در این گزارش به عملکرد بازیکنان خارجی ۱۶ تیم لیگ برتر در دوره هجدهم می‌پردازیم و دستمزد احتمالی آن‌ها را به همراه بازدهی‌شان می‌سنجیم.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران نیز به پایان رسید و رقابت ۱۶ تیم در نهایت منجر به قهرمانی تیم پرسپولیس برای سومین دوره متوالی شد. اما در مسابقات امسال هم مانند سال‌های گذشته، تیم‌های بسیاری از بازیکنان خارجی استفاده کردند که برخی از آن‌ها با کیفیت از آب درآمدند و برخی دیگر نیز کاملا بی کیفیت بودند و فقط ارز از کشور خارج کردند.

در این گزارش به عملکرد بازیکنان خارجی ۱۶ تیم لیگ برتر در دوره هجدهم می‌پردازیم و دستمزد احتمالی آن‌ها را با بازدهیشان می سنجیم.

پرسپولیس تهران

تیم پرسپولیس در نیم فصل اول از سه بازیکن خارجی استفاده کرد و در نیم فصل دوم نیز با خروج منشا، ماریو بودیمیر جذب شد و تعداد خارجی‌های پرسپولیس را روی عدد سه نگه داشت.

بهترین و موثرترین بازیکن خارجی پرسپولیس، بشار رسن هافبک جوان و عراقی این تیم بود که یکی از بهترین بازیکنان خارجی لیگ ما نیز محسوب می‌شود. بشار که بازی‌های آخر پرسپولیس را به دلیل مصدومیت از دست داد، در این فصل قرار دادی حدود ۲۰۰ هزار یورو با پرسپولیس بست و در ۲۷ بازی نیز برای این تیم در همه مسابقات این فصل به میدان رفت و معمولا هم خوب بازی می‌کرد. بشار برای فصل جدید مبلغی حدود ۳۵۰ هزار دلار را از مدیران پرسپولیس می‌خواست و به نظر می‌رسید توافق هم صورت گرفته، اما دیر پرداخت شدن دستمزد وی باعث شده تا احتمالا دیگر بشار را در لیگ ایران نبینیم و این هافبک آینده دار عراقی دیگر تحمل وعده و وعید‌های عرب و دیگر مدیران پرسپولیس را ندارد.

دیگر بازیکن خارجی پرسپولیس، بوژیدار رادوشوویچ دروازه بان کروات و ذخیره این تیم است. این دروازه بان نیز مبلغی حدود ۲۰۰ هزار دلار برای هر فصل از سرخ‌های پایتخت می‌گیرد و دروازه بان بدی تا به حال نبوده و در این فصل نیز در هفت مسابقه به میدان رفت و تقریبا عملکرد خوبی داشت؛ اما پرسپولیسی‌ها هیچوقت او را به عنوان دروازه بان شماره یک تیمشان نمی‌خواهند و در صورت جدایی بیرانوند از پرسپولیس هم آن‌ها دروازه بان دیگری را به عنوان دروازه بان اصلی جذب خواهند کرد. رادوشویچ برای هر فصل چیزی حدود ۲ و نیم میلیارد تومان پول می‌گیرد و معمولا هم بیشتر از ۷-۶ مسابقه بازی نمی‌کند و به نظر می‌رسد مدیران پرسپولیس اگر به یک دروازه‌بان جوان ایرانی برای ذخیره بودن اعتماد می‌کردند، هم راحت‌تر می‌توانستند پول بشار را بدهند و او را در تیمشان حفظ کنند و هم این همه ارز بی دلیل از کشور خارج نمی‌کردند.

گادوین منشا قرار دادی ۵۰۰ هزار یورویی با پرسپولیس داشت و با فسخ قرار دادش در نیم فصل، نیمی از این مبلغ را دریافت کرد و نیمی دیگر را از تیم استقلال گرفت. جانشین او ماریو بودیمیر حدود ۷۵۰ هزار یورو برای یک فصل و نیم روی دست پرسپولیسی‌ها خرج گذاشت و عملکردی کاملا معمولی در یک نیم فصل حضورش در پرسپولیس و ۱۶ مسابقه‌ای که برای این تیم به میدان رفت، داشت و فقط دو گل به ثمر رساند. بعید است او هم با توجه به نحوه پولی که از پرسپولیس به عنوان دستمزد می‌گیرد، سال دیگر در این تیم بماند.

مدیران پرسپولیس در پرداخت دستمزد سرمربی و بازیکنان خارجی تیمشان کاملا درمانده شدند و این روزها فقط به آنها وعده می دهند که باعث شده هواداران تیم قهرمان لیگ ، بسیار نگران شوند.

استقلال تهران

تیم استقلال امسال یکی از پر خرج‌ترین تیم‌های لیگ بود و از لحاظ جذب بازیکن خارجی نیز، بسیار فعال و البته ضعیف عمل کرد. استقلالی‌ها که نتوانستند در ابتدای فصل، مبلغ مورد نیاز مامه تیام، مهاجم زهر دار و احتمالا بهترین خارجی تاریخ خود را پرداخت کنند، چند برابر آن مبلغ را صرف بازیکنان خارجی بی کیفیت کردند.

طارق همام عراقی تنها بازیکن خارجی استقلال بود که یک فصل کامل در این تیم دوام آورد و بازی کرد. البته نصف بیشتر فصل را مصدوم بود و فقط ۱۳ بازی برای آبی پوشان به میدان رفت و مبلغی حدود ۴۵۰ هزار دلار هم قرار داد داشت.

الحاجی گرو با ۳۴۴ هزار یورو تنها با شش بازی و مارکوس نیومایر با ۴۵۰ هزار یورو قرارداد با هفت مسابقه استقلال را ترک کردند و نصف مبالغ قراردادشان را از استقلال گرفتند و نیم فصل به دلیل عملکرد ضعیفشان جدا شدند.

استقلال در نیم فصل دوم سه خارجی دیگر جذب کرد. ایسما با ۲۵۰ هزار دلار برای یک نیم فصل و انجام ۱۸ مسابقه، عملکردی معمولی داشت و نمی‌توان او را ضعیف دانست هر چند استقلالی‌ها برای فصل جدید او را نخواستند. منشا نیز با همین مبلغ برای یک نیم فصل و پاتوسی با مبلغ ۴۵۰ هزار دلار مبلع رضایتنامه و قرار داد، به این تیم پیوستند و تنها پاتوسی توانست عملکرد خوبی داشته باشد و بازیکن باکیفیتی نشان داد. پاتوسی ۱۹ بازی در نیم فصل دوم برای آبی‌ها بازی کرد و در اکثر بازی‌ها عملکرد بسیار خوبی داشت؛ هر چند او هم انگار قرار دادش به نحوی تنظیم شده و دستمزدش به نحوی پرداخت شده که می‌تواند قراردادش را فسخ کند و گفته است که از استقلال می‌رود و ماجرای تیام تکرار می شود. داستانی که هر سال برای آبی ها در حال تکرار شدن است و بازیکنان خارجی خوبشان انتهای فصل، این تیم را ترک می کنند و در فصل جدید چندین هزار یورو صرف خرید بازیکنان خارجی جدید که مانند هندوانه در بسته می مانند، می شود.

استقلال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو امسال خرج بازیکنان خارجی اش به غیر از پاتوسی که عملکرد خوبی داشت، کرد که بازدهی بسیار کمی هم داشتند و اگر این مبلغ را ابتدای فصل به مامه تیام می‌داد، این مهاجم قطعا در استقلال می‌ماند و عملکردی به مراتب بهتر از پنج بازیکن خارجی استقلال که این مبلغ صرف آن‌ها شد، می‌داشت. حالا استقلالی ها باید پاتوسی را نیز کنار تیام بگذارند و حسرت این هافبک با کیفیت را بخورند.

تراکتورسازی تبریز

در تیم تراکتور سازی علاوه بر ۲ مربی خارجی، سه بازیکن خارجی نیز حضور داشتند که تقریبا هر سه بازیکن باکیفیت بودند. سوگیتا هافبک ژاپنی که مبلغی حدود ۳۰۰ هزار یورو به او داده شده، در ۲۵ بازی به میدان رفت و عملکرد خوبی داشت. آنتونی استوکس ایرلندی هر چند بی انضباطی هم داشت، اما مهاجم بسیار خوبی بود که زنوزی حدود ۶۰۰ هزار یورو برای یک فصل به او داد و ۲۴ مسابقه هم برای تبریزی‌ها به میدان رفت. لی اروین هم قراردادش حدود ۴۰۰ هزار یورو بود و بازیکن بدی در ۶ مسابقه‌ای که برای تراکتور به میدان رفت، به نظر نمی‌رسید، اما وقتی نیم فصل به کشورش رفت دیگر بازنگشت.

بررسی عملکرد بازیکنان خارجی لیگ برتر فوتبال ایران/////////

سپاهان اصفهان

زرد پوشان اصفهانی که امسال مدعی هر دو جام بودند و پرسپولیس هر دو جام را از آن‌ها گرفت، امسال از دو بازیکن خارجی استفاده کردند. کیروش استنلی که مهاجم بسیار خوبی بود و از ذوب آهن به این تیم پیوست، قراردادی ۴۰۰ هزار یورویی داشت. این مهاجم بلند قامت و برزیلی در ۲۶ مسابقه به میدان رفت و توانست عنوان آقای گلی را هم تصاحب کند و احتمالا بهترین بازیکن خارجی این فصل لیگ برتر بود.

دیگر بازیکن خارجی اصفهانی ها، ولادمیر کومان بود که ۲۰۰ هزار یورو دریافت کرد و در ۲۱ مسابقه هم به میدان رفت و عملکردی معمولی داشت.

ذوب آهن اصفهان

دیگر تیم اصفهانی نیز دو بازیکن خارجی داشت که یکی از آن‌ها به نام ماریون سیلوا از ابتدای فصل همراه آن‌ها بود و در ۲۳ بازی به میدان رفت و احتمالا قراردادی حدود ۴۰۰ هزار یورو داشت و دیگری اوساگونا که از نیم فصل به جمعشان اضافه شد و در ۱۴ بازی به میدان رفت. قرار دادش برای یک و نیم فصل حدود ۳۰۰ هزار یورو است.

فولاد خوزستان

تیم فولاد خوزستان فصل را با یک بازیکن خارجی به نام لوسیانو پریرا ملقب به شیمبا که چندین سال است در فوتبال ما حضور دارد آغاز کرد. شیمبا از ارکان اصلی خط حمله خوزستانی‌ها محسوب می‌شود و ۳۰۰ هزار یورو برای یک فصل از این تیم گرفت و ۲۶ بازی هم برای فولادی‌ها به میدان رفت. با روی کار آمدن افشین قطبی در تیم فولاد، دو بازیکن خارجی دیگر با نام رافائل مسی و تاکافومی آکاهاشی به این تیم جذب شدند که هر کدام مبلغی حدود ۲۰۰ هزار یورو در سال می‌گیرند.

صنعت نفت آبادان

آبادانی‌ها هم معمولا بازیکنان خارجی و برزیلی زیادی در ترکیب خود دارند و امسال نیز چهار بازیکن خارجی برای این تیم بازی کرد. جاناتان بالوتلی مهاجم برزیلی آبادانی‌ها ارزشی حدود ۴۵۰ هزار یورو در ترنسفر مارکت دارد و ۱۷ بازی هم برای آن‌ها به میدان رفت.

سه بازیکن خارجی دیگر هم در نیم فصل به آبادان آمدند. ماکومبا کانجی سنگالی فقط ۶ بازی به میدان رفت، عزیز سیدیکوف فقط سه بازی و وینیسیوس اولیویرا ۱۳ مسابقه برای آبادانی‌ها به میدان رفت.

جاسم کرار هافبک عراقی آبادانی ها هم نیم فصل از این تیم جدا شد به کشورش بازگشت.

نساجی مازندران

جورج ولسیانی از ابتدای فصل همراه قائمشهری‌ها بود و با مبلع حدود ۲۰۰ هزار یورو، ۲۱ بازی به میدان رفت. در نیم فصل میز لاشا توتادزه و آرفانگ دافه با مبلغی حدود ۱۰۰ هزار یورو برای نیم فصل به نساجی آمدند و به ترتیب ۹ و ۱۱ مسابقه بازی کردند.

دیگر بازیکنان خارجی لیگ برتر

تیم سایپا امسال ۱۵۰ هزار یورو برای ساموئل سارفو خرج کرد که ۲۳ بازی برای این تیم بازی کرد. پیکان حدود ۲۷۰ هزار یورو برای مارکو ووکسیویچ (یک و نیم فصل) و ۳۰۰ هزار یورو برای مگنو باتیستا خرج کرد که اولی ۹ بازی در نیم فصل دوم و دومی ۲۰ بازی انجام داد.

ماشین سازی ۲۰۰ هزار یورو برای دخسوس خرج کرد که دروازه بان خوبی هم هست، اما تیم پدیده پس از نقل و انتقالات نیم فصل یک بازیکن آزاد به نام کارلوس چاواریا جذب کرد. این مهاجم نیکاراگوئه‌ای مبلغی حدود ۳۰۰ هزار یورو برای هر فصل از پدیده می‌گیرد و البته فقط سه بازی هم برای مشهدی‌ها بازی کرد و جمع دقایق بازی اش به ۹۰ دقیقه هم نمی‌رسد. البته مالک پدیده از مهاجم تیم ملی نیکاراگوئه راضی است و گفته که فصل آینده نیز در تیمش می‌ماند.

تیم سپید رود نیز ۲ بازیکن ارزان قیمت و خارجی با مبلغی حدود ۱۰۰ هزار یورو در نیم فصل دوم جذب کرد. لوکا نونادزه ۹ بازی و رومن چاچوا ۲ بازی برای رشتی‌ها به میدان رفتند و نتوانستند کمکی به این تیم کنند و در نهایت این تیم گیلانی سقوط کرد. نفت مسجد سلیمان نیز آخرین تیم این فهرست است که بازیکن خارجی داشت؛ موسی کولیبالی با مبلغی حدود ۲۰۰ هزار یورو به عضویت مسجد سلیمانی‌ها درآمد و ۲۱ مسابقه برای آن‌ها بازی کرد.

با نگاه به لیست بازیکنان خارجی تیم‌های لیگ برتر، می‌توان دریافت که اکثر این بازیکنان، کاملا معمولی هستند و چیزی بیشتر از بازیکنان ایرانی و استعداد‌هایی که در کشورمان و در کوچه پس کوچه‌های شهر‌های ایران وجود دارند، ندارند. شاید تعداد بازیکنان با کیفیت خارجی لیگ ما که سطحشان از اکثر بازیکنان لیگ بالاتر است به شش هفت نفر هم نرسد (بشار رسن، پاتوسی، استوکس، استنلی و ...) و به همین دلیل می‌توان از تیم‌ها و مدیران انتظار داشت که در وضعیت اقتصادی کنونی، این مقدار ارز را هر سال از کشورمان برای بازیکنان بی کیفیت خارجی که بازدهی بسیار پایینی دارند، خارج نکنند. شاید قوانین سخت‌تر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای ورود بازیکنان خارجی بتواند بیشتر کمک کند، اما بیش از همه، لازم است تا خود مدیران فوتبال برای این موضوع دلسوز باشند و بازیچه دلال‌ها که این بازیکنان را به آن‌ها معرفی می‌کنند، نشوند. اگر مدیران این خرج‌ها را صرف استعداد یابی در فوتبال پایه کنند، قطعا نتیجه بهتری می‌گیرند که هم به نفع باشگاه‌های خودشان و هم به سود فوتبال کشورمان است.


بیشتر بخوانید:

استوری جدید مدیربرنامه‌های پاتوسی و تأیید جدایی بازیکن خارجی استقلال!

حضور برانکو در الاهلی عربستان قوت گرفت

آیا طارمی به پرسپولیس باز می‌گردد؟

پاتوسی به سرنوشت تیام دچار شد


انتهای پیام/

بررسی بازیکنان خارجی هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
استقلال سروره
Iran (Islamic Republic of)
حسین از تبریز
۰۶:۰۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
تتها راهش خصوصی سازی باشگاه ها هست که بازیکنان با کیفیت رو جذب می کنند مثل تراکتور و سپاهان
آخرین اخبار