معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۳۰ درصد جمعیت لرستان مبتلابه بیماری فشارخون است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ، محمدعلی دریک، معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: بر اساس طرح پژوهشی پیمایشی چهار سال گذشته ۳۰ درصد جمعیت استان مبتلابه بیماری فشارخون هستند و از این تعداد پرونده الکترونیکی ۱۰ درصد افراد در سامانه ثبت‌شده است.

دریک بابیان اینکه از بین ۱۰ درصد افراد شناسایی‌شده، ۴۵ درصد تحت کنترل و مراقبت هستند افزود: بیماری پرفشاری خون با عواملی قابل‌تغییر بوده و می‌تواند در کاهش بیماری‌های قلبی عروقی، مغزی، کلیوی و ریوی و همچنین ناتوانی‌های در سنین بالا و کاهش مرگ‌ومیر تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: در این طرح‌ها تشخیص، غربالگری، شناسایی و مهم‌تر از آن مراقبت، تأمین دارو و مراقبت‌های ویژه قلبی، چشم و کلیوی بررسی می‌شود.

معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به ظرفیت، توان، مقبولیت و حضور ضرب العجلی و جهادی بسیج در عرصه‌های موردنیاز کشور اشاره کرد و گفت: به فاصله ۲۸ روز بایستی جمعیت ۹۰۰ هزاری در استان مراحل غربالگری و آموزش را طی کرده و برای معرفی به واحد‌های تخصصی بالاتر راهنمایی شوند.

دریک عنوان کرد: از ظرفیت نیرو‌های بسیج برای اطلاع‌رسانی، تبلیغات، معرفی و دعوت از مردم برای شرکت در این طرح استفاده می‌شود؛ این کار به‌تن‌هایی از عهده دانشگاه خارج بوده و به همراهی و مشارکت نیاز دارد و نهادی همچون بسیج و سپاه که در دل مردم بوده می‌تواند در این زمینه کمک کند.

کوشکی مدیر مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با اجرای این طرح اظهار داشت: این طرح کشوری برای افراد بالای ۳۰ سال، مادران باردار در هر سن و افرادی که نارسایی کلیوی دارند به‌صورت هم‌زمان انجام می‌شود.

کوشکی افزود: زمان اطلاع‌رسانی و آموزش از ۲۷ اردیبهشت شروع‌شده و تا ۱۷ خردادماه ادامه دارد؛ همچنین اجرای طرح به‌صورت غربالگری در بازه زمانی ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: فشارخون یکی از دلایل بروز بیماری‌های قلبی عروقی است؛ در این طرح اطلاعات افراد ضمن ثبت در سامانه بررسی و نتایج به‌صورت آنلاین پیامک می‌شود تا افراد از سلامت خود در این زمینه مطلع شوند.

مدیر مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: خانه‌های بهداشت در روستا‌ها و مراکز بهداشت در شهر‌ها با توجه به تراکم تجمعی ایستگاه‌های موقت و سیار برای اجرای این طرح در نظر گرفته‌شده است.

کوشکی بیان کرد: درصدد هستیم از ظرفیت پایگاه‌های بسیج با توجه به پراکندگی جمعیت تحت پوشش خود برای آموزش و اطلاع‌رسانی و همچنین اجرای طرح استفاده کنیم.

وی بابیان اینکه بروشور‌ها برای اطلاع‌رسانی و توزیع در میان مردم در اختیار پایگاه‌های بسیج قرار می‌گیرد عنوان کرد: بسیجیانی فارغ‌التحصیل و یا مشغول به تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی می‌توانند با حضور در ایستگاه‌های سیار در اجرای این طرح ملی به دانشگاه علوم پزشکی کمک کنند.

مدیر مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اگر پایگاه‌های بسیج از فضای فیزیکی مناسبی برخوردار بوده و محل مراجعه جمعیت زیادی از افراد محله باشد به‌عنوان ایستگاه‌های طرح پایش فشارخون از آن‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ ر

 

برچسب ها: علو پزشکی ، دریک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.