گفت: این به علت آن است که حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی خواهان آن هستند که اسرائیل به آتش بس پایبند باشد. این آتش بس در اواخر ماه مارس و پیش از برگزاری انتخابات در اسرائیل برقرار شد. در آن زمان اسرائیلی‌ها موافقت کردند که عقب نشینی‌هایی را در برابر درخواست‌های فلسطینی‌ها به منظور کاهش محاصره داشته باشند.

کارشناس اندیشکده مطالعات راهبردی عربی افزود باید به یاد داشته باشیم که غزه از سال دو هزار و هفت در محاصره قرار دارد. اسرائیل این محاصره را تشدید کرده است. مصری‌ها هم این محاصره را تشدید کرده اند. هدف از این محاصره ساقط کردن دولت حماس در غزه بوده است. آنچه که حماس هم اکنون انجام می‌دهد این است که اسرائیل را مجبور به پایبندی به مفاد آتش بس کند. ما شاهد آن بودیم که به دنبال این آتش بس منطقه ماهیگیری برای فلسطینی‌ها گسترش پیدا کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که به حملات خود به حماس و دیگر گروه‌های شبه نظامی در غزه ادامه خواهد داد. از نظر داخلی این موضوع برای نتانیاهو که به دنبال تشکیل کابینه است تا چه اندازه مهم است، گفت: موضوع امنیت برای نتانیاهو و یا هر مقام اسرائیلی دیگر مهم است. اما در نهایت نتانیاهو به نتیجه‌ای نخواهد رسید، زیرا در درگیری چندماه پیش و پیش از انتخابات او در برابر حماس عقب نشینی‌هایی انجام داد.

کابالان ادامه داد نتانیاهو به جایی نخواهد رسید و فلسطینی‌ها به مقاومت خود ادامه خواهند داد تا به طور عادی زندگی کنند. این موضوع را فراموش نکنید که غزه بزرگترین زندان روی زمین است. ارتباط دو میلیون فلسطینی با سراسر جهان قطع شده است. این موضوع سبب می‌شود که فلسطینی‌ها به مقاومت خود ادامه دهند تا این محاصره را بشکنند و اسرائیلی‌ها را مجبور خواهند کرد که به آن‌ها شانس زندگی عادی را بدهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار