به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، ابوالحسن فیروزآبادی در همایش روز جهانی ارتباطات با اشاره به سه دوره جهش فناوری در جهان اظهار کرد: جهان در طی چند دهه اخیر سه دوره الکترونیکی شدن، دیجیتالی شدن و ظهور فضای مجازی را سپری کرده این سه دوره، فضای رسانهای جهان و ارتباطات جهانی به طور کامل دگرگون کرده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: با شکلگیری فضای مجازی، همه امور به سمت اجتماعی شدن رفته و روابط عمومیها در این راه نقش مهمی پیدا کردهاند.
وی یادآور شد: در عصر جدید، ارتباطات بسیار آسوده شده و تمام جهان، مخاطب اطلاعات منتشره در فضای مجازی شدهاند.
فیروزآبادی اعلام داشت: در حال حاضر ۳.۵ میلیارد کاربر اینترنتی وجود دارند که محتواهای تولیدی بدون محدودیت زمانی از سوی آنها خلق شده و در فضای مجازی منتشر میشود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: در این فضا شاهد ظهور بازیگرانی هستیم که مانند قبل، رسمی نبوده و در تولید محتوا، محدودیتی ندارند؛ در چنین فضایی نقش روابط عمومی و رسانه کاملاً متفاوت شده و دیگر مانند قبل نیست.
وی اذعان داشت: تفاوتها تنها در ابزارها نیست، بلکه کلیت فضای ارتباطی متفاوت شده و در حال حاضر با جهانی شفاف روبرو هستیم که این شفافیت بیش از حد موجب کدری کل فضا شده است.
فیروزآبادی با طرح این سؤال که چگونه باید این کدری را رفع کرد یادآور شد: با آمادهسازی اذهان مخاطبین، افزایش سواد رسانهای و صرف زمان میتوان در مسیر صحیح قدم برداشت.
دبیر شورای عالی فضای مجازی متذکر شد: نهادها و رسانههای رسمی باید در این راه پیش قدم شده و سواد مجازی مردم را افزایش دهند و تحرکات و التهابات این فضا را با چنین آموزشهایی به حداقل برسانند.
وی با تأکید بر بحرانزا بودن برخی تحرکات در فضای مجازی یادآور شد: بعضی اوقات اخبار در فضای حقیقی ایجاد میشوند، در فضای مجازی منعکس شده و واکنش غیرمنتظره جامعه نسبت به این انعکاس موجب بروز بحران در اجتماع میشود.
فیروزآبادی خاطرنشان کرد: ما در فضای مجازی با پدیدههای رایجی همچون اخبار جعلی و رباتهای مجازی مواجه هستیم که این اخبار جعلی را میلیونها بار بازنشر میکنند و همین دو عنصر میتواند زمینهساز بحران در جوامع باشد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه برخی با این ابزارها به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه هستند اعلام داشت: عملکرد موفق یک واحد روابط عمومی به این است که به صورت منسجم و شبکهای بتواند بین سازمان متبوع خود و ذینفعان و ذیربطان ارتباط مستقیم برقرار کرده و در کنار عملکرد فعال خود، سازمانی برای رصد اتفاقات فضای مجازی تشکیل دهد.
وی بیان داشت: صحت اخبار منتشر شده در فضای مجازی باید با سرعت تمام توسط گروههای روابط عمومی اعتبار سنجی شوند و چیزی که در حال حاضر آزار دهنده است، توقف برخی روابط عمومیها در فضای سنتی و غافل ماندن از تحولات عصر جدید است.
انتهای پیام/س