آنچه به عنوان معماری پایدار مطرح می‌باشد، همان تجلی توسعه پایدار در حوزه محیط انسان ساخت است.

لزوم اهمیت معماری پایدار در حوزه محیط انسانبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در دیدار با مدیران مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) گفت: یکی از مهمترین اهداف توسعه پایدار، حفظ طبیعت وتغییر نگاه است و آنچه به عنوان معماری پایدار مطرح می‌باشد، همان تجلی توسعه پایدار در حوزه محیط انسان ساخت است.

وی ادامه داد: از آنجا که موضوع «شهرسازی» همچون «محیط زیست» جزءفعالیت‌ها و علومی است که با زندگی روزمره انسان ارتباط دارد و آثار آن در شیوه زندگی مردم ملموس است، گفت آگاهی متخصصان امر نسبت به مسائل محیط زیست درکنار سایر مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌تواند بعنوان عنصری تاثیرگذار، آرمان‌های محیط زیستی را به میدان عمل و تحقق نزدیک کند.

وی افزود: مطالعه، برنامه ریزی وطرح ریزی توسعه شهر‌ها با در نظر گرفتن نیاز‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی با هدف به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ گویی به نیاز‌های عمومی مردم، مستلزم یک کار گروهی با حضور متخصصین علوم مختلف است که به نحوی در این خصوص وارد شده اند. زیراتخصص‌ها نوعا" جزء گرایانه است و مفهوم مدیریت جامع از آن‌ها استنباط نمی‌شود.
 
 مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: با اینکه نتایج بحران‌های امروزی به خوبی شناسایی شده اند، ولی بسیاری از راه حل‌های کوتاه مدت ارائه شده نسبت به مشکلات محیطی در معماری سنتی، به نظر ناکارآمد و ناقص می‌آیند، چرا که با وجود ارائه راه حل‌هایی که در جهت رفع مشکلات محیطی بر می‌آید، اما، چون اهداف بلند مدت ندارند رویکرد آن‌ها نسبت به طبیعت و زیست بوم‌های شهری همچنان گسسته است و ارزش همیشگی طبیعت وفضا‌های شهری احیا نشده باقی می‌ماند.

قدیر صیامی رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) نیز در ادامه ضمن اشاره به رویکرد مسئله محوری دراین دانشکده و اشاره به انجام طرح و برنامه‌های مطالعاتی و تفصیلی مرتبط با حوزه حفاظت محیط زیست، از ضرورت اصلاح نگاه صنفی و سطحی به محیط زیست سخن گفت.

وی  با اشاره به اینکه ساماندهی مشاغل شهری بویژه مشاغل مزاحم و آلاینده شهری مشهد، بنیانی مهم در بهبود محیط زیست شهری، نظم بخشی به فضای کسب و کار شهری و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و زائران مشهد است افزود: ساماندهی مشاغل شهری با استاندارد‌های متفاوت برای هر صنف، نیازمند بومی سازی است و از آنجا که بستر همه برنامه ریزی‌ها الزامات زیست محیطی است، تلاش براین است تا با حضور متخصصان، توانمند سازی مجموعه با نگاه محیط زیست محوری صورت پذیرد.
 
 
انتهای پیام//ف.ح
 
 

معماری پایدارنگاهی بلند مدت به اهداف محیط زیست دارد

برچسب ها: محیط زیست ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.