خطیبی گفت: عملیات اجرایی ساخت دو مسیر راه آهن قزوین رشت - انزلی و بندر کاسپین با تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه به منظور تملک اراضی در حال پیگیری و انجام است.

تخصیص اعتبار تملک اراضی راه‌آهن رشت- انزلیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل؛ عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور  با اشاره به بهره برداری از راه آهن قزوین- رشت در اسفند گذشته گفت: با افتتاح این مسیر ریلی بخش بسیار مهمی از کریدور شمال- جنوب تکمیل شد و عملیات اجرایی محدوده رشت- انزلی در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: این مسیر ریلی می‌تواند علاوه بر تکمیل کریدور شمال- جنوب و ارتباط با کشور‌های همسایه موجب اتصال راه آهن به دو بندر بسیار مهم انزلی و کاسپین در شمال کشور شود.

خطیبی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تملک اراضی در مسیر راه آهن رشت- انزلی گفت: با توجه به اقلیم خاص منطقه و زمین‌های کشاورزی در این محدوده هزینه‌های تملک اراضی در طول این ۳۷ کیلومتر بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است که این موضوع روند اجرای کار را با مشکل مواجه کرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور افزود: با توجه به اهمیت خط آهن رشت- انزلی در اواسط اردیبهشت ماه با حمایت سازمان برنامه و بودجه منابع لازم به منظور تملک اراضی در محدوده رشت به انزلی در اختیار شرکت ساخت و توسعه قرار گرفت.


بیشتر بخوانید:مسیر ریلی گرگان-اینچه برون بازگشایی شد


خطیبی زمان اتمام تملک اراضی را پایان تابستان اعلام کرد و افزود: به محض تخصیص اعتبار، گرو‌ه‌های ارزیاب به منطقه اعزام شدند و کار آغاز شد و برنامه ریزی شده است تا پایان تابستان تملک اراضی تکمیل و زیرسازی مسیر با همکاری پیمانکاران و مشاور پروژه آغاز شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون زیرسازی مسیر با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با در نظر گرفتن حجم کاری باقیمانده حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۹ زیر سازی تکمیل خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به امضای دو توافقنامه مهم در حوزه راه‌آهن در اواخر سال گذشته گفت: یکی از این توافقنامه‌ها با سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تامین مالی و اجرای پل اتصال ایستگاه راه‌آهن انزلی به بندر انزلی به طول حدود ۳ کیلومتر است.

خطیبی افزود: مطالعات این پل از سوی مشاورین نهایی شده و به منظور بررسی به سازمان بنادر و دریانوردی ارسال شده و بازدید‌های منطقه‌ای نیز انجام شده است و در حال حاضر به دنبال رسیدن به یک طرح نهایی مشترک هستیم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این طرح در نیمه دوم سالجاری نهایی شود و به منظور اجرا به مناقصه گذاشته شود تا به این طریق بندر انزلی به ایستگاه راه‌آهن انزلی متصل شود.

خطیبی توافقنامه اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی را یکی از رویداد‌های مهم در توسعه شبکه ریلی کشور دانست و گفت: مسیر اتصال بندر انزلی و کاسپین به شبکه ریلی کشور از ایستگاه رشت تا ایستگاه پیر بازار مشترک است و بعد از آن به دوشاخه تقسیم می‌شود که در حال حاضر مطالعات اتصال بندر کاسپین نهایی شده و تا اواسط تابستان سالجاری تملک اراضی مسیر نیز به طول ۱۰ کیلومتر آغاز می‌شود.

وی با اشاره به توافقنامه وزارت راه و شهرسازی و بندر کاسپین برای اتصال ریلی این بندر افزود: طبق این مصوبه تامین مالی تملک اراضی مسیر و اجرای زیرسازی به عهده بندر کاسپین است و با توجه به توانمندی شرکت ساخت وتوسعه در حوزه اجرایی در حال امضای تفاهم نامه‌ای با بندر کاسپین هستیم تا به نیابت از آن‌ها تملک اراضی و اجرای زیرسازی را با تامین منابع مالی از سوی بندر کاسپین برعهده بگیریم.

وی افزود: پیش بینی می‌شود در صورت تامین منابع مالی توسط بندر کاسپین، اتصال این بندر به شبکه ریلی قبل از پایان دولت دوازدهم صورت پذیرد.

 انتهای پیام/

 

برچسب ها: حمل ونقل ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار