معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مهمترین سیاست‌های کشور که در آینده موجب پیشرفت و یا پسرفت جامعه خواهد شد توجه به سیاست جمعیتی است.

توجه به حوزه جمعیتی یکی از مهمترین سیاست‌های کشور استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، علی زینی وند معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در شورای راهبردی جمعیت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ایجاد کارگروه‌هایی برای رفع خلاء‌های سیاست جمعیتی با ایجاد و تدوین برنامه‌ای جامع، توجه به آموزش و حرفه آموزی، توجه به رشد شاخص‌های توسعه‌ای و استفاده از ظرفیت‌ها و نیروی جوان استان از موارد مهم در حوزه جمعیتی است.

وی بیان کرد: سیاست جمعیتی دارای ابعاد مختلفی است که یکی از آن‌ها رشد جمعیت است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: توجه به پیری و کیفیت جمعیت، باز توضیح جغرافیایی، کاهش فشار جمعیت در مناطق پر جمعیت و هویت جمعیتی از دیگر حوزه‌های سیاست جمعیتی به شمار می‌آید.

وی هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی را از جمله مهمترین مولفه‌های هویت جمعیتی عنوان کرد و ادامه داد: شناخت و تبیین این هویت‌ها برای جوانان بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.

زینی وند با بیان اینکه رشد و یا کاهش جمعیت رابطه‌ای مستقیم با شهرنشینی، رفاه و سطح سواد دارد تصریح کرد: سیستان و بلوچستان شاهد رشد کاهش جمعیتی خواهد بود و در دهه‌های آینده رشد جمعیتی طبیعی خواهیم داشت.

وی در حوزه جمعیت گفت: در افزایش و یا کاهش جمعیت نمی‌توان تاثیری گذاشت و نباید از نرخ بالای موالید در سیستان و بلوچستان خوشحال بود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: افرادی که تابعیت ایرانی آنان محرز و مشخص است باید با سرعت کار صدور شناسنامه شان انجام و با افرادی که هیچ گونه هویت ایرانی ندارند و خواهان دریافت شناسنامه هستند براساس قانون برخورد شود.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در ادامه این نشست گفت: ۳۰ اردیبهشت به مناسبت ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است.

رضا راحت دهمرده بیان کرد: تولید و انتشار آمار انسانی و جمعیتی از جمله اهداف مهم اداره ثبت احوال برای تصمیم گیری مناسب در حوزه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: جمعیت استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری سال ۹۵، ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر است که سهم ۳.۵ درصدی از کل جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۴۸.۵ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در حوزه شهری و ۵۱.۵ درصد در حوزه روستایی زندگی می‌کنند که از این حیث بالاترین درصد جمعیت روستایی کشور در این استان وجود دارد.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان رتبه هفتم رشد سالانه جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و شهر‌های سراوان با ۳.۸ درصد بالاترین رشد جمعیت و سیستان با ۲ درصد کمترین رشد جمعیتی را به خود اختصاص داده است.

دهمرده در حوزه تراکم نسبی جمعیت گفت: میانگین تراکم جمعیت کشور ۴۹ نفر در هر کیلومتر مربع است که در این میان استان سیستان و بلوچستان با ۱۵ نفر در هر کیلومتر مربع در رتبه ۲۸ کشور قرار دارد.

سیستان و بلوچستان در رتبه پنجم حوادث ترافیکی

مدیر کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: ۹۸۶ نفر فوتی ناشی از حوادث ترافیکی سال گذشته در سیستان و بلوچستان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، ۲۰.۵ درصد رشد داشته است.

دکتر رضا عبدی ادامه داد: سیستان و بلوچستان در رتبه پنجم حوادث ترافیکی و بعد از استان‌های تهران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان قرار دارد.

وی بیشترین آمار حوادث را مربوط به حوزه شهرستان ایرانشهر دانست و افزود: ۳۱۴ فوتی در شهرستان ایرانشهر، ۲۰۴ نفر زاهدان، ۱۳۶ نفر سراوان، ۱۲۶ نفر خاش، ۱۲۵ نفر زابل، ۱۱۱ نفر چابهار و ۶۰ نفر شهرستان نیکشهر بوده است که ۸۷۶ نفر این افراد مرد و بقیه زن بودند.

۷۴ دستگاه تردد شمار در سراسر استان نصب شده است

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۷۴ دستگاه تردد شمار در سراسر استان نصب شده است که در سال گذشته ۴۶ میلیون ترددد ثبت شده که در مقایسه با سال پیش از آن (۹۶) ۱۴ درصد رشد داشته است.

تیمور باقری در حوزه ثبت تخلفات ادامه داد: ۱۸ سامانه در این رابطه وجود دارد که سرعت لحظه‌ای خودرو‌ها را ثبت می‌کند و ۵۲ سامانه در آینده نصب خواهد شد.

وی محور‌های بمپور به ایرانشهر، ایرانشهر به بمپور و هیرمند به زابل را پرترددترین محور‌های سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سال گذشته سه هزار و ۷۷۲ فقره تصادف در راه‌های ارتباطی استان به وقوع پیوسته که محور‌های ایرانشهر - چابهار با ۴۸۷ فقره، نیکشهر - ایرانشهر ۲۳۷ فقره و زاهدان - خاش با ۲۰۹ فقره رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار