خراسان رضوی با داشتن تنوع بالای گونه‌های زیستی،سالانه پذیرای ۱۵ هزار پرنده مهاجر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،علی خانی معاون نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی گفت: این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و مرزی خود با کشور‌های دیگر و نیز وسعت و وجود تالاب‌ها و زیستگاه‌های موقت مناسب، سالانه پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است.

وی با بیان اینکه هر سال تعداد متفاوتی از ورود پرندگان مهاجر به این استان به ثبت می‌رسد، افزود: میانگین در حدود ۱۳ تا ۱۷ هزار پرنده مهاجر در فصل زمستان است که با گرم شدن هوا و شروع فصل گرما از زیستگاه‌های موقت خود در خراسان رضوی خارج می‌شوند.

معاون نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی با بیان این که در سال گذشته ورود حدود ۳۸ گونه جدید پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی به استان ثبت شده است؛گفت:در خراسان رضوی با احتساب سال‌های گذشته در حدود ۳۳۰ گونه پرنده مهاجر مشاهده شده است که تنها سال گذشته تعداد گونه‌ها ۲۹۵ گونه شامل پرندگان آبزی، کنار آبزی و گونه‌ای مهاجر جوجه‌آور بود.

خانی تصریح کرد: زیستگاه‌های استان از دهه‌های قبل تا امروز مانند بسیاری مناطق دیگر کره زمین دچار تغییرات فراوانی شده اند؛ به عنوان مثال رودخانه تجن در حوزه سرخس، تبدیل به اراضی کشاورزی شده و یا تغییرات میزان آب رودخانه‌ها و تالاب‌ها در برخی مناطق تغییرات فراوان داشته که این تخریب و کاهش مطلوبیت شرایط، تاثیر مستقیم بر میزان ورود این پرندگان داشته است.

معاون نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی درباره مبدا پرندگان مهاجر که به استان وارد می‌شوند، نیزگفت: پرندگان جنوبی از عرض‌های شمالی می‌آیند و پرندگان مهاجر در حوزه تابستانی از عرض‌های پایین دست‌تر می‌آیند.

خانی افزود: در حوزه اقامتگاهی ویژه پرندگان شکاری؛ خراسان رضوی به علت داشتن گذرگاهی برای پرندگانی مانند شاهین یا بالابان، جزء بهترین استان‌های کشور است و چالش حضور قاچاقچیان و دلالان این گونه از پرندگان نیز به مراتب در این استان بالا است.

وی ادامه داد: هرچند در این سال‌ها یگان حفاظت سازمان محیط زیست استان در مشهد و شهرستان‌ها به خوبی توانسته این موضوع را مدیریت کند و موارد متعددی از بازگردانی این پرندگان به چرخه طبیعی خود داشته‌ایم.

انتهای پیام// ز.‌ی



تالاب‌های خراسان رضوی؛ قلمرو بیش از ۱۵ هزار پرنده مهاجر

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار