از زمان آغاز "طرح بسیج ملی مبارزه با فشار خون بالا" ، ۶۰ هزار نفراز جمعیت استان در اجرای این طرح غربالگری شدند.

غربالگری فشار خون ۶۰ هزار نفر از شهروندان در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، راضیه سادات میرمعینی ، مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان  گفت: بر اساس این طرح در استان همدان ، ۸۵۷ هزار نفر باید غربالگری شوند که تاکنون ۶۰ هزار نفر، معادل حدود هفت درصد جمعیت بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و زنان باردار زیر پوشش قرار گرفتند.

وی افزود: بیش از ۳۶ هزار نفر از افرادی که غربالگری شدند دارای فشار خون طبیعی بودند و ۱۰ هزار نفر هم مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند.

میر معینی گفت: ۱۲ هزار نفر نیز پیش فشار خون بالا داشتند که به معنی آن است که فشار خون آنها از رقم طبیعی بالاتر بود، اما هنوز به مرحله فشار خون نرسیده بودند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه احتمال می‌رود ۲۱ درصد جامعه هدف به فشار خون مبتلا باشند افزود: یک هزار فرد مشکوک به فشار خون که پیشتر از بیماری خود اطلاع نداشتند تاکنون در این طرح شناسایی و به پزشک ارجاع داده شدند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با فشار خون بالا، یک هزار و ۷۰۰ تن از افرادی که پیشتر به این بیماری مبتلا بودند وضعیت کنترل آن‌ها مطلوب بود در حالیکه یک هزار و ۹۰۰ بیمار فشار خون با کنترل نامطلوب نیز شناسایی شد.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا، سبک زندگی و تغذیه نادرست از جمله مصرف بیش از حد نمک، مصرف نکردن میوه و سبزی، چربی و وزن بالا، استعمال دخانیات، و کاهش فعالیت بدنی را در ابتلا به فشار خون بالا موثر دانست.

 "طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از بیست و هفتم اردیبهشت، همزمان با سراسر کشور در استان همدان آغاز شد.

 اجرای این برنامه در ۲ مرحله شامل اطلاع رسانی از  ۲۷ اردیبهشت تا ۱۶ خرداد و مرحله سنجش فشار خون ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر ادامه دارد.

انتهای پیام/ا

اجرای طرح غربالگری فشار خون در استان همدان 

برچسب ها: فشار خ ، غربالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار