به صورت ویدئو کنفرانس؛

بهره برداری از ۳ سد در آذربایجان غربی/سد بویلا پوش خوی افتتاح شد

به صورت ویدئو کنفرانس؛ و با حضور رئیس جمهور ۳ سد در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.

بهره برداری از ۳ سد در آذربایجان غربی/سد بویلا پوش خوی افتتاح شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،رضا اردکانیان  وزیر نیرو در مراسم آبگیری سد کرم آباد و افتتاح همزمان طرح‌های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی آذربایجان غربی با حضور رییس جمهور گفت:استان‌های مرزی باید به ویترین آبادانی کشور تبدیل شوند.

وی ادامه داد:در ۱۲ استان مرزی طرح‌ها و برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم که در چارچوب ۱۳ توافق‌نامه مرزی با همسایگان است.

وزیر نیرو گفت:امروز ۳ سد کرم آباد ،سد انحرافی بویلاپوش خوی و بخشی از کانال آبرسانی سد سردشت به همراه ۳ ایستگاه پمپاژ و ۲۲ کیلومتر خط انتقال اب و ۲ تصفیه خانه سردشت و ربط بطور همزمان به بهره برداری خواهند رسید که بخشی از پروژه تامین آبهای مرزی است.

وی اضافه کرد: این طرح‌ها با هزینه ۲۲ هزار میلیارد ریالی در ادامه پروژه‌های توسعه منابع آب و خاک ایران در استان‌های مرزی به بهره برداری می‌رسد.

اردکانیان گفت:با تکمیل نهایی پروژه های منابع ابی مرزی ۴۶ هزار و ۵۰۰ هکتار با جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وزیر نیرو ادامه داد: از عواید اجرای این طرح ها، بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر استفاده می‌کنند که رقم جمعیتی قابل توجهی است.

اردکانیان همچنین از اشتغال مستقیم ۱۱۷ هزار نفر در مراحل ساخت و بهره برداری از این طرح‌ها خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر آن ۴۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این طرح‌ها اشتغال داشته اند.

سد انحرافی بویلاپوش در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۵ به صورت رسمی آغاز شد و در شرایطی که پیشرفت فیزیکی آن تا اواسط ۱۳۹۳ شمسی ۱۰ درصد بود، این رقم اکنون به ۷۷ درصد رسیده است.

این سد انحرافی بر روی رودخانه «قطور» خوی با هدف تنظیم و انتقال ۵۱ میلیون مترمکعب آب اجرا شد و آب مورد نیاز ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در این خصوص گفت: با بهره برداری از این سد سه هزار و ۳۰۰ هکتار زمین زراعی پایاب از آب تنظیمی آن بهره مند می‌شود.

کیومرث دانشجو افزود: اعتبار تخصیص یافته برای این طرح یکهزار میلیارد ریال بود و تاکنون برای ساخت سد و شبکه بویلاپوش به ترتیب ۲۶۸ و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: این سد آب مورد نیاز ۲۰ روستای منطقه را از طریق ۶۰ کیلومتر کانال تامین و امکان اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار را نیز فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: سد انحرافی بویلاپوش با حجم آب ورودی ۱۲ مترمکعب در ثانیه، سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را از رودخانه قطور جمع آوری می‌کند.

انتهای پیام/م

 

سفر رئیس جمهور به ماکو

برچسب ها: استانداری ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.