مجید باشعور مدیر مسئول نشر تایماز در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش سرسام آور قیمت کاغذ گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت کاغذ مسئله عرضه و تقاضا در این بازار است. تقاضای ما در کشور برای دریافت کاغذ زیاد و عرضه بسیار کمتر از تقاضاست. طبیعتا مسائل دیگری از جمله دلالی در بازار کاغذ هم روی افزایش قیمت کاغذ تاثیر گذاشته است.
وی افزود:دو سال پیش کاغذ اندونزی در بازار کاغذ وجود داشت، اما اکنون تمام کاغذهای ما در بازار یا هندی یا چینی است که این نشان میدهد کاغذ اندونزی را به کشور وارد نکرده ایم.
باشعور ادامه داد: بهترین دلیلی که برای وارد نکردن کاغذ اندونزی به کشور بیان میشود این است که پول لازم را برای خرید نداشتیم. نفت در ازای واردات کاغذ فروخته میشود. در کنار کاغذ کالاهای دیگری هم وجود داشت که باید در ازای فروش نفت خریداری میشد. همچنین مردم ما هم وقتی چنین شرایطی پیش میآید و میبینند کالایی در بازار کم است بیشتر به دنبال خرید آن هستند در نتیجه تقاضای خرید افزایش مییابد.
مدیر مسئول نشر تایماز با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، هم بحث روانی مردم وهم کشش بازار کاغذ باعث ایجاد گرانی در این بازار شده است، بیان کرد:بر اساس اعلام مسئولان و آنچه در اخبار گفته میشود میزان عرضه کاغذ کمتر از تقاضای بازار است. مسائلی که امروز در کشور وجود دارد روی گرانی کاغذ تاثیر گذاشته است، چون همه مسائل ما در کشور به یکدیگر مربوط است و مسئولان نظام باید برای حل مشکل گرانی کاغذ مسائل متفاوت تری را در کشور بررسی کنند و براساس صلاح دیدشان برای رفع مشکل گرانی کاغذ اقدام کنند.
باشعور با اشاره به تاثیر گرانی کاغذ در کاهش ناشران فعال در کشور اظهار داشت: با ادامه روند کنونی افزایش قیمت کاغذ، هزینه چاپ و نشر و به دنبال آن قیمت تمام شده کتاب افزایش مییابد. طبیعتا مردم نیز کتاب را از سبد خریدشان به دلیل گرانیهای زیادی که در بازار وجود دارد خارج میکنند. در این شرایط ناشری که توان انتشار ۵ هزار جلد کتاب را داشت نمیتواند حتی هزار جلد را منتشر کند در نتیجه بسیاری از ناشران به طور سیستماتیک از چرخه صنعت نشر خارج میشوند البته شاید این شرایط به نفع صنعت نشر کشور تمام شود.
وی ادامه داد: در صورت ادامه شرایط کنونی ناشران معمولی که هرچه به دستشان میرسید چاپ میکردند، تعطیل میشوند و کتابها پس از کار کارشناسی و تایید شدن از نظر علمی و محتوایی منتشر میشوند. در ادامه شاید نشر ما به سمت حرفه ایتر شدن برود و ناشران برای چاپ هر کتابی کاغذ نخرند و بسیار حساب شده فعالیت خود را ادامه دهند. شاید در این محدودیتهای موجود، صنعت نشر یک خانه تکانی را تجربه کند و همین مسائل باعث رشد و شکوفایی آن شود و افراد قوی تری به این حوزه وارد شوند.
انتهای پیام/