کاهش ۴۵ درصدی سطح زیر کشت چغندرقند بهاره در شیروان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال سطح زیر کشت چغندرقند بهاره در شیروان ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدنقی کاظمیان مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: وقوع بارندگی‌ها و سیلاب‌ها در دو ماه نخست امسال و از دست دادن زمان کشت مهم‌ترین علت این کاهش است و از سویی برخی از کشاورزان که آب مناسب داشتند اقدام به کشت محصولات رقیب کردند.

کاظمیان سطح زیر کشت ابلاغی چغندرقند این شهرستان را در سال جاری ۹۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: تاکنون ۴۹۰ هکتار از این محصول در این شهرستان کشت شده است که ۴۰۰ هکتار قرارداد با کارخانه قند شیروان و ۴۰ هکتار کشت خارج از قرارداد بوده است.

وی با بیان کشت این محصول از اواخر اسفندماه آغاز و هفته آینده به پایان خواهد رسید، خاطر نشان کرد: کشاورزان سعی کنند در یک هفته آینده کشت خود را به پایان برسانند تا زمان برداشت که احتمال وقوع یخبندان است با مشکل و خسارت مواجه نشوند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: ۵۵ درصد این محصول توسط کشاورزان با سامانه آبیاری تحت فشار و ۴۵ درصد با آبیاری سنتی اجام شده است که میزان آب مصرفی در روش سنتی در هر هکتار ۱۴ هزار متر مکعب، قطره‌ای ۱۰ هزار متر مکعب و بارانی ۱۲ هزار متر مکعب است.

به گفته کاظمیان میانگین تولید این محصول در هر هکتار ۲ تن است که سال گذشته از سطح مزارع این شهرستان ۴۵ هزار تن چغندر برداشت شد که با توجه به کاهش سطح زیر کشت امسال پیش بینی می‌شود ۳۰ هزار تن محصول تولید شود.

۳۴ درصد از کشتزار‌های چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

کارخانه قند شیروان با ظرفیت رسمی مصرف روزانه چهار هزار تن چغندر قند در ۱۰ کیلومتری غرب شیروان واقع است و ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد فعالیت دارند.

انتهای پیام / م

منبع : ایرنا

کاهش ۴۵ درصدی سطح زیر کشت چغندرقند بهاره در شیروان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.