مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: لنج ۱۳۰۰ تنی ساخت ایران به خارج از کشور صادر شد.

«لنج» ۱۳۰۰ تنی ساخت ایران به خارج از کشور صادر شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، اله‌مراد عفیفی‌پور به جزئیات عملیات تولید و صادرات بزرگترین لنج باری فایبرگلاس ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: پس از ساخت لنج چوبی یک‌هزارتنی تولید داخل که سال گذشته در استان هرمزگان به آب اندازی شد، این شناور تولید شده در استان هرمزگان به سفارش یک سرمایه‌گذار و تاجر خارجی زیر نظر اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ساخته و به مالک شناور تحویل داده شد.

وی ادامه داد: در نخستین ماه بهاری سال «رونق تولید»، این شناور لنج در جزیره قشم به آب اندازی شد و پس از صدور گواهینامه‌ها و تاییدیه‌های لازم از سوی مؤسسات معتبر رده بندی، نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ این شناور لنج فایبرگلاس به خارج از کشور انتقال یافت.

عفیفی‌پور با بیان اینکه تمامی فرآیند‌های طراحی، تولید و آب‌اندازی این شناور سنتی به همت متخصصان و جوانان بومی فعال در صنعت شناورسازی بزرگترین جزیره خلیج فارس انجام شده است، تصریح کرد: این شناور لنج طی ۳۶۰ روز کاری (کمتر از یکسال) طراحی و تولید شد که امکان ترابری دریایی انواع کالا با ظرفیت حمل یک‌هزار و ۳۰۰ تُن را داراست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: شناور‌های تولیدشده در کارگاه‌های لنج‌سازی استان هرمزگان مطابق با قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی و همچنین با رعایت استاندارد‌های مربوطه تحت کلاس مؤسسات رده‌بندی ایرانی تولید و صادر می‌شوند.

وی، رقم قرارداد ساخت این شناور بزرگ باری را دوهزار و ۷۰۰ درهم اعلام و خاطرنشان کرد: این شناور دریایی صادر شده به خارج از کشور، مجهز به دو موتور با قدرت مجموع ۲۵۰۰ اسب بخار است و ۵۵ متر طول، ۱۶ متر عرض و حدود شش متر آبخور دارد.

این مقام مسؤول همچنین وزن خالص سازه این شناور را ۱۵۰ تن و وزن ناخالص آن حدود ۵۰۰ تن اعلام کرد.

عفیفی‌پور، ساخت و تحویل بزرگترین لنج باری فایبرگلاس صادراتی در یکسال اخیر را نمایانگر و اثبات کننده توانمندی‌های فنی جوانان هرمزگانی در صنعت شناورسازی ایران دانست و ادامه داد: این شناور از امکان دریانوردی با سرعت ۲۰ مایل دریایی (حدود ۳۷ کیلومتر بر ساعت) در زمان حمل کالا برخوردار است و برای الحاق به ناوگان حمل و نقل دریایی در آب‌های اقیانوس هند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: شرکت سازنده این شناور سنتی که در جزیره قشم مستقر است، رکورد ساخت بزرگترین لنج باری ایران با ظرفیت حمل دو هزار تن کالا را در کارنامه خود دارد و در مجموع برای ۳۲۰ نفر به طور مستقیم و حدود یک هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال آفرینی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان متولی پیگیری و اجرای مقررات ملی و بین‌المللی و تمامی امور نظارت بر ساخت شناور در کارگاه‌ها و کارخانجات شناورسازی استان و همچنین ارائه خدمات ثبتی به شناوران تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

عفیفی پور ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حمایت از رونق تولیدات ساخت ایران در سال ۹۸ و برنامه‌های حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی در این رابطه، اظهار داشت: با توجه به تدابیر اتخاذشده و تمهیدات صورت‌گرفته، طی سالیان اخیر نه تنها روند واردات شناور‌های سنتی (لنج‌های چوبی و فایبرگلاس باری و صیادی) به داخل کشور متوقف شده بلکه هم اکنون استان هرمزگان به جایگاه مهم صادر کننده شناور‌های دریایی در منطقه خلیج فارس دست یافته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان یادآور شد: استان هرمزگان با بهره‌مندی از ۶۰ کارگاه و کارخانه فعال تولید شناور‌های چوبی، فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی کانون مهم تولید شناور‌های دریایی در ایران محسوب می‌شود که این شناور‌ها با نظارت کارشناسان مجرب و متخصص سازمان بنادر و با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی تحت کلاس‌های مؤسسات رده‌بندی ایرانی تولید می‌شوند.

انتهای پیام/ب

لنج ۱۳۰۰ تنی ساخت ایران به خارج از کشور صادر شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
سلام هزینه ساخت چغدر بوده
آخرین اخبار