حفاظت و صیانت از محیط زیست به عنوان سرمایه ملی، امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محیط زیست به عنوان سرمایه ملی مانند امانتی ارزشمند در دستان ماست و متعلق به نسل‌های آینده نیز هست که نیازمند حفاظت و صیانت عمومی بوده و فرهنگ سازی و آموزش در این مسیر ضرورتی فراموش نشدنی است.

استان چهارمحال و بختیاری دارای هشت منطقه چهارگانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیاط وحش و پنج منطقه حفاظت شده است.

در مجموع این مناطق حدود ۶۳.۱۱ درصد مساحت این استان را به خود اختصاص داده اند که با احتساب مناطق شکار ممنوع این مساحت به ۹۴.۱۴ درصد می‌رسد.

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفت‎و‎گو با خبرنگار ما به مناسبت روز جهانی محیط زیست گفت: در سال گذشته به منظور ارتقای ضریب حفاظتی در مناطق تحت مدیریت (سیستم مانیتورینگ) سامانه پایش هوشمند تالاب‌های گندمان و چغاخور راه اندازی شد و امسال نیز این سامانه تکمیل و بر خط گردید.

وی افزود: ۶ دستگاه خودروی کمک دار هم به منظور تکمیل تجهیزات این اداره کل تهیه شد.

احمدی اضافه کرد: در سال گذشته در زمینه شکار و صید غیرمجاز ۱۳۵ مورد و در زمینه احداث کوره ذغال نیز ۱۰ مورد تخلف ثبت شد که ۵۴۱ نفر در این زمینه دستگیر شدند.

وی ادامه داد: طی دو ماهه امسال نیز ۱۴ مورد شکار و صید غیرمجاز و ۲ مورد احداث کوره ذغال به وقوع پیوست که در این راستا نیز ۱۰۳ متخلف زیست محیطی دستگیر شد.

احمدی گفت: در سال گذشته ۶۰ مورد و از ابتدای امسال نیز ۶ مورد احیا و بازگشت حیات وحش به طبیعت صورت گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: مساحت سرشماری زمستانه پستانداران شاخص در سال ۹۷ از ۷۲ هزار و ۵۴۳ هکتار در سال ۹۶ به ۹۱ هزار ۹۳۴ هکتار افزایش یافت.

احمدی اضافه کرد: جمعیت حیات وحش نیز در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش یافت به طوری که جمعیت کل و بز ۲۱.۴ درصد و جمعیت قوچ و میش ۱۳.۹ درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیرمشترک دام و حیات وحش، کنترل ورود و خروج دام‌های کوچ رو در داخل مناطق تحت حفاظت، ضدعفونی ۱۰۰ دهنه از آبشخور‌های حیات وحش طی ۴ مرحله، اجرای برنامه عمل حفاظت گونه‌های در معرض خطر انقراض مانند پلنگ، غاز پیشانی سفید کوچ و خرس قهوه ای، بررسی درخواست‌های طرح‌های تکثیر و پرورش حیات وحش و جمع آوری اطلاعات جهت تدوین برنامه عمل حفاظت گونه‌های بالابان، قوچ و میش وحشی، افغی لطیفی و اردک سرسفید از جمله اقدامات این اداره کل در سال گذشته بود.

احمدی گفت: در سال گذشته یک هزار و ۴۲۱ مورد و امسال نیز ۲۱۸ مورد پایش محل‌های دفن زباله در سطح استان انجام شد.

وی در پایان افزود: در سال ۹۷ هوای چهارمحال و بختیاری ۵۳ روز در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

پنجم ماه ژوئن میلادی برابر با ۱۵ خرداد به عنوان «روز جهانی محیط زیست» و از ۱۵ تا ۲۱ خرداد به عنوان «هفته محیط زیست» نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ف

حفاظت از محیط زیست امری ضروری است

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار