در این مطلب چند روش ساده برای مدیریت سردرد در ماه رمضان پیشنهاد می‌شود.

دلایل ایجاد سردرد و ‏سرگیجه در میان روزه‌دارانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، متخصصان می‌گویند یکی از مهمترین دلایل سردرد در میان روزه‌داران، کم‌آبی است. روزه‌داری به ‏ویژه در فصل گرما، بیشتر از هر زمان دیگری، منجر به کم آب شدن بدن می‌شود و به دنبال آن احساس ‏سردرد و سرگیجه هم ایجاد می‌شود.

البته باید به این عوامل ترک عادت‌های روزانه مثل مصرف کافئین در ‏چای و قهوه و ... را هم اضافه کرد. کمبود خواب و استراحت، کاهش قندخون در طول روزه‌داری، کم شدن ‏مصرف کافئین، کم آبی بدن، کم خونی و مشکلات دستگاه گوارش و معده را می‌توان از دلایل ایجاد سردرد و ‏سرگیجه در میان روزه‌داران اعلام کرد. با همه اینها، اما سردرد روزه‌داری چیزی نیست که نتوان آن را کنترل ‏یا مدیریت کرد. در اینجا چند روش ساده برای مدیریت سردرد در ماه رمضان پیشنهاد می‌شود.

‎ ‎سردرد ناشی از کاهش مصرف کافئین‎:
اگر شما عادت دارید هر روز فنجان‌های زیادی چای و قهوه مصرف کنید، باید مصرف کافئین خود را کاهش ‏دهید. با این حال با توجه به اینکه ماه رمضان شروع شده است، چای و قهوه را در هنگام سحر بنوشید که به ‏جلوگیری از سردرد بدون کافئین کمک می‌کند. علاوه بر این مورد به منظور پیشگیری از این نوع سردرد بهتر ‏است افراد ٢ تا ٣ هفته قبل از شروع ماه رمضان مصرف چای، قهوه و مواد دارای کافئین در رژیم غذایی خود را ‏کاهش دهند. ‏

سردرد ناشی از هیپوگلیسمی یا افت قند خون:‏
قند خون پایین (یا هیپوگلیسمی)، یک عامل مرسوم برای سردرد است. اگر قبل از شروع روزه‌تان یک وعده ‏غذایی با مقدار قند بالا مصرف کنید، می‌توانید سطح قند خون خود را به سرعت افزایش دهید. این امر باعث ‏کاهش و رفع سردرد می‌شود، اما خوردن یک وعده غذایی با مقدار قند پایین قبل از روزه می‌تواند باعث ایجاد ‏سردرد در طول روز شود‎.

سردرد به دلیل کم‌آبی بدن:‏
مغز انسان اغلب از آب تشکیل شده و به مقدار آب موجود در آن بسیار حساس است. این بدان معنی است که ‏بدن فرآیند سهمیه‌بندی آب را آغاز می‌کند و حفاظت از مغز شما در صورتی که کمبود آب برای مدتی ‏طولانی ادامه یابد، کاهش پیدا می‌کند. دهیدراته شدن بدن به طور مستقیم باعث درد و خستگی، سردرد و ‏انرژی کم می‌شود‎. برای حل این مشکل، هنگام سحر مقدار زیادی آب بنوشید و شما باید تا جایی که ممکن ‏است، از مواجهه با محرک‌هایی مثل استرس، خستگی و کمبود خواب در طی روزه اجتناب کنید، به خصوص ‏اگر در معرض سردرد هستید‎. ‎‏ استراحت و خوابیدن می‌تواند به جلوگیری از سردرد کمک کند و اجازه نمی‌‏دهد شما روزه‌تان را بشکنید‎.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.