به منظور جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها بخشداری مرکزی کرمانشاه چهارمین جلسه پیشگیری‌و‌اطفاءحریق‌جنگلها‌ومنابع‌طبیعی را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار   گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،چهارمین جلسه پیشگیری‌و‌اطفاءحریق‌جنگلها‌ومنابع‌طبیعی که در منطقه حفاظت شده چالابه و با حضور فرماندار، بخشدار مرکزی، مدیران ادارات منابع طبیعی، محیط زیست و راهداری شهرستان، مسئول حراست فرمانداری، بخشداران کوزران، ماهیدشت، دهیاران و شوراهای اسلامی بخش مرکزی برگزار شد،بخشدارمرکزی‌کرمانشاه با بیان اینکه مردم مهمترین و موثرترین نقش را در حفاظت از جنگل ها و مراتع بر عهده دارند و بدون مشاركت و كمك مردم حفظ و توسعه منابع طبیعی دشوار است، گفت : هدف از تشکیل این جلسات، استفاده از تجارب، دانش بومی، همفکری جوامع محلی، استفاده از سرمایه‌های محلی، تقویت و حفاظت منابع آب و خاک بخش مرکزی کرمانشاه به منظور کاهش اثرات خشکسالی است.

 فتحی گفت : منابع طبیعی مانند جنگل‌ها و مراتع، تکیه‌گاهی مطمئن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی، بستری مطمئن برای رونق کشاورزی، محیط زیست مناسبی برای گیاهان و جانوران و منبعی برای تولید اکسیژن و هوای سالم و پاکیزه به حساب می‌آید و به عنوان امانتی برای همه نسل ها از گذشتگان در اختیار ما قرار گرفته و ما نیز موظفیم از آن نگهداری کرده و سالم به دست آیندگان برسانیم.

وی با بیان اینکه ما در وضعیتی قرار داریم که باید بیشترین تلاش خود را در راه #جلوگیری‌از‌ایجاد‌آتش‌سوزی به کار گیریم، اظهار داشت: کنترل رفتارهای مردمی که در عرصه های جنگلی و مراتع زندگی میکنند و آموزش آنان برای اجتناب از روشن کردن آتش در مراتع و جنگل ها، همچنین با اطلاع رسانی و انتشار پیام های هشدار دهنده به گردشگران، کوهنوردان و بهره برداران عرصه های منابع طبیعی، میتوان خطرات ایجاد شعله در این نقاط را به صورت جدی برایشان بیان نمود.

بخشدار مرکزی گفت: طراوت جنگل ها و سرسبزی طبیعت نیاز اساسی ما انسانهاست پس نگذاریم این زیبایی و طراوت و این عرصه که سفره معیشت بخشی از جامعه ماست به دود و خاکستر تبدیل شود.

فرماندارکرمانشاه با بیان اینکه همه ما برای ادامه حیات به منابع طبیعی وابسته ایم گفت: حفظ منابع طبیعی و محیط زیست ، امری بسیار مهم است، زیرا ضامن تداوم زندگی است.

وی افزود: تخریب منابع طبیعی بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می‌گذارد و نتیجه زیان آوری برای زندگی انسان، حیوان و گیاه به دنبال دارد و یکی از عوامل تخریب و انهدام جنگل ها آتش‌سوزی است. آتش سوزی علاوه بر نابودی درختان جنگل سبب به هم خوردن اکولوژی گردیده و حیات جانوران را نیز به مخاطره می اندازد . ترکیب گونه های گیاهی عرصه را مختل نموده و سبب تضعیف پایداری گـونه های نادر و ذخایر ژنتیکی می شود .

رنجبر با بیان اینکه امروزه منابع طبیعی نه تنها از نظر اقتصادی و پاکیزه نگه داشتن محیط زیست بلکه از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و روان شناسی برای همه انسان‌ها جایگاه و ارزش ویژه‌ای دارد، گفت: از جمله ارزش‌های منابع طبیعی ایجاد امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت و محیط‌های تفرجگاهی و یکی از جاذبه‌های توریستی داخلی و خارجی است که همه ما موظفیم در حفظ آن کوشا باشیم.

 

 

انتهای پیام/د

جلسه ای به منظور جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها

 

برچسب ها: محیط زیست ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.