به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛محسن اعتماد مدیرکل راه آهن قم گفت: طبق آیین نامه و مصوبات هیات مدیره و مجمع راه آهن کشور، اگر کارخانهای درخواست اتصال به شبکه ریلی داشته باشد، باید زیرسازی مسیر را انجام دهد و روسازی آن بر عهده راه آهن میباشد.
وی با بیان اینکه این طرح از سال گذشته آغاز شده است،یادآورشد: طول این طرح ۱۱ کیلومتر و شامل مطالعات، زیرسازی، احداث پل، اجرای روسازی، تامین ریل، تراورس و بالاست میباشد که ۴۸۰ میلیارد ریال هزینه دارد.
وی عنوان کرد: با وجود اینکه برای اتصال سیلوی قم به راه آهن، شرکت غله و خدمات بازرگانی قم موظف بود زیرسازی مسیر را انجام دهد، ولی راه آهن برای بهره مندی استان قم از مزیتهای اجرای طرح، در این امر پیشقدم شد.
اعتماد با اشاره به اینکه این طرح تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: هزینه مطالعات، زیرسازی، احداث پل و اجرای روسازی که توسط پیمانکار انجام میشود، ۲۸۰ میلیارد ریال میباشد و هزینه تامین ریل، تراورس و بالاست که توسط راه آهن انجام میشود، نیز ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد.
وی با بیان اینکه برای اتصال سیلوی قم به راه آهن تاکنون ۲۰ پل احداث شده، تصریح کرد: مطالعات و احداث پل طرح اتصال سیلو به راه آهن به اتمام رسیده و تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
به گفته وی، احداث هر کیلومتر از ریل راه آهن در شرایط عادی، ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال هزینه دارد و اگر خط احتیاج به پل یا زیرگذر داشته باشد، این هزینهها افزایش مییابد.
مدیرکل راه آهن بیان کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی قم تعهد داده است در صورت اتصال سیلو به راه آهن سالانه یک میلیون تُن بار از طریق ریل منتقل شود.
وی با بیان اینکه راه آهن کلید توسعه پایدار استان است،یادآورشد: علاوه بر اینکه به ازای هر تُن کیلومتر بار حدود ۴۰ سی سی سوخت صرفه جویی میشود، ترافیک محورها و آلودگی هوا نیز بهبود مییابد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم دو هفته پیش در نشست خبری به موضوع متصل نبودن سیلوی قم به خط راه آهن سراسری اشاره و بیان کرده بود: علی رغم پیگیریهای بسیار و قول مسئولان مرتبط، هنوز شرایط اتصال سیلوی دولتی قم به راه آهن سراسری فراهم نشده و این در حالی است که اتصال ریلی میتواند نقش بسیار زیادی درکاهش هزینههای حمل و نقل و زمان تحویل و ارسال محمولهها داشته باشد.
بهزاد رادمنش با اشاره به اینکه هنوز راه آهن برای اجرای این طرح اقدام مثبتی انجام نداده است، افزوده بود: اکتفا به حمل و نقل جادهای برای ارتباط با سیلوی استان از نظر پدافند غیرعامل قابل قبول نیست و امنیت غذایی مردم را در معرض خطر قرار میدهد، به همین دلیل اتصال سیلوی قم به راه آهن سراسری یکی از مهمترین نیازهای استان است.
در حال حاضر راه آهن قم ۵۰۹ کیلومتر خط اصلی، ۳۰ کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و ۵۰ کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از ۱۵ ایستگاه است؛ روزانه حدود پنج هزار و ۵۰۰ مسافر از طریق ایستگاههای راه آهن قم و محمدیه برای عزیمت به شهرهایی از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز و بلعکس مسافرت مینمایند.
انتهای پیام/ح