در آستانه روز جهانی قدس همایش علمی "فلسطین نوین؟ " در پایتخت بوسنی و هزگوین برگزار شد.

همایش علمی «فلسطین نوین؟» برگزار شدبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش علمی بررسی بررسی معامله قرن با سخنرانی سفرای ایران، فلسطین و سفیر پیشین بوسنی در اردن، سوریه و لبنان در سارایوو برگزار شد.

در آستانه روز جهانی قدس همایش علمی "فلسطین نوین؟ " با هدف بررسی طرح معامله قرن ترامپ با سخنرانی سفرای فلسطین و ایران در سارایوو و سفیر پیشین بوسنی هرزگوین در اردن، لبنان و سوریه در سالن اجتماعات موسسه علمی و پژوهشی ابن سینا در سارایوو برگزار شد.

رزاق نموره سفیر دولت فلسطین در بوسنی و هرزگوین در سخنانی با رد هر گونه سازش درباره مساله فلسطین گفت: فلسطین سرزمینی کهن با نام و ماهیت تاریخی خاص خود است و امکان هیچ نوع معامله‌ای بر سر این سرزمین وجود نخواهد داشت.

وی افزود: هدف طرح سازشکارانه ترامپ از بین بردن اصل مساله فلسطین اس و با اجرای این طرح هویت فلسطینی از بین می‌رود، ولی این مساله امکان ناپذیر است.

سفیر فلسطین در ادامه گفت: ترامپ کیست که بیاید و بیت المقدس را پایتخت اسراییل اعلام کند؟! بیت المقدس مقدس‌ترین شهر جهان است و ماهیت این شهر را متجاوزان و اشغالگران اسراییلی نمی‌توانند تغییر بدهند.

محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین طی سخنانی حمایت از ملت فلسطین را از جمله آرمان‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: مساله قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین صرفا یک موضوع عربی و اسلامی نیست بلکه یک مساله مهم بشری است.

وی افزود: پیمان شکنی و احترام قائل نشدن به تعهدات خویش از یکسو و بی اعتنایی و پایمال نمودن قوانین بین المللی از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت و مصوبات سازمان ملل دو ویژگی مشترک رژیم صهیونیستی و دولت آمربکاست و به همین دلیل نیز همه تلاش‌های بعمل آمده برای حل مسئله فلسطین در دهه‌های اخیر با شکست روبرو شده و راهی جز مقاومت فراروی ملت فلسطین باقی نمانده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: منطق کنونی دولت آمریکا و اسرائیل بکار گیری زور و حاکمیت قانون جنگل بصورت یک جانبه و بر اساس رویکرد‌های متجاوزانه و توسعه طلبانه است و برسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل، اعلام بلندی‌های جولان به عنوان خاک اسراییل و کشتار صد‌ها فلسطینی در غزه جای تردید در شکست سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم اسراییل و آمریکا باقی نمی‌گذارد.
 
همایش علمی «فلسطین نوین؟» برگزار شد
زلاتکو دیزدارویچ روزنامه نگار و سفیر پیشین بوسنی در کرواسی و اردن، سوریه و لبنان سخنران بعدی بود که در سخنان خود گفت: هدف از طرح معامله قرن ترامپ فراموش ساختن مساله فلسطین در اذهان مردم است.

وی افزود: نتانیاهو، ترامپ، کوشنر و محمد بن سلمان؛ در تلاش برای از بین بردن مساله فلسطین هستند که تبدیل غزه به یک زندان دسته جمعی با کمک کشور‌های عربی، از بین بردن ماهیت بیت المقدس، تثبیت طرح‌های صهیونیستی برای آینده و گرفتن سرزمین از دست فلسطینی‌ها و دادن نان به آن‌ها تز جمله اهدافشان است.

این دیپلمات بوسنیایی در ادامه گفت: هدف طرح معامله قرن مشروعیت بخشیدن به ساخت شهرک‌های صهیونیستی، فراموشی بازگشت آوارگان فلسطینی، خلع سلاح گروه‌های مقاومت و تثبیت اسراییل علیرغم تمامی قطعنامه‌ها و توافقات ۴۰ سال اخیر است.

در ابتدای این مراسم که با حضور جمعی از نخبگان بوسنیایی و حامیان آرمان فلسطین در سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین برگزار شد دکتر ذوقی بارانی مدیر موسسه ابن سینا ضمن خیر مقدم به حاضرین بر لزوم بررسی ابعاد فاجعه آمیز طرح اخیر دولت آمریکا و شناخت روند کنونی تحولات فلسطین تاکید کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار