مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مادران باردار جهت پیشگیری باید به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه نمایند.

پیشگیری از کم کاری تیروئید نوزادانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمد جعفر صادقی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمبود ید مصرفی مادر در دوران بارداری از شایعترین علت ابتلا به کم کاری تیروئید نوزادان است لذا مادران باردار جهت پیشگیری باید به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه نمایند.
 
وی تصریح کرد: اغلب بیماران در بدو تولد طبیعی به نظر می‌رسند؛ می‌توان با تشخیص به هنگام، ازعوارض جبران ناپذیر مغزی و بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک جلوگیری کرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان یکی از برنامه‌های موفق وزارت بهداشت به شمار می‌رود که از سال ۸۵ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده است که بر اساس این برنامه تمامی متولدین زنده در شهر و روستا در روز‌های بین ۳۵‏ روزگی بعد از تولد تحت غربالگری قرارمی گیرند.

صادقی افزود: از ابتدای طرح تاکنون حدود یک میلیون و سیصد هزار نوزاد غربالگری شده اند که از این تعداد ۲ هزارو ۸۶۷ مورد بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید بودند و تحت درمان قرار گرفته اند.

فدراسیون جهانی تیروئید ۴ لغایت ۱۰ خردادماه را با هدف افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری‌های تیروئید، عوارض، راه‌های پیشگیری و درمان آن "هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید" نامیده است.

انتهای پیام//ج.ر


فرا رسیدن هفته جهانی اطلاع رسانی تیروئید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.