اسپوتنیک گزارش داد روسیه در پی تحریم‌های آمریکا عملیات بانکی با دلار را به شدت کاهش داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،کارشناسان حسابرسی بین‌المللی فاین اکسپرتیزا FinExpertiza محاسبه کردند روسیه در پنج سالی که از تحریم‌ها علیه این کشور می‌گذرد عملیات مالی بین‌المللی خود با دلار را تقریبا ۱۳ درصد کاهش داده ضمن آنکه سهم یورو و روبل در معاملات بین‌المللی این کشور به ترتیب ۲۶ درصد و ۱۴ درصد افزایش یافته است.

کارشناسان فاین اکسپرتیزا مشاهده کردند در طول پنج سال، سهم پول آمریکا در پرداخت‌های روسیه در چارچوب قرارداد‌های خارجی تا ۵۶ درصد (۳۸۸ میلیارد دلار) کاهش یافته است در حالی که پنج سال پیش این رقم بالغ بر ۸۰ درصد بود.

این کارشناسان خاطر نشان کردند این تهدید‌های آمریکا به جدا کردن روسیه از سیستم بین بانکی سوئیفت است که مسکو را بر آن داشت در تجارت خارجی از دلار صرف نظر کند. در عین حال سهم یورو و روبل در کل عملیات خارجی روسیه به ترتیب ۲۲ درصد و ۲۰ درصد افزایش داشته است.

النا تروبنیکووا Elena Troubnikova، رئیس شورای اداری فاین اکسپرتیزا توضیح داد: «گرایش به کنار گذاشتن دلار به نفع روبل در تجارت خارجی به وضوح مشخص است. این راهی است به سمت ثبات بیشتر اقتصاد روسیه و پوششی حفاظتی است در برابر تحریم ها. این موضوع بیش از هر چیز به صادرات مربوط می‌شود زیرا فروش کالا‌ها از طریق پول کشور فروشنده یک موضوع عادی است».

در واقع، کاهش عملیات نقل و انتقالات مالی به دلار تا حد زیادی ناشی از کاهش شدید مبادلات بین مسکو و واشنگتن است. سال گذشته، این شاخص فقط ۲۵ میلیارد دلار بود. در حالی که اگر بخواهیم مقایسه کنیم مبادلات روسیه با چین و اتحادیه اروپا در سال گذشته به ترتیب بالغ بر ۱۰۸ و ۲۹۴ میلیارد دلار بود.

از سوی دیگر، تحلیلگران خاطر نشان می‌کنند که سهم روبل در صادرات با چین بیش از پنج برابر شده است و سهم یوان در واردات عملا ۹ برابر شده است.کاستن از خطر ضرر‌های اقتصادی در پی نوسانات نرخ ارز دلیل دیگری برای پرداخت‌ها به پول ملی با بزرگ‌ترین شرکای تجاری است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، چین ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار