شاید پنگوئن ها تنها موجوداتی باشد که با شنیدن نام آن ها به یاد قطب می افتید، اما موجودات کوچک زیادی در میان ساکنان قطب جنوب وجود دارند که از لحاظ جمعیت بسیار بزرگتر از پنگوئن‌ها هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  قاره قطب جنوب از جمله اماکنی محسوب می شود که در اختیار هیچ دولتی نیست و از طرفی حیوانات خارق العاده ای در این قاره سرد زندگی می کنند که امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به معرفی این حیوانات بپردازد.

چه حیوانات و موجوداتی در قاره قطب جنوب می‌توانند زندگی کنند؟

جنوبگان و ویژگی‌های آن!

قاره جنوبگان (Antarctica) تنها قاره‌ای است که ساکنان بومی ندارد و بر اساس تعریف جغرافی‌دان‌ها این قاره یک نوع بیابان محسوب می‌شود و با در نظر گرفتن این مسئله، می‌توان گفت بزرگترین بیابان روی زمین است!


این مطلب را از دست ندهید:دوست داشتنی ترین خرس قطبی


قاره‌ای که قطب جنوب را در خود جای داده است و رکورد سردترین دمای ثبت شده بر روی کره‌ی زمین (حدود ۸۹ درجه سانتی گراد زیر صفر) را نیز در اختیار دارد.

بخش عمده‌ای از سطح قاره جنوبگان (حدود ۹۸%) با یخ پوشیده شده و متوسط ضخامت این یخ‌ها حدود ۱۸۰۰ متر برآورد می‌شود.

برآورد می‌شود که ۹۰% کل یخ‌های کره زمین، در قاره جنوبگان وجود داشته باشد.

از این رو می‌توان گفت؛ قاره قطب جنوب سردترین، پربادترین و خشک‌ترین مکان روی زمین است. سردترین دمایی که تاکنون بر روی زمین ثبت شده مربوط به قاره قطب جنوب است و نزدیک به ۱۲۹- فارنهایت (۸۹- سانتی گراد) بوده است.

اما در خشکی قاره قطب جنوب اشکال زیادی از زندگی وجود ندارد.

بیشتر خشکی قاره قطب جنوب یک بیابان منجمد، با بارش کمتر از بیابان صحرا است (زیر دو اینچ=پنج سانتی متر در سال). اما شگفت انگیز است که ۷۰ درصد آب تازه زمین در منطقه قطب جنوب منجمد شده است.

جالب است بدانید؛ قاره جنوبگان تنها قاره‌ای است که در اختیار هیچ دولتی نیست.

البته در سال ۱۹۵۹ دوازده کشور معاهده‌ای به معاهده قطب جنوب (Antarctic Treaty) امضا کردند که تعداد آن‌ها امروز به ۵۰ کشور رسیده است.


این مطلب را از دست ندهید:خرس قطبی روی تکه یخی شناور


این پیمان به نوعی توافقی برای حفظ قاره جنوبگان و همچنین سیاست گذاری مشترک در مورد استفاده و بهره برداری از آن (خصوصاً برای کاربرد‌های تحقیقاتی) است.

این معاهده حاصل یک سال مذاکره پنهانی آن دوازده کشور در سال ۱۹۵۸ است.

چه حیوانات و موجوداتی در قاره قطب جنوب می‌توانند زندگی کنند؟

موجوداتی که در قاره قطب جنوب در آن زندگی می‌کنند

تندترین باد‌های جهان در قطب جنوب می‌وزند ، قاره جنوبگان بسیاری از مردم، زمانی که در مورد ساکنان قاره جنوبگان صحبت می‌شود به یاد پنگوئن‌ها می‌افتند.

اما به گزارش Livescience، موجودات کوچک زیادی در میان ساکنان قطب جنوب وجود دارند که از لحاظ جمعیت بسیار بزرگتر از پنگوئن‌ها هستندبه ویژه دریا‌های قاره قطب جنوب سرشار از زندگی هستند واز پلانکتون میکروسکوپی گرفته تا بزرگ‌ترین جانوری که تاکنون بر روی زمین زندگی کرده است، یعنی نهنگ آبی در این دریا‌ها زندگی می‌کنند.

همه جانوران قاره قطب جنوب با زندگی در شرایط بی نهایت سرد تطبیق پیدا کرده اند. بعضی‌ها مثل نهنگ ها، سیل‌ها و پرندگان یک لایه عایق از چربی برای محافظت در مقابل سرما دارند. دیگران مثل بسیاری از ماهی‌ها و حشرات، مواد شیمیایی مخصوصی در خونشان دارند (پروتئین ضد انجماد) که آن‌ها را از منجمد شدن حفظ می‌کند.


این مطلب را از دست ندهید: اگر تمام یخ‌های کره زمین ذوب شود، چه اتفاقی می‌افتد؟+ تصاویر


بسیاری از جانوران (مانند پنگوئن‌ها و سیل ها) یک شکل بدن فشرده و پوست ضخیم دارند که به حفظ گرمای بدنشان کمک می‌کند. پرندگان هم پر‌های پر‌های کرک دار ضدآبی دارند.

بعضی از جانوران در طول سردترین ماه‌های سال قاره قطب جنوب را ترک می‌کنند. جانورانی مثل نهنگ هامپبک Humpback به آب‌های گرم‌تر مهاجرت می‌کنند تا بعد از خوردن مقادیر عظیمی کریل krill (نوعی سخت پوست قاره قطب جنوب) در آب‌های قاره قطب جنوب تولید مثل کنند. بسیاری از جانوران دیگر (مثل پنگوئن امپراتور) در تمام سال در قاره قطب جنوب می‌مانند.

چه حیوانات و موجوداتی در قاره قطب جنوب می‌توانند زندگی کنند؟

موجودات زنده قاره قطب جنوب

بعضی از موجودات زنده قاره قطب جنوب عبارتند از

کریل که نوعی سخت پوست قاره قطب جنوب است و به وسیله جانوران دیگر به ویژه نهنگ‌ها خورده می‌شود، پرستوی دریایی قطبی، نهنگ آبی، پنگوئن امپراتور، نهنگ هامپبک، نهنگ مینک، اختاپوس، نهنگ قاتل، پنگوئن، ستاره دریایی، نهنگ اسپرم، ماهی مرکب که جانوری ده بازویی است، سیل ودل و زوپلانکتون.


این مطلب را از دست ندهید:حقایقی جالب درباره عجیب‌ترین حیوانات دنیا در قطب شمال


آزمایش‌های اولیه بر روی نمونه‌های آب یک دریاچه باستانی در نزدیکی قطب جنوب نشان می‌دهد این دریاچه ساکنانی دارد که در هیچ جای دیگری از زمین یافت نمی‌شوند.

این دریاچه وستوک نام دارد و در زیر توده‌ای یخ مدفون شده. با مطالعه DNA گونه‌های باکتری‌ای که در وستوک یافت می‌شوند مشخص شد که آن‌ها به هیچ یک از ۴۰ زیرسلسله باکتری‌ها تعلق ندارند.

دانشمندان این موجودات را به عنوان حیات ناشناس و طبقه بندی شده قلمداد می‌کنند و می‌گویند اگر آن‌ها بر روی مریخ یافت می‌شدند آن‌ها را مریخی می‌نامیدند.

در سال‌های اخیر فرایندی این محیط زندگی را دستخوش تغییر و موجودات آن را در معرض تهدید قرار داده و آن گرم شدن سریع زمین است. براساس تحقیقات تنها سرعت گرم شدن غرب قطب جنوب سه برابر میانگین جهانی است.

براساس یک مطالعه بخش غربی ورقه یخی قطب جنوب، دوبرابر میزانی که پیش از این تصور می‌شد گرم می‌شود.

این کشف براساس دما‌های ثبت شده در ایستگاه برد که پایگاهی علمی در قطب جنوب است انجام شده است حاصل شد.

چه حیوانات و موجوداتی در قاره قطب جنوب می‌توانند زندگی کنند؟

مطالعه انجام شده نشان دهنده افزایش چشمگیر دما یعنی ۴.۳ درجه فارنهایت یا ۲.۴ درجه سانتیگراد در درجه حرارت متوسط سالانه از سال ۱۹۵۸ است.

به این ترتیب میزان گرم شدن این منطقه سه برابر سریعتر از میانگین افزایش درجه حرارت سراسر جهان است و دو برابر آن چیزی است که محققان در تحقیقات قبلی نشان داده بودند.

بعد از فضا و اعماق دریا، قطب‌های زمین خشن‌ترین آب و هوا را دارند و بدترین مکان برای زیست انسان شناخته می‌شوند.


این مطلب را از دست ندهید: کشف فسیل‌های یک جنگل ۲۶۰ میلیون ساله در قطب جنوب!+ عکس


به این دلیل نوع جدیدی از ساختمان با طراحی‌ای خاص ساخته شده که می‌تواند مقابل شرایط سخت قطب جنوب مقاومت کند و تحقیق در قطب جنوب را تسهیل کند.

این ساختمان پا‌هایی هیدرولیک دارد که می‌تواند دراز شود و مانع از این شود که ایستگاه تحقیقاتی زیر برف سنگین مدفون شود.

همچنین پایه‌های این ساختمان با اسکی‌های غول پیکری مجهز شده اند که اجازه می‌دهد ایستگاه به مکان‌های جدیدی یدک کشیده شود.

این ساختمان علاوه بر این که به محققان کمک می‌کند در مقابل باد‌هایی با سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت و درجه حرارت‌های زیر صفر و تاریکی‌های طولانی مدت دوام بیاورند دارای یک فضای تفریحی و مجهز هم هست.

انتهای پیام/

برچسب ها: جنوبگان ، قطب جنوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.