حاصل دست رنجی که جیب دلالان را نوازش می‌دهد/ صدور دستور خرید توافقی سیر از کشاورزان

طارم از قطب‌های بزرگ تولید سیر در ایران است و کیفیت خوب این محصول می‌تواند صادرات آن را در مسیر موفقی قرار دهد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، شهرستان طارم در استان زنجان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه‌ای در عرصه‌های مختلف کشاورزی دارد.

تا جایی که کشاورزان طارمی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات را روانه بازار می‌کنند که در این بین سهم زیتون و سیر از همه محصولات بیشتر است.
 
سیر مورد کشت در شهرستان طارم شامل سیر محلی طارم، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذر است که علاوه برمصرف خوراکی به صورت تازه- سیر ترشی یا چاشنی در صنایع غذایی جهت تولید فرآورده‌های غذایی نقش مهمی دارد و همچنین استفاده فراوانی به عنوان یک گیاه دارویی موثر در بیماری‌هایی، چون فشار خون و بیماری‌های قلبی- کاهش کلسترول خون- خواص ضد انگلی و ضد میکروبی و درمان دستگاه گوارش دارد.
 
حاصل دسترنجی که جیب دلالان را نوازش می دهد/ صدور دستور خرید توافقی «سیر» از کشاورزان
 
بازار محصول سیر طارم، استان‌های تهران، گیلان، قزوین، مازندران و کردستان است و علاوه بر آن به برخی کشور‌های عربی، آسیایی و روسیه نیز این محصول صادر می‌شود.

شاید عرضه محصول سیر طارم به‌صورت فله‌ای و دریک بازه زمانی در حجم زیاد را بتوان یکی از عوامل کاهش قیمت سیر عنوان کرد، زیرا تا زمانی که نتوانیم میزان عرضه و تقاضا را تنظیم و به اندازه مصرف و کشش بازار، محصول را تولید کنیم، مشکلات پایین بودن قیمت محصول و کاهش تقاضا را خواهیم داشت. افزایش واحد‌های فرآوری و صنایع تبدیلی می‌تواند بازار این محصول را متعادل کند و رشد صادرات این محصول را به همراه داشته باشد که این امر نیز مستلزم سرمایه و حمایت مسئولان است.
 
حاصل دسترنجی که جیب دلالان را نوازش می دهد/ صدور دستور خرید توافقی «سیر» از کشاورزان

به جرات می‌توان گفت سیر بعد از زیتون طارم می‌تواند با برنامه ریزی مدون و اصولی صادراتی جای خود را در بازار‌های جهانی تثبیت کند.

دردی که هر ساله تکرار می‌شود

این روز‌ها روز‌های پرکار برای کشاورزان طارمی است روز‌های که باید حاصل دسترنج خود را دریافت کنند، اما دریغ که حاصل دسترنج آن‌ها نه تنها خستگی را از جانشان به در نمی‌کند بلکه در جیب سود جویان و دلالان جا خشک می‌کند. یکی از مشکلات این روز‌های سیرکاران طارمی، قیمت پایین این محصول در بازار است که با هزینه‌های کاشت متناسب نیست .
 
حاصل دسترنجی که جیب دلالان را نوازش می دهد/ صدور دستور خرید توافقی «سیر» از کشاورزان
منصور تنوره یکی از کشاورزان نمونه این شهرستان و نماینده کشاورزان در مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با گلایه از قیمت پایین سیر می‌گوید: کشاورزان با این قیمت پایین ضرر و زیان فراوانی می‌بینند .

وی این مشکل را به خاطر نبود حمایت از طرف دولت از سیر کاران می‌داند و می‌افزاید: هم اکنون دلالان، مثل سال‌های گذشته وارد میدان شده اند و هر قیمتی که دلشان می‌خواهد این محصول را خریداری می‌کنند این در حالیست که دستمزد بالای کارگرانی که نسبت به برداشت سیر در مزارع اقدام می‌کنند و اغلب غیربومی هستند باعث بالا رفتن قیمت تمام شده این محصول برای کشاورزان شده است.

این کشاورز می‌گوید: به طور متوسط سیر تولید شده در این شهرستان به قیمت ۱۰۰۰ تا۳۵۰۰تومان از سوی دلالان خریداری می‌شود این در حالیست که قیمت خرید در مواردی حتی به زیر هزار تومان هم رسیده است که این یعنی متضرر شدن کامل کشاورز.

وی ادامه می‌دهد: حمایت مهمترین خواسته کشاورزان سیرکار است چرا که بدون حمایت دسترنج کار کشاورزان برروی زمین باقی می‌ماند.

برداشت سیر از  یک هزار و ۸۰۰ هکتار مزارع طارم

مجتبی اسکندری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت:کشاورزان طارمی هم‌اکنون کار برداشت محصول سیر را از یک هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول را آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۲ هزار تن سیر از مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار‌های مصرف شود.

اسکندری عنوان کرد: سیر از محصولات مهم زراعی شهرستان طارم محسوب می‌شود و امسال حدود ۲ هزار نفر از بهره‌برداران طارمی از طریق کشت و کار این محصول امرار معاش می‌کنند.

اسکندری افزود: سیر طارم در پاییز کشت می‌شود و برداشت و عرضه سیر تازه در استان زنجان تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
 
حاصل دسترنجی که جیب دلالان را نوازش می دهد/ صدور دستور خرید توافقی «سیر» از کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت: بخشی از این محصول به کشور‌های روسیه، آذربایجان و عراق و استان‌هایی نظیر گیلان و مازندران، تهران، همدان، کردستان و قزوین صادر می‌شود.

وی ادامه داد:سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذرشهر ارقام اصلی سیر کشت شده طارم است که در این بین سیر صورتی بیشترین رقم تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد: تولید به روش سنتی و نیز نبود واحد‌های فراوری و بسته بندی در این شهرستان و همچنین کاهش قیمت این محصول در بازار از جمله مهمترین مشکلات سیرکاران طارمی است.

وی با اشاره به نارضایتی کشاورزان از قیمت پایین این محصول در بازار گفت: افزایش سطح زیر کشت در شهرستان مغان اردبیل و همزمانی برداشت این محصول دردو استان از دلایل کاهش قیمت این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به پیگیری موضوع کاهش قیمت این محصول گفت: تعاون روستایی اقدام به خرید محصول سیر کاران طارمی خواهد کرد که نحوه خرید توافقی و قیمت تعیین شده با در نظر گرفتن منافع کشاورز و حفظ تعادل بازار است بگونه‌ای که بازار سیر از نظر ارزش سیر در سطح بازار کم نشود و دلالان کنترل بازار را بدست نگیرند.
 
حاصل دسترنجی که جیب دلالان را نوازش می دهد/ صدور دستور خرید توافقی «سیر» از کشاورزان

در گیر و دار تهیه این گزارش بودم که خبر صدور دستور خرید توافقی «سیر» از کشاورزان به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی بر روی سایت‌ها نظرم را جلب کرد.

صدور دستور خرید توافقی «سیر» از کشاورزان

حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، ضمن بازدید از مزارع سیر استان زنجان، پس از هماهنگی با مدیر تعاون روستایی و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ، دستور خرید توافقی سیر را ابلاغ کرد تا از روند نزولی قیمت این محصول جلوگیری شود.

ایجاد مراکز خرید سیر و جلب همکاری اتحادیه‌های استانی به ویژه استان آذربایجان شرقی جهت صادرات سیر به آسیای میانه و روسیه از دیگر راهکار‌های توسعه محصول سیر کشور در دستور کار قرار گرفت.

این خبر باعث شد تا سراغ عبدالله جعفری مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان رفتم.

تعاونی روستایی خریدار محصول سیر کشاورزان طارمی

عبدالله جعفری مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: هم‌اکنون سیر مرغوب و صادراتی شهرستان طارم استان زنجان موسوم به سیر صورتی در حال برداشت و عرضه به بازار است.
 
 
حاصل دسترنجی که جیب دلالان را نوازش می دهد/ صدور دستور خرید توافقی «سیر» از کشاورزان

جعفری تصریح کرد:استان زنجان دارای رتبه دوم تولید سیر از نظر سطح و تولید در کشور بوده و یکی از قطب‌های تولید سیر به حساب می‌آید.

وی در باره پیگیری مشکلات کشاورزان طارمی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته قرار شد تا سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید محصول سیر شهرستان طارم اقدام کند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین به برگزاری جلسه تخصصی صادرات محصولات کشاورزی با حضور تجار و فعالان صادراتی این محصول اشاره کرد و ادامه داد:ترغیب تجار نسبت به امر بازار یابی و صادرات این محصول، معرفی تعدادی از شرکت‌های علاقمند به صادرات سیر و توسعه بازار، برای دریافت تسهیلات و همچنین اعلام آمادگی برای تامین تسهیلات سرمایه در گردش مورد نیاز صادر کنندگان محصول سیر با هدف توسعه صادرات از اقدامات این سازمان در راستایی حل مشکلات سیر کاران شهرستان طارم است.

جعفری اظهار امیدواری کرد:با این تدابیر وضعیت کاهش قیمت محصول سیر اصلاح شود وشرایط به نفع کشاورزان رقم بخورد .

وی با بیان اینکه در کنار این اقدامات مکاتبات با بازرگانی استان‌ها در جهت اطلاع رسانی نسبت به عرضه مستقیم سیر در کل کشور با هدف اینکه مصرف کنند‌های سایر استان‌های که دسترسی به این محصول ندارند بتوانند بدون واسطه و با قیمت مناسب محصول با کیفیت دریافت کنند انجام شده است.

این مقام مسئول ادامه داد:مکاتباتی نیز با صنایع مصرف کننده محصول سیر همچون صنایع داروسازی و صنایع کنسروی انجام شده است که امید می‌رود با تدابیر اتخاذ شده شرایط به نفع سیر کاران تغییر کند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد:در شهرستان طارم بخش عمده فرآوری به صورت سنتی توسط تولید کنندگان انجام می‌شود؛ که محصولاتشان را به جای عرضه خام؛ فرآوری کرده و به صورت سیر ترشی و به مرور اقدام عرضه می‌کنند.
 
حاصل دسترنجی که جیب دلالان را نوازش می دهد/ صدور دستور خرید توافقی «سیر» از کشاورزان
وی یکی از دلایل کاهش قیمت سیر در استان راعرضه سیر به صورت انبوه و همزمان با استان‌های همچون اردبیل دانست و گفت: این همزمانی عرضه وعلاقمندی کشاورزان برای فروش خام و یک جای محصول خود باعث می‌شود که معادله عرضه وتقاضا در بازار بهم بخورد ودر نتیجه قیمت محصول کاهش یابد.

جعفری گفت:اگر کشاورزان بتوانند برداشت محصول خود از مزارع را ساماندهی کنند و محصول خود را بتدریج و در قالب نظام صنفی و تعاونی‌های که در شهرستان طارم وجود دارد به بازار عرضه کنند و یا پس از پاکسازی سردخانه‌ها نگهداری کنند ودر ایام دیگر که بازار نیازمند این محصول است عرضه کنند بسیاری از مشکلات پیش آمده رفع خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد:کشاورزان با استفاده از ظرفیت‌های سردخانه‌های موجود در استان به جای عرضه هیجانی و یکسان عرضه بتدریج و با مدیریت انجام دهند تا خودشان از سود این محصول به جای دلالان بهره‌مند شوند.
 
گزارشی از زهرا نصیری 
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
ننگ بر هرچي دلاله بيچاره کردن مردمو اينا