رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: با توجه به در پیش بودن فصل گرما، سمپاشی جایگاه دام و اماکن دامی با سم رایگان از منطقه نگین کویر فهرج آغاز شد.

اجرای طرح سمپاشی جایگاه دام و اماکن با سم رایگانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: طرح سمپاشی جایگاه دام واماکن دامی با سم رایگان با هدف جلوگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از منطقه نگین کویر شهرستان فهرج اجرایی شد.

وی افزود: انگل‌های خارجی، علاوه بر تضعیف دام به دلیل خونخواری، ناقل برخی از بیماری‌های ویروسی و تک یاخته‌ای از جمله بیماری‌های مهم و خطرناک لمپی اسکین، تیلریوز و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند که سمپاشی دام و اماکن دامی از اصلی‌ترین روش‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها می‌باشد.

بماندشتی گفت: بیماری زردی یک بیماری انگلی خونی است که هر ساله مشکلات زیادی برای دامداران ایجاد می‌کند که با اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج و همکاری دامداران در اجرای سم پاشی به نحو مطلوبی قابل کنترل است.

وی افزود: عمده‌ترین روش پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت، استفاده مناسب از محل نگهداری دام و سمپاشی اماکن دامی و یا شعله دادن آن‌ها و مبارزه با کنه‌ها است.

بماندشتی بیان داشت: اصلاح و بهسازی جایگاه دام از اصلی‌ترین عوامل مهار آلودگی انگل‌های خارجی است.

وی گفت: مکان‌های تاریک، نمناک و فاقد تهویه مناسب، سقف‌های چوبی و درز دیوار‌های فاقد پوشش سیمان از بهترین مکان‌ها برای تخم ریزی حشرات است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج بیان داشت: با توجه به محرومیت شدید منطقه، رسیدگی به مشکلات و خدمت به روستاییان که قشر تولید کننده و بی ادعای جامعه محسوب می‌شوند از مصادیق تحقق شعار سال که همان رونق تولید است، می‌باشد.

بماندشتی توجه هرچه بیشتر مسئولین محترم شهرستان و استان در خصوص تامین اعتبار جهت تامین سم و داروی رایگان برای این منطقه خواستار شد.

انتهای پیام/س

ضرورت استفاده مناسب از محل نگهداری دام و سمپاشی اماکن دامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار