همایش روز ملی جمعیت با نام "همایش پنجره جمعیتی فرصت پیشرفت" در قزوین برگزار شد.

برگزاری همایش پنجره جمعیتی فرصت پیشرفت در قزوینبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، استاندار قزوین در "همایش پنجره جمعیتی فرصت پیشرفت" گفت: جمعیت شناسی مهم‌ترین مساله برای تدوین و اجرای هر برنامه در یک جامعه است و نباید فقط به تهیه یک آمار بسنده شود.

زاهدی افزود: برنامه ریزی‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی نیازمند شناخت جمعیت و اطلاع درست از بافت و ترکیب جمعیت است.

وی اضافه کرد: باید در برنامه ریزی‌های جمعیت شناسی، علل مهاجرت‌ها بررسی و به موضوعات جامعه شناسی و روانشناسی پرداخته شود.

استاندار تاکید کرد: در هر برنامه ریزی تا نخبگان به یک درک واحد نرسند آن مساله حل نمی‌شود حتی برای امنیت ملی هم باید جمعیت را دقیق بشناسیم.

شهلا کاظمی پور جمعیت شناس و پژوهشگر هم در این همایش با تا کید بر جمع آوری اطلاعات و آمار‌های دقیق جمعیتی برای برنامه ریزی افزود: با ابلاغیه و دستور العمل نمی‌توان میزان باروری را بالا برد بلکه باید با سیاست‌های درست این کار انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: جمعیت در معرض ازدواج در کشور کم شده و جمعیت در معرض طلاق افزایش یافته است.

این کارشناس گفت: سیاست سالم سازی جامعه باید قبل از تولد نوزاد با حمایت دولت انجام شود.

وی گفت: در حال حاضر ۷ درصد از جمعیت کشور سالخورده است که این میزان در سال ۱۴۲۵ تقریبا به ۲۰ درصد خواهد رسید.

خانم کاظمی پور افزود: بخشی از کاهش جمعیت ناشی از افزایش مرگ و میر است که از سال ۹۰ به خاطر افزایش جمعیت سالخورده میزان مرگ و میر بیشتر شده است.

این جمعیت شناسان گفت: باید برای ایجاد شغل در جامعه، امنیت اقتصادی برقرار شود.

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم در این همایش بیان کرد: جمعیت استان در سال ۹۵, یک میلیون ۲۷۳ هزار نفر ثبت شده است که ۵۶۰ هزار نفر از این جمعیت در شهرستان قزوین ساکن هستند.

حیاتی افزود: نرخ باسوادی در شهرستان قزوین ۸۹ درصد است.

وی ادامه داد: متراکم‌ترین جمعیت در شهرستان البرز است که مهاجر پذیر و بالاترین نرخ سواد را دارد.

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی؛ شهرستان آبیک را نیز مهاجر پذیر خواند و گفت:، اما چهار شهرستان دیگر مهاجر فرست هستند و در شهرستان آوج دفتر طلاق وجود ندارد.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین هم در این همایش گفت: ۷۰ درصد از مردم قزوین نیروی کار هستند و می‌توانند تولید کننده باشند.

وفایی با بیان اینکه کشور به سمت پیری پیش می‌رود، افزود: باید برای تکریم سالمندان فرهنگ سازی و زیر ساخت‌های شهری و روستایی را برای این قشر فراهم کرد.

انتهای پیام/ک

همایش روز ملی جمعیت در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار