مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت : پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات حداکثر تا شهریورماه تکمیل می‌شود.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با اشاره به اینکه ثبت جهانی اورامانات به عنوان یک مطالبه استانی پیگیری می‌شود، گفت : توسعه صنایع‌دستی اورامانات و ثبت ملی صنایع‌دستی شاخص شهرستان، برندسازی و توسعه بازار‌های صنایع‌دستی جز برنامه‌های اولویت دار سازمان است.

وی گفت : استاندار کرمانشاه و مجموعه مدیریت ارشد استان با جدیت ثبت جهانی اورامانات را در دستور کار قرار داده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بر لزوم همراهی همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای تحقق ثبت جهانی منظر تاریخی فرهنگی اورامانات تاکید و عنوان کرد: پرونده ثبت جهانی اورامانات باید توسط استان‌های کرمانشاه و کردستان حداکثر تا شهریورماه کامل شود تا بتوان سازمان میراث فرهنگی کشور را قانع کرد که سهمیه ثبت جهانی ایران به اورامانات تعلق گیرد.

وی تشکیل ستاد رفع موانع ثبت جهانی اورامانات به دستور استاندار را در راستای تسریع و تسهیل در روند تکمیل پرونده این پروژه مهم دانست و گفت: فرصت ما برای تکمیل پرونده بسیار کم و کار‌های زیادی پیش رو داریم که نیازمند یک عزم استانی است.

قادری با بیان اینکه پایگاه ثبت جهانی اورامانات از سال ۹۶ تاکنون تأسیس شده است گفت: در راستای این طرح هفت روستای اورامان ثبت ملی شد و شورای راهبری این طرح در حال برنامه‌ریزی برای پیشبرد اهداف این پایگاه است.

وی اظهار کرد: در مجموع هر کشوری سالیانه یک سهمیه در بحث ثبت جهانی پرونده میراث فرهنگی در سایت یونسکو دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با اشاره به اینکه بیشتر ثبت‌های جهانی میراث متعلق به کشور‌های پیشرفته از جمله آمریکا، آلمان و فرانسه است، عنوان کرد: این امر نشان می‌دهد این کشور‌ها بیشتر قدردان میراث فرهنگی و فضای طبیعی و آداب و رسوم خود هستند.

قادری با اشاره به ثبت جهانی ۲۶ اثر ایران گفت: سال ۸۶ پرونده بیستون به سایت یونسکو ارسال شد و مورد تایید قرار گرفت.

وی بیان کرد: چون امسال ایران یک سهمیه برای ارسال پرونده دارد باید از این سهمیه به قدری مطمئن باشد که پرونده‌های مختلفی را کاندیدا کند و در نهایت میراث فرهنگی کشور به این جمع‌بندی برسد و پرونده‌ای را باید ارسال کند که مطمئن باشد پرونده به لحاظ شکلی ارزش ثبت داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: در رابطه با پرونده اورامانات باید گفت که این پرونده برای ثبت جهانی به طور جدی در کشور مطرح است، زیرا پرونده اورامانات دارای یک ویژگی منحصر به فرد است که برای دو استان کردستان و کرمانشاه مطرح است.

وی با بیان اینکه در این پرونده بحث کشور عراق نیز مطرح است و حدود ده درصد این پرونده متعلق به کشور عراق است و هفته آینده با مقامات عراقی دیدار خواهیم کرد، بیان کرد: بعد از ارسال پرونده به یونسکو تازه ارزیابی‌های این سازمان آغاز می‌شود که دو تا سه سال طول می‌کشد.

قادری با اشاره به اینکه شاخص‌های مورد تأیید این سازمان را در این پرونده باید ایران تهیه کند، عنوان کرد: در صورت توافق کشور عراق برای رسیدگی پرونده رأی ما در سازمان یونسکو بیشتر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۷ یکی از این پرونده‌ها طاقبستان بوده است، افزود:، چون این پرونده شاخص‌های کامل را نداشته میراث فرهنگی صلاح ندانسته آن را کاندیدا کند، زیرا ممکن است در ارزیابی‌های یونسکو با مشکل مواجه شود.

وی گفت:سیاست‌های میراث تاحدی تغییر کرده به جای اینکه بیاید نقطه کوچکی را در یک شهرستان ثبت کند ترجیح می‌دهد پرونده‌ای را ارسال کند که هم پروژه بزرگی در آن رعایت شود و هم بخش زیادی از کشور را در بر گیرد.

قادری با اشاره به اینکه اکنون اورامانات بخش بزرگی از دو استان کشور است، عنوان کرد: اگر طاقبستان را بخواهیم در پرونده‌ای بیاوریم ترجیح می‌دهیم آن در مسیر ساسانی با قدرت دربرگیری از آناهیتا تا قصرشیرین بیاوریم، زیرا مسیر ساسانی مسیر مطمئنی است که ثبت کردن آن زیاد مشکل نیست .

 

 

انتهای پیام/د

توسعه صنایع‌دستی اورامانات و ثبت ملی صنایع‌دستی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.