رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: اسکله تیس در محدوده این منطقه پس از تعیین تکلیف و مالکیت آن ساماندهی و لایروبی می‌شود.

اسکله تیس چابهار پس از تعیین مالکیت ساماندهی و لایروبی می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  عبدالرحیم کردی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در نشست بررسی مشکلات ساماندهی روستا و اسکله تیس اظهار داشت: مالکیت و مدیریت اسکله و روستای تیس در طول ۲۵ سال گذشته مشخص نبوده و باید هر چه سریع‌تر مسئولان با برگزاری جلسات و هماهنگی‌های لازم این مشکل را مرتفع کنند تا بتوان برای توسعه آن قدمی برداشت.

وی افزود: بندر صیادی تیس یکی از اسکله‌های تاریخی ۱۳ گانه و ثبت شده کشور است و ضروریست هر چه سریع‌تر برای ساماندهی، لایروبی، حل مشکلات روشنایی و بهسازی آن اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: بیش از ۱۷۷ میلیارد تومان برای توسعه و آبادانی منطقه آزاد چابهار در حال هزینه است و زمانی مکلف به صرف هزینه در منطقه و محدوده‌ای هستیم که بدانیم مالکیت و مدیریت آن با منطقه آزاد است تا بعد‌ها با مشکل مواجه نشویم.

وی ادامه داد: در طول ۲ سال گذشته کار‌های بزرگی در زمینه ساماندهی روستای تیس و اسکله آن در حال انجام است، ولی به دلیل کارشکنی‌ها و موانع و مشکلات دیگر کار‌ها به کندی پیش می‌رود و در برخی مواقع متوقف شده است.

رئیس هیأت مدیره منطقه آزاد چابهار گفت: آمادگی داریم براساس تشریفات اداری و گذراندن موارد قانونی و حقوقی نسبت به تعیین تکلیف بندر صیادی تیس اقدام کنیم و باید در این باره مسئولان نیز کمک و همکاری کنند.

دکتر کردی با بیان اینکه مردم روستای تیس ۲۵ سال در انتظار ساماندهی و توسعه این روستا هستند و حتی از کمترین امکانات نظیر برق و آسفالت معابر بی بهره اند، خاطرنشان کرد: عده‌ای زمین خوار که با تعیین تکلیف مالکیت اراضی منافع خود را در خطر می‌بینند همواره مسئولان را با مشکل رو به رو و مسیر ساماندهی را کند می‌کنند.

وی تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد بدون تعیین تکلیف روستا و اسکله تیس هیچ هزینه‌ای را انجام نخواهد داد و باید با تنظیم صورتجلسات لازم و هماهنگی با تمامی مسئولان دست اندرکار مالکیت اراضی مشخص شود تا پس از آن منطقه آزاد به سرعت با تخصیص اعتبارات لازم برای ساماندهی روستا و اسکله وارد عمل شود.

** ۱۰۰ قایق در بندر صیادی تیس برای هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کرده‌اند

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: بندر صیادی تیس در سال ۱۳۷۵ راه اندازی شده و هم اینک بیش از ۱۰۰ قایق با اشتغالزایی هزار و ۵۰۰ نفر در این بندر فعال هستند و بخشی از مشکلات بیکاری در روستای تیس مرتفع شده است.

هدایت الله میرمرادزهی افزود: در سال‌های گذشته تفاهمنامه‌ای با استانداری و منطقه آزاد چابهار منعقد و مقرر شده تا برای لایروبی و ساماندهی اقدامات لازم انجام شود، ولی به دلایل نامعلوم متوقف شده است.

وی بیان کرد: هم اینک ۶۰ هزار مترمکعب لایروبی در محدوده سه هکتار حوضچه تیس نیاز است و برای آن باید بیش از ۷۰ میلیارد ریال هزینه شود.

وی گفت: به دلیل جمع شدن گل و لای زیاد ۲۰ فروند لنج صیادی این بندر به سایر بنادر همجوار کوچ کرده‌اند و در صورت ادامه این روند تا چند ماه آینده فعالیت قایق‌ها نیز با سختی و مشکل رو به رو می‌شود.

وی از مدیران منطقه آزاد چابهار خواست هرچه سریع‌تر حاکمیت و مدیریت بندر صیادی تیس را مشخص و اعتبارات لازم را برای ساماندهی و لایروبی این بندر در نظر گیرند.

شماری از صیادان و اعضای شورای اسلامی روستای تیس از عدم ساماندهی و توسعه این روستا و اسکله آن انتقاد کرده و از مسئولان برای عمران، آبادانی و توسعه این روستای تاریخی و قدیمی در خواست اقدام عملی کردند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار