نگاهی به عملکرد بانوان ورزشکار ایران در راه کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو

بانوان ورزشکار ایرانی تاکنون عملکرد‌های درخشانی را از خود در رقابت‌های مختلف بین المللی به نمایش گذاشته اند و به دنبال کسب سهمیه المپیک هستند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان وقتی سال ۲۰۱۵ بازیکنان تیم ملی والیبال مردان صربستان در سفر خود به تهران برای مسابقات لیگ ملت ها، حجاب بانوان ایرانی را مسخره می‌کردند؛ خبر نداشتند که کمتر از ۵۰ روز بعد دختری از ایران با همان حجابی که مورد تمسخرشان قرار گرفته اولین مدال بانوان ایرانی در المپیک را کسب می‌کند. کیمیا علیزاده المپیک ۲۰۱۶ را با مدال برنز تکواندو به پایان رساند تا عصر جدیدی برای همه‌ی دختران ورزشکار ایرانی باشد.
//تاپ استفاده شود///بانوان ایران در راه توکیو

در این گزارش نگاهی به مهم‌ترین رشته‌های ورزشی انداختیم که در آن بانوان ایرانی برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ در توکیو، یا در مسابقات  شرکت کرده اند و یا هنوز فرصت کسب سهمیه را دارند.

فوتبال؛ حذف دختران در مرحله دوم انتخابی

//تاپ استفاده شود///بانوان ایران در راه توکیو

وقتی از ۴۴ سال حسرت در صعود تیم ملی امید مردان ایران به المپیک صحبت می‌کنیم، نباید از بانوان ایرانی به دلیل حذف از دور دوم انتخابی المپیک انتفاد کنیم. در فرورین ماه امسال تیم ملی بانوان فوتبال ایران با تیم‌های فوتبال بانوان چین تایپه، فیلیپین و فلسطین هم گروه بود که بعد از باخت به چین تایپه و فلیپین امید هایش برای صعود به دور بعد را از دست داد و برد ۹ گله مقابل فلسطین هم نتوانست برای دختران ایرانی جواز حضور در ریو را همراه داشته باشد.

قایقرانی؛ تور قایقرانان برای کسب سهمیه پهن است

//تاپ استفاده شود///بانوان ایران در راه توکیو

در قایقرانی به خاطر تنوع رشته ها، فدراسیون قایقرانی تصمیم داشته تا در همه رشته‌ها و مسابقات انتخابی المپیک شرکت نکند. چرا که در برخی رشته‌ها بانوان ایرانی در مسابقات جهانی نیز شرکت نمی‌کنند. در بخش آب‌های آرام تصمیم بر آن است که بانوان ایرانی فقط در مسابقات آسیایی حاضر شوند. اما در بخش اسلالوم (آب‌های خروشان)، مسابقات انتخابی المپیک در فروردین و اردیبشت سال آینده برگزار می‌شود و دختران ایرانی در این بازی‌ها شرکت خواهند کرد. اما ساجدی مدیر روابط عمومی فدراسیون، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: فدراسیون قایقرانی این دوره در مسابقات انتخابی المپیک در بخش رویینگ شرکت نمی‌کند.

تکواندو؛ تکرار تاریخ حضور این بار در توکیو

//تاپ استفاده شود///بانوان ایران در راه توکیو

در تکواندو بانوان ایرانی مثل مردان ۴ سهمیه می‌توانند کسب کنند. مثل هر کشوری. اما اگر کشوری که ۲ سهمیه از طریق رنکینگ کسب کند، دیگر اجازه ندارد که از طریق مسابقات بین قاره‌ای برای ۲ سهمیه دیگر تلاش کند. کیمیا علیزاده در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۱۶ از طریق همین رقابت‌های بین قاره‌ای توانست به ریو برود و تاریخ سازی کند. شکریان مدیر روابط عمومی فدراسیون تکواندو در خصوص شرایط کیمیا علیزاده گفت: او به خاطر مصدومیت‌هایی که داشته در مسابقات فعلی کسب سهمیه نتوانسته شرکت کند و مثل دوره قبل باید در مسابقات بین قاره‌ای شرکت کند مسابقاتی که در چند ماه پایانی مانده به المپیک برگزار می‌شود.

تنیس روی میز؛ مسابقات بین قاره‌ای سرنوشت‌ساز می‌شود

//تاپ استفاده شود///بانوان ایران در راه توکیو

در تنیس روی میز ابتدا ۳۲ بازیکن از ۱۶ کشور برتر در مسابقات انتخابی شرکت می‌کنند تا نفرات برتر راهی المپیک شوند. به غیر از این، ۱۳ نفر هم از طریق رنکینگ جهانی به المپیک اضافه می‌شوند که بانوان ایرانی از این ۲ شکل شانسی برای راه یابی به المپیک ندارند. اما بانوان ایرانی در تنیس روی میز نیز این شانس را دارند که در مسابقات بین قاره‌ای شرکت کنند. ۲ تا ۸ ورزشکار در تنیس روی میز می‌توانند برای کسب سهمیه تلاش کنند. در تنیس روی میز ندا شهسواری که تا به حال در المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو شرکت کرده بیشترین امید را برای حضور در توکیو دارد تا سومین بار در المپیک حاضر شود. البته به جز او دختران دیگری هم شانس دارند تا در مسابقات بین قاره‌ای شرکت کنند و سهمیه المپیک کسب کنند.

دوچرخه سواری؛ عبور از سد المپیک با کسب رنکینگ بالای صد

//تاپ استفاده شود///بانوان ایران در راه توکیو

سمیه یزدانی در دوچرخه سواری اولین مدال دختران ایران را در آسیا به دست آورد و هفته گذشته مصاحبه مفصلی با باشگاه خبرنگاران انجام داد. او حالا برای کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کند. یزدانی برای کسب سهمیه به رنکینگ بالای ۱۰۰ نیاز دارد و فعلا نتوانسته به این رنکینگ دست پیدا کند. وقتی یزدانی از کبود‌های دوچرخه سواری صحبت می‌کرد، تعداد بانوان اعزامی به مسابقات برون مرزی در رشته دو چرخه سواری را پایین‌تر از حد انتظار می‌دید. در بخش کوهستان نیز پرتو آذر برای کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کند جز این نفرات، برای اولین بار در رشته استقامت هم ماندانا دهقان برای کسب سهمیه المپیک توکیو ۲۰۲۰ تلاش می‌کند.

دو و میدانی؛ کارت سفید ناجی دوومیدانی‌کاران

//تاپ استفاده شود///بانوان ایران در راه توکیو

در المپیک ریو ۲۰۱۶ تنها بانوی ایرانی در دوومیدانی لیلا رجبی بود که در ماده پرتاب وزنه شرکت کرد. البته از راه یابی به فینال بازماند. حالا تیمور غیاثی سخنگوی سازمان تیم‌های ملی می‌گوید: با توجه به شانس پایین بانوان ایرانی در مسابقات جهانی و همین طور بازی‌های آسیایی، پیش بینی می‌شود که کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ در بخش بانوان اتفاق رخ نداد. اما نمی‌توان از این نکته غافل شد که اگر کشوری در بازی‌های جهانی و آسیایی موفق به کسب سهمیه المپیک نشود می‌تواند با دریافت کارت سفید یک سهمیه نیز در بخش بانوان داشته باشد و با استفاده از کارت سفید جواز حضور در المپیک را به دست بیاورد. مسابقات انتخابی المپیک در رشته دو و میدانی از ۵ می‌تا ۲۲ ژانویه برگزار خواهد شد و باید دید که در این مسابقات چه کسی توانایی کسب سهمیه را دارد.

تیراندازی؛راه برای صعود هموار است

//تاپ استفاده شود///بانوان ایران در راه توکیو

اولین سهمیه المپیک توکیو را یک خانم برای ایران به ارمغان آورد.نجمه خدمتی در فینال تفنگ بادی رقابت‌های تیراندازی جام جهانی چین و کسب سهمیه المپیک پنجم شد و اولین سهمیه المپیک را در تیراندازی گرفت.

رسولی سخنگوی سازمان تیم‌های ملی تیراندازی، در خصوص مسیر صعود بانوان ایرانی به المپیک ۲۰۲۰ گفت: ما درمسابقات تپانچه، بازی‌های مونیخ در آلمان و جام جهانی ریو برزیل را در پیش داریم. همچنین دربخش اهداف پروازی مسابقات فنلاند و نیز قطر را در پیش رو داریم. او اضافه کرد: به جز این مسابقات، بازی‌های قهرمانی آسیا را نیز در پیش داریم که آن هم در قطر برگزار می‌شود.

وی درخصوص اینکه باتوجه به حضور ۴ بانوی تیرانداز در المپیک ریو ۲۰۱۶، پیش بینی می‌شود که در توکیو تعداد بانوان تیرانداز بیشتر می‌شود یا نه تصریح کرد: نمی‌شود چنین چیزی را پیش بینی کرد، اما امیدواریم که تعداد دختران المپیکی ما در این دوره بیشتر شود.
وی درباره کمبود‌ها هم خاطرنشان کرد: از نظر برگزاری اردو و نیز منابع انسانی مشکلی نداریم، اما همه می‌دانند با نبود فشنگ مواجه ایم. این مشکل مربوط به امروز و دیروز هم نمی‌شود و همواره با این موضوع دچار بودیم.

//تاپ استفاده شود///بانوان ایران در راه توکیو

وقتی در المپیک ۲۰۱۲ لندن بانوان ایرانی با ۸ ورزشکار پا به لندن گذاشتند رکورد تعداد بانوان المپیکی درتاریخ ورزش ایران شکسته شد. این رکورد شکنی در ۲۰۱۶ ریو نیز تکرارشد و دختران ایران با ۹ شرکت کننده راهی المپیک شدند. حالا همه نگاه‌ها به این است تا در توکیو برای اولین بار تعداد بانوان ایرانی حاضر درالمپیک ۲ رقمی شود.

انتهای پیام/

بانوان ورزشکار ایرانی به دنبال رکورد شکنی در المپیک توکیو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار