تمامی شبکه‌های بهداشت و درمان ملزم به اجرای غربالگری ژنتیکی برای زوجین متقاضی ازدواج می‌باشند.

اجباری بودن غربالگری ژنتیکی زوجین در زمان ازدواجبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محمد جعفر صادقی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مشاوره و تشخیص ژنتیک را به صورت کمی و کیفی گسترش داده که بتواند خدمات ژنتیک بسیاری را که در بستر تحول سلامت ایجاد شده حمایت کند تا بتوان ، به هدف مشخص شده در برنامه تحول سلامت و برنامه عملیاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی بیماری‌های ژنتیک اولویت دار، دست یافت.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی وزارت بهداشت در یک بازه زمانی ۱۰ ساله، بیماری‌های ژنتیکی باید ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند تصریح کرد: بر اساس ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه، تمامی شبکه‌های بهداشت ودرمان ملزم به اجرای غربالگری ژنتیکی برای زوجین متقاضی ازدواج می‌باشند و در صورتی که در پرسشنامه غربالگری، زوجین در معرض خطر داشتن فرزند بیمار بودند، باید مشاوره‌های ژنتیک برای زوجین انجام شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این راستا هزینه زوجین بی بضاعت توسط نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تقبل می‌شود، بنابراین افراد بی بضاعت در این زمینه حمایت خواهند شد.

صادقی افزود: در راستای اجرایی شدن برنامه غربالگری ژنتیک زمان ازدواج، از ابتدای سال ۹۷ غربالگری ژنتیک زوجین در مراکز خدمات جامع سلامت ویژه مشاوره ژنتیک شهرستان مشهد و طرقبه و شاندیز آغاز گردید و حدود۱۷ هزار زوج متقاضی ازدواج غربالگری شده اند و از ابتدای اردیبهشت سال ۹۸ در تمامی شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه غربالگری ژنتیک زمان ازدواج انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه به ازدواج‌های مردم آسیب وارد نشود، به آن‌ها اجازه می‌دهیم که قبل از ازدواج یا پیش از بارداری، به مشاوره‌های ژنتیک مراجعه کنند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت ژنتیک قابل مقایسه با دهه‌های گذشته نیست و پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است، زمانی به خانواده‌ها می‌گفتیم که شما راهی برای ازدواج و زندگی مشترک ندارید، زیرا با مشکل ژنتیکی مواجه بودند، اما در حال حاضر، چندین راه را برای داشتن ازدواج و فرزند سالم به زوجین پیشنهاد می‌شود و اگر خانواده‌ای بخواهد فرزند سالمی داشته باشد، مانعی برای آن وجود ندارد.

صادقی با تاکید بر اینکه غربالگری ژنتیک زمان ازدواج، به تنهایی هرگز نمی‌تواند معلولیت‌ها را کاهش دهد، افزود: غربالگری‌های ژنتیک باید در دوران مختلف زندگی مانند زمان ازدواج، حاملگی، نوزادی، کودکی و میانسالی انجام شود تا بیماری‌های ژنتیکی کاهش پیدا کنند.
 
انتهای پیام // ف.ک
 

 اجرای غربالگری ژنتیکی برای زوجین متقاضی ازدواج الزامی است 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.