مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خشک شدن مراتع استان های جنوبی کشور گفت: امکان هجوم ملخ های مهاجر به مزارع و باغ های استان وجود دارد و کشاورزان به مساله پایش و اطلاع رسانی توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، حسین لایقی مطلق مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشاورزان در صورت مشاهده این آفت در کمترین زمان به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد اطلاع رسانی کنند تا کار مبارزه در کوتاه‌ترین زمان قبل از ایجاد خسارت انجام شود.

وی با اشاره به گستردگی باغ‌ها، مزارع و مراتع استان حساسیت بیشتر رسانه‌های ارتباط جمعی برای آگاهی بخشی به کشاورزان و بهره برداران در جهت پایش را لازمه موفقیت در برابر آفت ملخ دانست.

لایقی مطلق گفت: از سه روز پیش به محض گزارش مشاهده ملخ در منطقه پشت کوه باشت تاکنون ۸۵ هکتار سم پاشی و مبارزه در مناطق آلوده شهرستان باشت انجام شده است.

وی میزان سم پاشی و مبارزه انجام شده در مراتع مناطق بی بی حکیمه، لیشتر و سرابننیز گچساران و باغ‌های پشت کوه باشت را چهار هزار و ۶۰۹ هکتار اعلام کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در یک ماه اخیر ۷۵ هزار هکتار از مراتع این استان در برابر آفت ملخ با مشارکت ۱۰۰ نفر از کارشناسان و نیرو‌های داوطلب پایش شده است.

وی هم چنین گفت: این میزان مرتع در گچساران، باشت، بویراحمد، کهگیلویه و سایر شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد پایش شده است.

لایقی مطلق با بیان اینکه تاکنون ۷۰ درصد از سه ملیارد ریال اعتبار اختصاص یافته جذب شده گفت: حداقل سه میلیارد ریال اعتبار دیگر برای ادامه عملیات پایش و مبارزه در برابر ملخ‌های صحرایی در کهگیلویه و بویراحمد نیاز است.

وی گفت: در راستای انجام ادامه عملیات مبارزه و شناسایی نیازمند مشارکت بیشتر دستگاه‌های اجرایی هستیم.

ملخ‌های مهاجر که بهمن ماه سال گذشته از کشور‌های حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان‌های جنوب شرق کشور شده بود، تاکنون در برخی استان‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و حتی اردبیل و گلستان مشاهده شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند: تخم گذاری ملخ به صورت خوشه‌ای انجام می‌شود که در آینده منجر به تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ ملخ می‌شود.

ملخ‌های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.

این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

انتهای پیام/پ

امکان شیوع ملخ های مهاجر در مزارع و باغ های استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.