ظفرقندی گفت: در سال ۹۸ حداقل ۱۰۰ هزار کارت هوشمند سازمان نظام پزشکی صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد رضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور صبح امروز در نشست خبری که در دفتر مرکزی سازمان نظام پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: هدف سازمان نظام پزشکی به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی و صنفی ارتقای سلامت و رفع کاهش مشکلات بیماران است.

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی ۲۷۰ هزار عضو و قانون مدون دارد و در سال ۸۳ این نهاد به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.

 رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: در آن زمان اشکال گرفته بودند که رئیس سازمان نظام پزشکی نمی‌تواند از اقلیت باشد که برخی از اشکالات رفع و در حال حاضر ۲ اشکال باقی مانده است.

فضای مناسب یکی از ضروریات حوزه سلامت است

ظفرقندی ادامه داد: فضای مناسب یکی از ضروریات حوزه سلامت است و باعث ارتقای سلامت می‌شود، ممکن است هجمه‌ای به این سازمان وارد شود اما  باید بدانیم تخریب پزشکان به سلامت مردم آسیب می‌رساند، خوشبختانه پزشکان رتبه سوم جلب اعتماد مردم  را به خود اختصاص داده‌اند.

وی  ادامه داد: نصب کارتخوان هیچ ارتباطی با فرار مالیاتی ندارد و اعتراص ما این است که چرا یک قانون باید برای یک قشر خاص اعمال شود.

نظام پزشکی از تسهیل در امور بیماران استقبال می‌کند

 رئیس سازمان نظام پزشکی  افزود: بنا بر نظر مسئولان مالیاتی عدم نصب کارت خوان با فرار مالیاتی هیچ ارتباطی ندارد و نظام پزشکی از تسهیل در امور بیماران استقبال می‌کند، اما در این زمینه تبلیغات سو انجام می‌شود.

ظفرقندی افزود:  تجهیزات پزشکی وابستگی زیادی به مسائل ارزی دارد، اینکه بگوییم تحریم‌ها در تولید واردات تجهیزات پزشکی موثر نبوده، جمله‌ای کاملا نادرست است.

 رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: تعرفه از سوی دولت در سال ۹۷ به موقع ابلاغ شده است، معتقدم که ما باید از کارشناسان اقتصادی استفاده بیشتری کنیم و خوشبختانه امروزه ما یک مبنای واقعی برای محاسبه تعرفه در کشور داریم، با توجه به شرایط موجود امکان بازنگری تعرفه‌ها وجود دارد،شورای عالی بیمه این درخواست را داشته است.

ظفرقندی اظهار کرد: نسخه نویسی الکترونیکی و پرونده الکترونیک سبب کاهش هزینه های سلامت می شود.

وی افزود: امروزه بیش از ۱۵۰ نفر داریم از افرادی که به طور غیر قانونی اقدام به طبابت می‌کنند؛ ۳ درصد از شکایت‌ها مربوط به تبلیغات است اما به طور کلی در حدود ۱۰ هزار پرونده در جامعه پزشکی وجود دارد که با توجه به ۹۳۰ میلیون بار مراجعه آمار بسیار پایینی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در شرایط سختی قرار داریم و متأسفانه اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان بر حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی تأثیر گذاشته است به طوری که بسیاری از کانال‌های مالی و ارتباطی ما دچار مسائل متعددی شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، بیان کرد: وزارت بهداشت تمام سعی خود را به کارگرفته است تا از کانال‌های مختلف کمبود‌های احتمالی را برطرف کند و اعمال تحریم‌ها اثر سوء بر حوزه سلامت مردم نداشته باشد.

صدور کارت نظام پزشکی و پروانه مطب از وظایف سازمان نظام پزشکی

ظفرقندی با اشاره به اینکه حفظ حقوق جامعه پزشکی و بیماران و رفع مسائل مختلف جامعه پزشکی از جمله وظایف سازمان نظام پزشکی است، ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۸ هیئت انتظامی و هیئت‌های بدوی در شهرستان‌های سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند و امروزه صدور کارت نظام پزشکی و پروانه مطب از جمله وظایف سازمان نظام پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه امروزه ساختار نسخه نویسی الکترونیکی بر عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته شده است و کارت نظام پزشکی هوشمند، امضا و نسخه الکترونیکی نیز بر عهده سازمان نظام پزشکی است، تأکید کرد: امضا و نسخه نویسی الکترونیکی به طرح پرونده الکترونیک سلامت هویت می‌بخشد و من معتقدم که ساختار اقتصادی سلامت باید به وسیله کارشناسان اقتصادی تنظیم شود، زیرا حوزه اقتصاد سلامت یکی از مسائل اصلی جامعه پزشکی و حتی سازمان نظام پزشکی است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه نصب پرونده الکترونیک سلامت سبب سازماندهی سوابق بیماران برای سیستم نظام ارجاع و کاهش هزینه‌های سلامت می‌شود، اظهار کرد: پرونده الکترونیک سلامت کمک بزرگی به اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده می‌کند و تدوین راهنما‌های بالینی نیز باعث سازماندهی این طرح‌ها در حوزه سلامت می‌شود، همچنین اجرای سیستم نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت سبب کنترل منابع و کنترل هزینه بیمه‌ها می‌شود و من معتقدم که سرانه بیمه‌ها کافی نیست، اما باید بدون کاهش کیفیت بیمه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

ظفرقندی اضافه کرد: بدون فراهم کردن ساختار‌های لازم و ایجاد اقتصاد سلامت طرح‌های مختلف در حوزه سلامت با شکست مواجه می‌شود و این بدان معنی است که  باید برای دریافت خدمات بر اساس قوانین و ضوابط کنترل شده‌ای اقدام شود و سازمان‌های بیمه‌گر هزینه‌ها را به صورت کاملاً کنترل شده و بر اساس چارچوب و پایه دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه کاهش ارتباط مالی بین پزشک و بیماران شرایط خوبی را برای ما و جامعه پزشکی ایجاد می‌کند، ادامه داد: اقدامات ارزشمندی در راستای تعادل و ایجاد عدالت بین رشته‌ای و خدمات بین رشته‌ای لحاظ شده است و در این راستا سازمان نظام پزشکی با همکاری انجمن‌های مختلف علمی، کتاب ارزش‌های نسبی را به طور دقیق ترجمه و آن را در اختیار شورای عالی بیمه قرار داده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درباره  افزایش تعرفه‌ها در سال ۹۸ ادامه داد: ما جلسات متعددی با وزیر و معاونان وزارت بهداشت در راستای افزایش تعرفه داشته‌ایم و مبنای محاسبه هزینه‌ها در تعیین نرخ تعرفه مؤثر بوده است.

ظفرقندی اضافه کرد: اجرای کتاب‌های ارزش‌های نسبی برخی از تعرفه‌ها را کم کرده است و همین مسئله باعث ایجاد چالش‌های متعددی شده است و از کارشناسان اقتصاد در تعیین تعرفه‌ها به نحو احسن استفاده شده است.

وی ادامه داد: برای تعیین تعرفه‌ها، افزایش یا کاهش هزینه‌های مختلف محاسبه و از کارشناسان حوزه اقتصاد سلامت استفاده شده است.

ظفرقندی در خصوص بازنگری تعرفه‌ها گفت: سازمان تعزیرات حکومتی ابلاغ قانونی دارد و ما به معاون اول رئیس جمهوری درباره بازنگری تعرفه‌ها نامه نوشته‌ایم؛ معتقدم که برای جلوگیری از کاهش کیفیت خدمات و تجهیزات باید حداقل‌ها مورد توجه قرار بگیرد، به موضوع بازنگری تعرفه‌ها توجه شده است و شورای عالی بیمه از ما دعوت کرده تا در جلسه‌ای را در این باره  شرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکثر پزشکان از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند، ادامه داد: شرایط در حوزه پزشکی مانند شرایط عمومی کشور است و ما جلسات متعددی با نمایندگان بیمه، بانک مرکزی، گمرک، قوه قضاییه تحت عنوان ستاد تدابیر ویژه برای پیشگیری از ایجاد کمترین آسیب به مردم برگزار کردیم تا مردم از لحاظ دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکلی نشوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه ایجاد ساختار در حوزه سلامت باید بر اساس مستندات انجام شود و من معتقدم که اقتصاد سلامت هزینه‌های حوزه بهداشت و درمان را کاهش می‌دهد، ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت تمام اطلاعات مربوط به سوابق دارویی و بیماری مراجعه کنندگان را در خود آورده است و من معتقدم که امضای پزشکان که جنبه حقوقی و مالی دارد باید مشخص شود و برای اموری مانند نسخه نویسی الکترونیکی به ثبت برسد.

ظفرقندی اضافه کرد: کارت هوشمند پزشکان حاوی امضای الکترونیکی است و در زمینه صدور این امضا با قوه قضاییه، اداره ثبت، مالیات هماهنگی‌های لازم انجام شده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال ۹۸ در حدود ۱۰۰ هزار کارت هوشمند نظام پزشکی صادر می‌شود.

صرفه‌جویی ۸ هزار میلیارد تومانی با حذف دفترچه بیمه

وی ادامه داد: در زمینه نسخه نویسی الکترونیکی مراکز تأمین اجتماعی به این زیرساخت مجهز شده‌اند و تقریباً دفترچه‌های بیمه در این مراکز حذف شده است و با اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در مراکز تأمین اجتماعی در حدود ۸ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است.

ظفرقندی گفت: اخلاق حرفه‌ای در سازمان نظام پزشکی به عنوان یک مبنا قرار دارد و ما دستورالعمل‌های لازم را در این زمینه به سازمان‌های ذی‌ربط ابلاغ کرده‌ایم و بر روی موضوع اخلاق حرفه‌ای نظارت داریم.

وی ادامه داد: راهنمای اخلاق بالینی مصوب و مورد قبول واقع شده است تا تحت عنوان یک کتاب به دانشجویان تدریس شود.

اخلاق پزشکی عامل افزایش شأن بیمار و تکریم مراجعه کنندگان

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور یادآوری کرد: اخلاق پزشکی باعث افزایش شأن بیمار و تکریم مراجعه کنندگان می‌شود و اگر در جایی تخلفی انجام شود بلافاصله بر اساس ضوابط ذی‌ربط رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه شرکت‌های دانش بنیان از دانشگاه تهران، شریف و امیرکبیر در زمینه فراهم کردن زیرساخت‌ها و کارت‌های هوشمند فعالیت می‌کنند و شرکت دانش بنیانی در دانشگاه تهران در این خصوص ۵ سال مشغول به فعالیت است.

ظفرقندی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی مذاکراتی با وزارت بهداشت و قوه قضاییه در زمینه امضای الکترونیک در خصوص اسناد استنادپذیر داشته است و نسخه نویسی الکترونیکی به صورت پایلوت در تهران، کرمان و مازندران اجرا و سرویس‌های مبتنی بر سلامت به وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود و این بخش سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه سلامت و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم کرده است.

بخش خصوصی بهینه‌بر است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اضافه کرد: بخش خصوصی بهینه‌بر است و در زمینه نسخه نویسی الکترونیکی بسیاری از کار‌ها به این بخش واگذار شده است و ما سرویس‌های رایگان را در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌ایم تا تولیدات خوبی با کمترین هزینه در خصوص نسخه نویسی الکترونیکی داشته باشند، سازمان نظام پزشکی با عنوان نهاد هماهنگ کننده بخش خصوصی و اجرای زیرساخت‌ها به سرویس‌های مختلف در حوزه سلامت نظارت دارد.

وی ادامه داد: بخش فرآیندی نسخه و پرونده الکترونیک سطح‌بندی شده است و این کار مقدمه انجام نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور است.

ظفرقندی با اشاره به اینکه در زمینه تعیین تعرفه‌ها و نسخه نویسی الکترونیکی از کارشناسان زبده و انجمن‌های علمی استفاده شده است، ادامه داد: در بخش خصوصی هیچ هزینه‌ای از همکاران گرفته نشده است و تنها مبلغ ۶۰ هزار تومان بابت اجرای صدور کارت هوشمند از پزشکان دریافت شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اضافه کرد: نسخه به صورت الکترونیکی در داروخانه عرضه می‌شود، اما به دلیل آفلاین بودن بیماران در مواردی برگه کاغذی نیز به بیماران داده می‌شود.

وی تأکید کرد: مبنای واقعی تعیین تعرفه‌ها بر اساس نظر پیشنهادی سازمان نظام پزشکی به شورای عالی بیمه و میزان تورم جامعه اعلام شده است، معتقدم که تورم در حوزه بهداشت و درمان معمولاً بالاتر از تورم عمومی است و سازمان نظام پزشکی نظر خود را در خصوص تعرفه‌ها به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور درباره شکایت دیوان عدالت گفت: پروسه شکایت به دیوان عدالت طولانی است و ۸ ماه طول می‌کشد تا رسیدگی به موضوع ما در دستور کار قرار گیرد که عملاً با انجام این کار سال ۹۸ به پایان می‌رسد.

 برخی‌ قصد تخریب جامعه پزشکی را  دارند

ظفرقندی ادامه داد: فرار مالیاتی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان جامعه پزشکی واقعیت ندارد، زیرا کل مالیات مشاغل مختلف در سال ۹۵ در حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که جامعه پزشکی تنها ۶ درصد از مشاغل را شامل می‌شود و سوال من این است که چطور می‌شود در چنین حالتی پزشکان بیش از ۶ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته باشند، برخی‌ قصد تخریب جامعه پزشکی را داشتند و می‌خواستند که مصوباتی را در مجلس علیه این گروه خدوم و زحمتکش به تصویب برسانند.

وی ادامه داد: برای صدور کارت هوشمند مبلغی به میزان ۶۰ هزار تومان از همکاران گرفته شده است که همین مبلغ از افراد شاغل در تأمین اجتماعی جهت صدور کارت گرفته نشده است.

ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در بخش خصوصی حوزه سلامت

در ادامه مراسم جهانگیری معاون فنی و نظارت بر سازمان علوم پزشکی گفت: حوزه سلامت در بخش خصوصی بیش از ۱۰۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است و امروزه ۴۲ درصد از هزینه‌ها مربوط به حقوق پرسنل بیمارستان است که هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند.

معاون فنی و نظارت بر سازمان علوم پزشکی ادامه داد: افزایش تعرفه با هدف پرداخت هزینه‌های مختلف مانند حقوق کارمندان است، زیرا در غیر این صورت امکان حفظ اشتغال در حوزه سلامت وجود ندارد.

وی تأکید کرد: ۶۰ درصد از هزینه‌ها مربوط به هتلینگ و ۳۰ درصد مربوط به نیروی انسانی است و من معتقدم که در چنین شرایط استراتژیکی ما نباید خودمان  را محکوم کنیم بلکه باید به فکر توسعه خدمات باشیم.

حوزه سلامت جایگاه ویژه‌ای در زمینه اشتغالزایی دارد

جهانگیری با اشاره به اینکه در کشور آمریکا ۱۱ درصد از GPG مربوط به سلامت است که این آمار به ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: حوزه سلامت جایگاه ویژه‌ای در زمینه اشتغالزایی دارد و در سال ۹۷ این حوزه به آرامش نسبی با توجه به تورم رسیده است.

معاون فنی و نظارت بر سازمان علوم پزشکی بیان کرد: دستورالعمل تبلیغات دارویی، آرایشی، بهداشتی و امور پزشکی تنظیم و به مراجع ذی‌ربط ارسال شده است و متأسفانه باید بگویم که برخی از تبلیغات در حوزه سلامت دارویی، آرایشی و بهداشتی انجام می‌شود مطابق با واقعیت نیست و همین مسئله باعث آسیب جدی به مردم می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: تمهیدات لازم در زمینه نسخه نویسی الکترونیکی از برنامه ششم انجام شده است، اجرای پرونده الکترونیک سلامت در ۲ سال اول آغاز و از سال سوم به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای اجرا ابلاع شده است که بر اساس تکالیف قانونی کارگروه‌های مختلف تشکیل شده است.

معاون فنی و نظارت بر سازمان علوم پزشکی افزود: بحث نسخه نویسی الکترونیکی به صورت پایلوت در بابلسر، چناران مشهد، اردبیل و اصفهان انجام شده است و در این راستا پس از مطالعه ۷ کشور در زمینه نسخه نویسی الکترونیکی راهنمای عملی این پروژه با همکاری وزارت بهداشت طراحی و اجرا می‌شود.

۹۱ درصد شکایت از پزشکان منجر به برائت می‌شود

در ادامه مراسم فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: ۳۰ درصد تبلیغات کالا‌های پزشکی، آرایشی و بهداشتی منجر به شکایت شده است و ۹۱ درصد از پزشکان از شکایت مردم تبرئه می‌شوند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: ۳ درصد از احتمال درمان در دنیا منجر به شکایت می‌شود و با توجه به آمار مراجعه ۹۳۰ میلیون بار در کشور تنها ۱۰ هزار پرونده شکایت وجود دارد که ۳ درصد از شکایت‌ها مربوط به تبلیغات کالا‌های پزشکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی است.

وی ادامه داد: سالیانه بیش از ۱۵۰ نفر افراد غیر پزشک مشغول به طبابت هستند و به طور کلی ۴۰ درصد از شکایت‌ها در همه زمینه‌ها مربوط به محکومیت می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.