مناقشه دیپلماتیک فیلیپین و کانادا که بر سر زباله ها به اوج خود رسیده بود، در نهایت پایان یافت.

پایان مناقشه زباله میان کانادا و فیلیپین!به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، مناقشه دیپلماتیک فیلیپین و کانادا که بر سر زباله ها به اوج خود رسیده بود، در نهایت پایان یافت.

دعوای این دو کشور بر سر هزاران تن زباله است. این زباله ها از کانادا به فیلیپین ارسال شده بود تا بازیافت شود اما فیلیپین اعلام کرد پسماندهای دریافت شده، غیرقابل بازیافت است. در نتیجه، فیلیپین دستور بازگرداندن این محموله زباله را به کانادا صادر کرد و این زباله ها در حال بازگشت به خاستگاه اصلی خودشان هستند.

با این اوصاف، دعوای دیپلماتیک فیلیپین و کانادا بر سر این زباله ها به پایان می رسد. 69 کانتینر حامل این زباله های پلاستیکی هستند. این محموله زباله حدود پنج سال پیش به فیلیپین ارسال شد. کانادایی ها می گفتند این زباله ها پاک و برای بازیافت آماده است. بخش اعظم این زباله ها، ظروف نشسته غذا بود که فیلیپین اعلام کرد این زباله ها غیرقابل بازیافت است.

فعالان فیلیپینی می گویند این وضع خیلی ناپسند است که کشورهای غربی زباله تولید می کنند و چون خودشان نمی توانند بازیافت کنند به کشورهای دورتر می فرستند تا از شر آنها خلاص شوند و این کار آنها، نقض حقوق بشر کشورهایی است که این زباله ها به آنجا انتقال پیدا می کند.

سرانجام اعتراضهای فعالان محیط زیست و گروههایی همانند صلح سبز در فیلیپین نتیجه بخش بود. مردم فیلیپین که کشور مجمع الجزایری شان قطب بزرگ گردشگری است از این مسئله ناراحت هستند که کشورشان به زمینی برای دفن زباله های دیگران تبدیل شود. اعتراضها در فیلیپین به حدی زیاد شد که مردم این کشور با برپایی تظاهرات گسترده در یک ماه اخیر، اخراج سفیر کانادا را از کشورشان خواستار شدند.

کانادا سرانجام اعلام کرد این زباله ها را پس می گیرد و به شیوه ای که به محیط زیست آسیب نرساند ازبین می برد. مقامات کانادا اعلام کرده اند با تاجران زباله هم برخورد خواهند کرد که گفته بودند این زباله ها قابل بازیافت است و با گمراه کردن مسئولان در اتاوا، این زباله ها را به فیلیپین فرستاده بودند.

کشورهای شرق آسیا از قبیل فیلیپین، مالزی، اندونزی و ویتنام می گویند کشورهای غربی به جای اینکه خودشان این زباله ها را بازیافت کنند به کشورهای شرقی می فرستند.

تنش میان فیلیپین و کانادا به حدی رسیده است که فیلیپین چند روز پیش اعلام کرد دیپلمات‌های خود را از کانادا فراخوانده است. رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین نیز پیش‌تر، کانادا را در این زمینه به حمله نظامی تهدید کرده بود!

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، کانادا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار