به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، حوریان بهشتی ملکوت را آذین بسته اند و بی تاب دیدار بانوی کرامتند، یکم ذیقعده چشم مدینه، روشن و لبریز از عطر شکوفه کرامت و بخشندگی شد،میلادش تولد بهار است،تولد معصومیت و زلالی ها،سلام بر توای بانوی ماه، سلام بر تو ای دختر امامت، سلام بر تو ای خواهر ولایت خوش آمدی یا معصومه(س)، شفیعه روز جزا.
خواهر هشتمین خورشید سال هاست که میزبان میهمانان شهر قم و مرهمی است بر تمام دل های شکسته، بانویی که با حضورش کویر خشکیده قم را به گلستان اهل علم مبدل کرده است.
امروز شهر مقدس قم در سالروز میلاد با سعادت ولی نعمتشان ،مریم آل رسول،حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حال و هوای ویژهای به خود گرفته جای جای شهر به ویژه در حرم مطهر دختر آفتاب، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرکه، بیوت مراجع عظام تقلید و دفتر مقام معظم رهبری با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)مجلس شادمانی برپا است.
ایستگاههای صلواتی در جای جای شهر برپا شده و هر کس به شکلی عشق و ارادت خود را به ساحت کریمه اهل بیت نشان میدهد، تمام شهر شادمان میلاد سراسر نور بانویی از تبار کرامت است، ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در فضائل آن حضرت مدیحه سرایی میکنند.
در این روز پر خیر و برکت هزاران نفر از زائران و مجاوران بارگاه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)خود را به این مکان نورانی رسانده تا میلاد بانوی کرامت (س)را به ایشان تبریک بگویند.
از یکم ذی القعده سالروز ولادت حضرت معصومه (س) تا یازدهم این ماه شریف سالروز ولادت امام رضا (ع)، به نام دهه کرامت نامگذاری شده است،دهه کرامت دهه پاسداشت فضایل اهل بیت(ع) و دهه عشق بی مانند به خورشید امامت است.
حجتالاسلامبهشتی پور، مدیر روابط عمومی آستان مقدس حضرت معصومه (س) در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛در خصوص ویژه برنامه های دهه کرامت اظهار کرد:برنامه ها با تعویض پرچم حرم مطهر در روز ۱۲ تیرماه آغاز شده است و در بیش از بیست مرکز بینالمللی در سطح کشورهای مختلف دنیا جشنهای دهه کرامت برگزار میشود.
وی ادامه داد:اجتماع بزرگ بانوان فاطمی، اعزام سفیران کریمه به بیش از ۱۲۰ نقطه کشور و نیز برگزاری نخستین کنگره ملی شعر فاطمی پیرامون شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) از ویژه برنامه های دهه کرامت است.
وی با اشاره به اهمیت حمایت از تشکلهای مردمی ادامه داد:همزمان با دهه کرامت بیش از ۲ هزار برنامه مردمی با همکاری تشکلهای مردمی برگزار خواهد شد.
بهشتی پور گفت: برای دختران مسابقهای به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) برگزار میشود که ترویج سیره زندگی حضرت معصومه (س) مورد تاکید است.
مدیر روابط عمومی آستان مقدس حضرت معصومه (س) بیان کرد: امسال پویش مردمی سهم من از بهشت با مشارکت کانونهای فرهنگی هنری مساجد در سطح مساجد کشور برای هزینه ساخت شبستان بزرگ امام علی (ع) برگزار می شود.
یکم ذیقعده سال ١٧٣ هجری قمری، با ولادت حضرت معصومه(س) مدینه فروغی دیگر یافت و خانه پرمهر امام کاظم (ع) و نجمه خاتون، غرق سرور و شادمانی شد.
بیست و پنج سال تمام، امام رضا (ع) تنها فرزند نجمه خاتون به شمار میرفت، تا اینکه بعد از یک ربع قرن انتظار، ماه تابانی از افق امامت درخشید.
نام مبارک ایشان فاطمه و القاب معروفشان معصومه، کریمه ، طاهره، حمیده، رضیه، رشیده، مرضیه ایشان است.
شرافت نسبی حضرت معصومه (س)، فراتر از آن است که قلم، توان درکش را داشته باشد. نیاکان او، پرچم داران هدایت و فضیلت هستند کریمه اهل بیت، حضرت معصومه (س) لحظهای از خورشید فروزان امامت جدا نمیشد و از دریای بی کران علوم پدر و برادر، کسب فیض میکرد.
سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم با عنوان روز ملی دختر نامگذاری شدهاست، نامگذاریای که ظاهرش ریشه در ازدواج نکردن آن حضرت و تجرد ایشان دارد و باطنش نیز در پی معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان است.
آیتالله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر در پاسخ به سؤالی به بیان برخی از ملاکهای دختر نمونه پرداخت که سؤال و پاسخ این مرجع تقلید به این شرح است:
احتراما به استحضار میرساند سالها است که اول ذیقعده میلاد باسعادت بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها، بهعنوان روز دختر نامیده شده است. در این روز، ادارات و نهادهای مختلف کشور با برگزاری همایشها و جشنهایی با ملاکهایی، دختران جوانی را بهعنوان دختر نخبه و نمونه مسلمان معرفی میکنند و از آنها تقدیر به عمل میآورند.
از نظر اسلام، دختر نمونه و نخبه کیست؟ آیا داشتن شغل و یا مدرک دانشگاهی از ملاکهای برتری دختران است؟ آیا داشتن حجاب و پوشش از معیارهای انتخاب دختر نمونه است؟ آیا قهرمانی در رشتههای ورزشی میتواند ملاک صحیحی برای انتخاب دختر نمونه باشد؟
آیتالله صافی گلپایگانی در پاسخ گفت:برحسب آنچه از هدایتهای قرآنی، روایات شریفه، احادیث متواتره و سیره مسلمین خلفا عن سلف استفاده میشود، دختر نمونه دختری است که به صفات دهگانه ارزشی اسلامی که در سوره احزاب آیه ۳۵ بیانشده آراسته، و حجاب و پوشش کامل اسلامی داشته باشد، و در برنامهها و مسابقاتی که معرض نظر نامحرمان و بداندیشان قرار میگیرد شرکت ننماید و عفّت، کرامت و مقام و منزلت بالایی را که اسلام برای بانوان شناخته است، حفظ کند. والعاقبة للمتقین.
يعقوبی از مورخين شيعه می نويسد، حضرت امام موسی كاظم(ع) وصيت فرمود كه دخترانش ازدواج نكنند، به جز ام سلمه كه او هم ازدواج واقعی نبود، بلكه وی از مصر عازم حج بود برای اينكه در اين سفر محرمی داشته باشد با پسر عمويش قاسم بن محمد بن جعفرالصادق(ع) عقد محرميت جاری كرد.
مرحوم كلينی در كتاب شریف كافی نقل می کند: حضرت امام موسی كاظم(ع) در اين وصيت نامه در مورد فرزندانش فرموده هركدام از آنها اگر بخواهد خواهرش را تزويج دهد، بدون اجازه و فرمان امام رضا(ع)چنين حقی را ندارند، زيرا او به مصالح قومش در امر ازدواج از همه آنها آگاهتر است.
دومین دلیل که برای این امر به آن اشاره شده، نبودن هم کفو بانو در زمان ایشان است که سبب تجرد حضرت بود.
مهمترین دلیل تجرد حضرت معصومه (س) و سایر خواهرهای ایشان از دیدگاه اکثر مورخین اختناق شدید حاکمیت عباسی بوده است.
دوران هارون الرشید دورانی است که امام هفتم با بدترین وضعیت در زندان عباسی به سر می بردند و خفقان و اختناق در عصر هارون الرشيد به جایی رسيده بود كه كسی جرئت نداشت به در خانه امام كاظم(ع) آمد و شد كند.
با وجود تاکید فراوان ائمه بر مسئله ازدواج، وضعیت خاندان اهل بیت به گونه ای نبود که دختران امام کاظم (ع) بتوانند براحتی ازدواج کنند و در نتیجه دختران ایشان مجرد ماندند.
حجت الاسلام قاسمی نیا، کارشناس مذهبی و معاون سواد آموزی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز قم؛در خصوص جایگاه علمی حضرت گفت:حضرت فاطمه معصومه از عالمان بزرگ جهان اسلام است،ایشان از روات حدیث هستند و به ویژه در سلسله سند حدیث غدیر حضور دارند همچنین روایاتی که ایشان از رسول الله (ص)نقل کردهاند هم در کتب شیعه آمده است و هم در کتب عامه نقل شده است.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد:باتوجه به اینکه شهر قم شهر محدثان شیعی است و شهری است که در اوج فشارهای عباسیون توانست میراث حدیثی شیعه را از گزند ناملایمات زمان و دشمنان کینهتوز حفظ کند، بزرگترین محدثین شیعه برخواسته از شهر قم هستند،درخواست اهالی قم از فاطمه معصومه برای ورود به شهر قم نشان از اشتهار فاطمه معصومه به علم و تقوی داشت، ایشان در نبود پدر گرامیشان به سوالات شرعی و اعتقادی مردم پاسخ می دادند.
وی ادامه داد:یکی از القاب حضرت زاهده است،درباره زهد حضرت معصومه (س) همین مقدار کافی است که در مدت اقامت ایشان در قم مهمترین یادگاری که از آن حضرت باقی مانده است محراب عبادت ایشان است مکانی که بدون شک به واسطه عبادتهای حضرت معصومه محل نزول فرشتگان بوده است و مردم قم چه نام زیبایی برای این محل گذاشتهاند: «بیت النور»به طور کلی زاهده بودند یعنی دنبال امور دنیوی و زرق و برق آن نبودند.
حجت الاسلام قاسمی نیا عنوان کرد:ایشان به لقب کریمه مشهور هستند چرا که کرامت و بزرگواری ایشان بر همگان ثابت شده است و در برآورده ساختن حوایج، واسطه فیوضات الهی و شفیع مردم در روز جزا هستند.
وی در پایان تاکید کرد: بر دختران و زنان و آحادجامعه لازم است تا هرچه بیشتر وبهتر زندگانی نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) را الگوی خودقرار دهند و سعادت و رستگاری دنیا و آخرت را به ارمغان آورند.
قم قبل از اسلام به صورت چند قلعه بوده که عدهای زرتشتی و یهودی در آن زندگی میکردند. بعد از اسلام با آمدن اشعریها (که اصالتا شیعه و یمنی تبار بوده اند)، کم کم این سرزمین توسعه یافت. در اوایل قرن اول و در سال ۲۳ هجری شهر قم توسط لشکر اسلام فتح گردید و رفت و آمد مسلمانان عرب به قم آغاز شد.
نخستین کسانی که از اشعریها به قم آمدند عبدالله بن سعد و عبدالله احوص و عبدالرحمن و اسحاق از فرزندان سعد بن مالک بن عامر اشعری بودند و به این ترتیب ارتباط شیعیان خالص علوی با قم برقرار شده و مامن شیعیان گردید. از آن زمان مردم قم به مذهب اهل بیت علیهم السلام علاقه خاصی پیدا کرده و به همین جهت مورد سختگیری و بی مهری خلفای حاکم و ستمگر عصر خود بودند.
شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه علیها السلام از آبادانی ظاهری بی بهره بود و اهالی شیعی مذهب آن در اثر بی توجهی حاکمان مورد آزار و اذیت بودند، اما از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبی، این شهر بهترین فضای معنوی را داشته و زمینه پذیرش اهل بیت پیامبر(ص) و یاران با وفای آنان در این منطقه کاملا فراهم بود.
ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کبریا در این شهر، آثار و برکات فراوانی را به همراه داشته است. از لحظه ورودشان به قم، پیوسته این شهر از جهات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و اقتصادی رو به رشد و پیشرفت نهاده است.
قم با این ویژگیها در میان شهرهای شیعه نشین از شهرت جهانی برخوردار شد و یکی از شهرهای مهم جهان اسلام به شمار آمده و از مراکز مهم فرهنگی و فقهی شیعه شد و از همه مهمتر به عنوان هسته مرکزی و پایگاه اصلی بزرگترین و باشکوهترین انقلاب در تاریخ جهان گردید.
پرورش عالمان و اندیشمندان بزرگی، چون شیخ صدوق، خواجه نصیر الدین طوسی وصدها عالم و دانشمند و شاعر و وزیر و مورخ و رجال علمی و مردان سیاست و وزارت از این خطه است.
یکی دیگر از برکات مزار مقدس بانو رونق گرفتن حوزه علمیه است. تاریخ این کانون علم و فقاهت به قرنها قبل بر میگردد. ابراهیم بن هاشم قمی، سعد بن عبدالله قمی، احمد بن اسحاق قمی، علی بن بابویه قمی و دهها محدث و عالم شیعی از اوایل قرن سوم هجری به بعد، زمینه گسترش علم و ادب و حدیث را در این شهر ایجاد کرده بودند.
این رشد علمی همچنان رو به بالندگی بود تا در سال ۱۳۱۵ شمسی مرحوم شیخ عبدالکریم حائری پرچمدار علم و فضیلت از اراک به قم آمده و روحی تازه به کالبد این کانون فقاهت و معنویت دمید. اقبال آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله به قم، فعالیتهای فرهنگی واجتماعی را در این شهر تسریع نموده و همچنین ورود مراجع و دانشمندان بزرگ شیعی و همراهی آنان با حرکت حوزه علمیه در شکوفائی آن نقش به سزایی داشت.
در سال ۲۰۱ قمری در پی انتقال اجباری امام رضا علیه السلام به خراسان، حضرت معصومه علیها السلام بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش از مدینه منوره عازم خراسان گردید.
از آن جایی که حضرت فاطمه معصومه علیها السلام پیام آور فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام و مدافع مظلومیت امامان شیعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوتهای زمان بود، عوامل حکومتی بنی عباس، در شهر ساوه به کاروان آن حضرت حمله کرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.
طبق نوشتهی شیخ جعفر مرتضی عاملی در کتاب حیاة الامام الرضا (ع) حضرت فاطمه معصومه (س)، را مسموم نمودند.
ایشان بر اثر مسمومیت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بیمار گردید و فرمود: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که میفرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست. برای همین حضرت معصومه (س) در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ قمری به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زیادی از مردم مشتاق و شیفتهی اهل بیت (ع) قرار گرفت.
بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی بن خزرج در قم که به بیت النور شهرت یافت، در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری دیده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلی مزار آن حضرت دفن گردید.
عمر حضرت فاطمه معصومه (س) تنها ۲۸ سال بود و در عمر کوتاه و بابرکت خود توانستند به بلندترین مقام علمی، عصمت و ولایت پذیری برسند.
حجت الاسلام سید محمود موسوی، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، گفت:هرکس بخواهد ثواب زیارت حضرت زهرا (س) را درک کند، به زیارت فاطمه معصومه (س) برود، خداوند سبحان، مقام حضرت فاطمه (س) را به فاطمه معصومه (س) عنایت فرموده است.
وی ادامه داد:حضرت معصومه (س)، معصومیت خود را از امام موسی کاظم (ع) گرفته اند و در میان بانوان تاریخ اسلام به استثنای حضرت زینب و خدیجه کبری و فاطمه سلام الله علیها بالاترین مقام را دارد.
حجت الاسلام موسوی عنوان کرد: ولایت پذیری حضرت معصومه (س) که قصد داشتند از برادرشان در راه ولایت حمایت کنند یادآورحمایت حضرت زهرا (س) از امیرالمومنین (ع) است که سرانجام در همان راه به شهادت رسیدند و این دلیل برابر بودن ثواب زیارت این دو بانوی بزرگوار تاریخ اسلام است.
وی افزود: حضرت معصومه (س) به علت بیماری از دنیا رفتند، اما یکی از دلایل بیماری این بود که به کاروان حضرت حمله شد و برادران و یارانش را قتل عام کردند، پس میتوان گفت که معصومه (س) رحلت شهادت گونه داشتند.
این کارشناس مذهبی در خصوص فضایل زیارت بانوی کرامت اظهار کرد:حضرت معصومه (س) به کریمه اهل بیت (س) شهرت دارند، چرا که ایشان بر اثر عبادت به مرتبهای رسیده اند که واسطه فیض الهی شده اند، ایشان دارای مقام شفاعت هستند.
وی عنوان کرد: در برخی منابع شیعه روایاتی در فضیلت حضرت معصومه (س) آمده است، زیارت بارگاه منور حضرت معصومه (س) دارای فضیلت فراوانی است و بسیار مورد سفارش ائمه معصوم (ع) است، از امام جواد (ع) نقل شده که فرمود: هر کس عمهام را در قم زیارت کند، بهشت از آن اوست، همچنین امام رضا (ع) برادر بزرگوار ایشان فرموده اند: کسی که فاطمه معصومه (س) را زیارت کند سزاوار بهشت خواهد بود.
حضرت فاطمه معصومه (س) پرورش یافته مکتب اهل بیت (ع) و یادگار صاحبان آیهی تطهیر است، نمونه عالی از طهارت و پاکی و این ویژگی به زیبایی در لقب ایشان (معصومه) متجلی است،روز میلاد این حضرت در تقویم ملی ایران به نام روز دختر و فرصتی برای ارج نهادن به این قشر وسیع از جامعه نامگذاری شده است، روزی، هر چند نمادین میتوان پای درد و دل دختران جوان نشست چرا که دختران امروز، مادران فردای این مرز و بوم هستند.
انتهای پیام/ش
گزارش از زهره شعبانی