سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: بنابر آخرین آمار تا ۱۲ خرداد، سطح مبارزه شیمیایی با ملخ‌های صحرایی در سطحی حدود ۴۶۸ هزار و ۹۷۵ هکتار صورت گرفته است.

آخرین جزئیات مبارزه علیه آفت ملخ‌های صحرایی/ دسته جدید ملخ‌های صحرایی ۲ هفته آینده وارد کشور می‌شودمحمدرضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار تا ۱۲ خرداد، سطح مبارزه شیمیایی با ملخ‌های صحرایی در سطحی حدود ۴۶۸ هزار و ۹۷۵ هکتار در ۸ استان جنوبی کشور صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان با سطحی حدود ۱۲۴ هزار و ۱۰ هکتار بیشترین میزان مبارزه را به خود اختصاص داده است، افزود: بنابر آمار تا روز گذشته در سطح ۱۱۳ هزار و ۹۳۷ هکتار جنوب کرمان، ۱۰۲ هزار و ۷۵۶ هکتار هرمزگان، ۷۵ هزار و ۹۷۵ هکتار بوشهر، ۲۱ هزار و ۲۶۷ هکتار خوزستان، ۱۵۲ هکتار خراسان جنوبی، ۱۷ هزار و ۹۷۳ هکتار فارس و ۴ هزار و ۶۰۵ هکتار کهگیلویه و بویر احمد مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفته است.

میر افزود: بنابر گزارش نماینده فائو در سفر اخیر به تهران، سطح مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در ایران نسبت به کشور‌های منطقه بالاتر و با کیفیت بهتر ارزیابی شد.

این مقام مسئول از ورود دسته جات ملخ طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده به کشور خبر داد و گفت: بنابر پیش بینی‌های فائو، به احتمال زیاد دسته جدید ملخ‌ها وارد ایران می‌شوند و سپس به سمت هند و پاکستان عزیمت می‌کنند؛ اما به هر حال باید تمهیدات لازم برای مبارزه احتمالی با ملخ‌های صحرایی باید صورت گیرد.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی/ احتمال حمله بیوتروریسم ملخ صحرایی در حال بررسی است


سخنگوی سازمان حفظ نباتات درباره آخرین جزئیات خسارت آفت ملخ صحرایی به باغات و مزارع کشور بیان کرد: با توجه به حساسیت موضوع، پس از ورود ملخ‌های صحرایی به یک تا ۲ نقطه از باغات لیمو و مرکبات استان هرمزگان، بلافاصله نسبت به مبارزه اقدام کردیم که خوشبختانه خسارت چشمگیری به باغات استان وارد نشد.

وی با اشاره به اینکه از اوایل بهمن تا کنون ۱۵۰ ریزش در استان‌های جنوبی کشور داشتیم، اظهار کرد: طبق پیش بینی‌های فائو، مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی تا اواسط شهریور ادامه خواهد داشت.

به گفته میر، با وجود استمرار ریزش ملخ‌های صحرایی پیش بینی می‌شود که سطح مبارزه به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار برسد، از این رو وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشریح موضوع خواستار دریافت ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر شدند که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه دستور مساعدت در این زمینه را صادر کنند، چرا که استمرار مبارزه نیازمند تخصیص اعتبارات است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: با توجه به آنکه سازمان مدیریت مخالفتی در تخصیص اعتبار جدید ندارد، بنابراین انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر اعتبار لازم به این امر اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در تأمین آفت کش مورد نیاز برای مبارزه علیه آفت ملخ‌های صحرایی نداریم، بیان کرد: روزانه میزان مصرف و آفت‌کش در استان‌ها رصد می‌شود و در صورت نیاز تزریق آفت کش صورت می‌گیرد و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه نیست.

بحث بیوتروریسم بودن هجوم ملخ ها منتفی است

میر درباره بررسی‌های فائو مبنی بر احتمال بیوتروریسم بودن این حملات و کوتاهی برخی کشورهای عربی در این زمینه، اظهار کرد: براساس گزارش کرسمن نماینده فائو، اگر کشوری علیه آفت ملخ صحرایی مبارزه نکند، تبعات منفی آن در سال های آتی به خود باز می‌گردد.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: طبق گزارش فائو، عربستان در سطح ۱۵۰ هزار هکتار علیه آفت ملخ صحرایی مبارزه کرده است که این میزان مبارزه از نظر ما کافی نیست، اما این امر به معنای بیوتروریسم بودن هجوم ملخ ها نیست، بلکه کشور عربستان در زمینه مبارزه کم کاری و کوتاهی کرده است.

هشدار درباره خرید ملخ ها

وی درباره مباحث مطرح شده  پیرامون خرید تضمینی ملخ زنده گفت: موضوع خرید تضمینی ملخ زنده توسط فرمانداری بندرعباس مطرح شده و تصمیم وزارت جهاد کشاورزی نیست، در حالیکه برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که سازمان حفظ نباتات با این موضوع مخالفت دارد، اما سازمان حفظ نباتات مخالفتی با این موضوع ندارد.

میر ادامه داد: اگر شرکتی بتواند در زمان مناسب و به روش غیرشیمیایی نسبت به مبارزه و جمع آوری آفت ملخ اقدام کند، نه تنها مخالفتی نداریم، بلکه حمایت هم می‌کنیم؛ اما تا کنون هیچ شرکتی در این خصوص اعلام آمادگی نکرده است.

سخنگوی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه در سایر کشورها مبارزه شیمیایی علیه آفت ملخ صحرایی صورت می‌گیرد، بیان کرد: به هر حال اگر شرکتی بتواند بدون ایجاد خسارت به مزارع و باغات، نسبت به مبارزه غیرشیمیایی آفت اقدام کند و از طرفی تمام استاندارهای نهادهای نظارتی همچون سازمان دامپزشکی را رعایت کند، مخالفتی نداریم.

جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر هجوم آفت ملخ مراکشی نیست

میر درباره آخرین وضعیت مبارزه با هجوم ملخ‌های مراکشی به نوار شمالی کشور گفت: طبق روال همه ساله در این مناطق با آفت ملخ مراکشی روبه‌رو هستیم، امسال تنها به سبب شرایط آب و هوایی و بارش‌های اخیر جمعیت و حجم این آفت در نوار شمالی کشور بیشتر شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر هجوم آفت ملخ‌های مراکشی نیست، اظهار کرد: تا کنون در سطح بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی نوار شمالی کشور مبارزه صورت گرفته است و همچنان در حال مبارزه علیه این آفت هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: قدرت تخریبی ملخ‌های مراکشی کمتر از ملخ‌های صحرایی است و تنها در شرایطی که وارد فاز خسارت می‌شوند، باید مبارزه صورت گیرد تا خسارتی به باغات و مزارع وارد نشود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
سوال اینجاس ؟این ملخا از کجا میان ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
خوبه ما زمین کشاورزیمونوبرداشت کردیم وگرنه تمام گندمهامون اسیب میدیدندالبته اگه تا اون زمون ملخها به استان خوزستان رسیده بودندالان اززمین کشاورزیمون هیچی نمونده بود!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
دهه هشتادددددددددددددی
۱۱:۰۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
از کجا وارد می شن ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
بايد مواظب بود سمايي بزنن كه سريع تجزيه بشه و بيشتر از يكي دو روز دووم نياره تا محيط زيست آلوده نشه و بايد حتما نوع درجه يك خارجي اش رو بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
بخورید نعمت های خدا را
Iran (Islamic Republic of)
بی نام...
۰۳:۱۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
روی دریا که هستن سم پاشی کنن.ویتامین دارن ملخ ها ماهیا میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
این همه جوان جویای کار برای مبارزه باملخ بکار گرفته شوند .
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۰۱:۵۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
خب به سلامتی، فقط روز دقیقشو اعلام کنند که بریم پیشوازشون گاوی، گوسفندی جلو پاشون قربونی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
متاسفنه هم آفت ملخ هست و هم جیرجیرک . خوزستان شهرستان هندیجان بیشتر آفت جیرجیرک هست .واقعا بی سابقه بوده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
بگیرن برای صادرات به عربستان سعودی بچه کش
Canada
ناشناس
۰۰:۴۵ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
عجب
آخرین اخبار