سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی با اشاره به احتمال حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه نوشت در صورت وقوع جنگ، این منطقه پایانی برای نخست‌وزیر این رژیم خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، در یادداشتی نوشت: با بررسی تجزیه و تحلیل‌های ژنرال‌های اسرائیلی و برخی سخنگویان گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه می‌توان نتیجه‌گیری کرد وجه اشتراک همه آنها، صحبت درباره (وقوع) عملیات نظامی حتمی اسرائیل علیه نوار غزه در فصل تابستان است.

در این مطلب آمده است: شاید اظهارات زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، در مصاحبه با پایگاه خبری المیادین که پس از سفر وی به قاهره صورت گرفت، بیش از همه بیانگر این مسئله باشد؛ وی گفت «درگیری‌های چند روز گذشته در نوار غزه، تمرین و رزمایشی بود که به منظور آمادگی برای نبردی بزرگ صورت گرفت که به طور حتم در تابستان شاهد آن خواهیم بود».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که این روز‌ها به علت شکست اخیر خود در نوار غزه کم‌حرف شده است، در نشست با فرماندهان منطقه جنوبی ارتش اسرائیل گفت «درگیری هنوز تمام نشده است، اسرائیل به آمادگی‌های خود برای موج جدیدی از درگیری‌ها در نوار غزه ادامه می‌دهد».

اکثر مقامات جنبش حماس با دیده شک و تردید به پایبندی نتانیاهو به شروط توافق آتش‌بس اخیر می‌نگرند، کاهش محاصره نوار غزه، توسعه منطقه ماهیگیری دریایی به عمق ۱۲ مایلی، بازگشایی گذرگاه‌ها، اجازه ورود پول‌های قطر به نوار غزه بدون هیچ گونه محدودیتی از مهترین این شروط است. این تصور وجود دارد که نتانیاهو با اکراه با این شروط موافقت کرد تا اولا برای تشکیل کابینه جدید و همچنین برگزاری جشنواره موسیقی یوروویژن در زمان تعیین شده بدون هیچ محدودیتی زمان داشته باشد، زیرا هدف از برگزاری این جشنواره تبلیغ روابط اسرائیل با جهان است و همچنین در صدد است تا ثابت کند آرامش و امنیت در آن برقرار است و مکان گردشکری جهانی جذابی به شمار می‌رود.

ترکیب کابینه جدید نتانیاهو که قرار است طی چند روز آینده اعلام شود، احتمالا بیانگر ویژگی‌های طرح‌ها و برنامه‌های نتانیاهو در دو عرصه مهم یعنی معامله قرن (که قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و داماد وی جرد کوشنر پیش از پایان ماه رمضان آن را اعلام کنند) و چگونی برخورد با خطرات نوار غزه خواهد بود.

حضور آویگدور لیبرمن در کابینه جدید به این معناست که نتانیاهو تسلیم شروط وی شده است که پیش از انتخابات از پذیرش آن مخالفت می‌کرد و همین مخالفت باعث استغفای لیبرمن از وزارت جنگ اسرائیل شد، شروط لیبرمن اجرای عملیات زمینی گسترده علیه نوار غزه، از بین بردن گروه‌های مقاومت و خلع سلاح کردن آنهاست البته بدین معنا نیست که در نبود لیبرمن در کابینه جدید، جنگ آتی یا احتمالی علیه نوار غزه صورت نخواهد گرفت.

بر اساس برخی شایعات در اسرائیل، طرح عقب‌نشینی یکجانبه آریل شارون، نخست وزیر اسبق اسرائیل، از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ باعث نشد نوار غزه به سنگاپوری جدید تبدیل شود بلکه آن را به هانوی جدیدی (پایتخت ویتنام) تبدیل کرد و نتایج کاملا معکوسی در برداشت و باعث شد نوار غزه به پایگاه قوی مقاومت تبدیل شود و هر گونه محاصره شدید منطقه با هدف به زانو درآوردن دو میلیون فلسطینی ساکن در آن شکست بخورد، این شایعات از وجود طرحی اسرائیلی خبر می‌دهد؛ طرحی که بر اساس حمله زمینی بلندمدت به عمق نوار غزه، تقسیم نوار غزه به سه منطقه و ایجاد پایگاه‌های نظامی اسرائیلی در هر یک از بخش‌ها پس از سرکوبی همه گروه‌های مقاومت فلسطین و خلع سلاح آن‌ها و همچنین تزریق میلیارد‌ها دلار به این منطقه با هدف بهبود وضع ساکنان منطقه خواه در چارچوب معامله قرن یا ... می‌باشد.

شاید این شایعات در چارچوب جنگ روانی باشد، اما حضور تانک‌های اسرائیل در حالت آماده باش نزدیک مرز‌های نوار غزه نشان می‌دهد که این شایعات تا حدی درست است خصوصا اینکه کابینه نتانیاهو تاکنون هیچ یک از شروط آتش‌بس را اجرا نکرده است.

تجربه اسرائیلی‌ها با نوار غزه خواه در زمان اشغال این منطقه یا پس از اشغال به هیچ وجه خوب نبود بلکه نگران‌کننده و در عین حال هزینه بر بود و هر گونه حمله جدیدی علیه نوار غزه، هزینه مادی و انسانی بیشتری برای هر حکومتی خواهد داشت که اقدام به اینکار کند و چه بسا این هزینه ها، بیشتر از هزینه‌های دولت ایهود اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائیل، در زمان حمله به لبنان در سال ۲۰۰۶ با هدف پایان دادن به مقاومت اسلامی لبنان به ریاست حزب‌الله لبنان باشد، زیرا موشک‌های مقاومت دقیقتر و ویرانگرتر هستند.

برای توضیح بیشتر می‌گوییم گروه‌های مقاومت به خوبی می‌دانند هر گونه تجاوز جدید اسرائیل، به مقامات اسرائیلی جرات حمله به نوار غزه با هدف سرکوبی این منطقه را خواهد داد در نتیجه گروه‌های مقاومت با قدرت مبارزه خواهند کرد و بدون هیچ تردیدی از همه سلاح‌های خود بویژه موشک‌هایی با بعد و حجم‌های مختلف استفاده خواهند کرد.

نیرو‌های مقاومت در جنگ اخیر دو روزه ۶۹۰ فروند موشک شلیک کردند، ارتش اسرائیل اذعان کرد که فقط با ۲۴۰ موشک مقابله کرده است، این بدان معناست که سامانه گنبد آهنین اسرائیل نتوانست ۴۵۰ موشک را رهگیری کند و در نتیجه این موشک‌ها به اهداف خود اصابت کرد و باعث رعب و وحشت در میان اسرائیلی‌ها شد و باعث شد صد‌ها هزار اسرائیلی به پناهگاه‌ها بروند یا برای در امان بودن به شمال اسرائیل فرار کنند.

سردبیر رای الیوم افزود: معامله قرن اجرایی نخواهد شد نه به این علت که معامله بد و متضمن اهانت و توهین است بلکه به این علت که مردمی وجود دارند که در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه در برابر این طرح خواهند ایستاد و همه شایعات اخیر درباره این معامله، با هدف سنجش واکنش‌های فلسطینی‌ها و عربهاست.

عطوان در ادامه تاکید کرد: اسرائیل، نوار غزه و کرانه باختری را اشغال کرد و در نوار غزه شکست خورد و خوار شد و به زودی در دو منطقه (کرانه باختری و نوار غزه) با تحقیر و شکست بزرگتری مواجه خواهد شد، زیرا معامله قرن به معنای پایان قدرت و بازگشت غزه به صاحبان آن و همچنین به وضع طبیعی خود است که لازمه آن مقاومت با معامله قرن به هر شیوه است.

در انتهای این مطلب آمده است: قیام فلسطینی‌ها قوی‌تر از هر زمان دیگری از سر گرفته می‌شود و پایان نتانیاهو ممکن است در نوار غزه باشد همانطور که پایان ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل، در جنوب لبنان بود. در نوار غزه مردان و گروه‌های مومن و مقاومی حضور دارند که تحت حمایت محوری است که از اعطای پول و سلاح به آن دریغ نمی‌کند و کاملا از نفوذ سازشکاران (با اسرائیل) و پول‌های آن‌ها آزاد است...

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
به امید نابودی کامل اسرائیل و همپیمانانش و ظهور اقامون امام زمان
آخرین اخبار