شمار کشته‌شدگان حمله مرگبار نیروهای امنیتی و پلیس سودان به محل تحصن معترضان در پایتخت این کشور افزایش یافت.

شمار کشته‌شدگان در سودان به بیش از ۵۰ نفر افزایش یافتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تی‌آر‌تی، در پی هجوم نیرو‌های امنیتی و پلیس سودان به محل تجمع معترضان در شهر خارطوم، پایتخت این کشور، دست‌کم ۵۰ نفر کشته شدند.

معترضان در خارطوم طی روز‌های گذشته با درخواست انتقال هدایت کشور به مقامات غیرنظامی به خیابان‌ها آمده‌اند. روز دوشنبه نیرو‌های پلیس سودان بار دیگر و با خشونت بیشتر به محل تجمع و اسکان معترضان در نزدیکی اداره کل نیرو‌های مسلح این کشور حمله کردند.

پیش از این سرلشکر «بحر احمد بحر» فرمانده منطقه نظامی مرکزی در خارطوم و از مسئولان «شورای نظامی سودان»، برخی معترضان را به حمله به یک خودروی متعلق به نیروهای واکنش سریع در نزدیکی محل تحصن معترضان متهم کرده و ادامه تجمع و تحصن معترضان را خطری برای امنیت کشور توصیف کرده بود. بسیاری از ناظران این اظهارات فرمانده نظامی را زمینه‌چینی برای حمله خشونت‌آمیز به معترضان تفسیر کردند.

عبدالفتاح برهان عبدالرحمن، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان پس از حادثه خونین روز دوشنبه اعلام کرد: «تصمیم گرفتیم به گفت‌وگوها با معترضان  و ائتلاف آزادی و تغییر پایان دهیم و هرگونه توافقی را که با آنان شده بود ملغی کنیم.»

وی همچنین افزود: «تصمیم گرفته شد حداکثر تا ۹ ماه دیگر انتخاباتی در کشور برگزار شود. نوع حکومت در سودان را فقط صندوق‌های رای مشخص می‌کند.»

به گفته بسیاری از تحلیل‌گران و ناظران، تصمیم شورای نظامی انتقالی سودان به سرکوب خشن معترضان با سفر اخیر مقامات ارشد این شورای نظامی به کشورهای عربستان، امارات و مصر و دیدار با مقامات این کشورها در ارتباط است.

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان، ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن شورای نظامی سودان قدرت را به دست گرفت که تا به امروز در برابر خواسته معترضان برای انتقال قدرت به دولت مدنی مخالفت کرده است. تحصن معترضان در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم نیز همچنان ادامه دارد و معترضان خواهان انتقال سریع قدرت به دولت مدنی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار