رئیس هیات کوهنوردی استان مرکزی از آماده بهره برداری بودن جان پناه کوه لجور شهرستان شازند خبر داد.

جان پناه کوه لجور شازند آماده بهره برداری استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ سیامک رضایی، رئیس هیات کوهنوردی استان مرکزی گفت: عملیات اجرایی ساخت جان پناه کوه لجور شازند که از تیرماه سال ۹۶ کلید خورد و پس از ۲۴ ماه فعالیت شبانه روزی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است.

سیامک رضایی افزود: جان پناه کوه لجور با مساحت ۳۵ متر مربع و در کنار بنای قدیمی ۱۲ متری برای پناه و استراحت کوهنوردان در فاصله ۲ هزار و ۴۲۰ متری از سطح دریا و ۲۰۰ متر پایین‌ تر از قله ساخته شده است.

رئیس هیات کوهنوردی استان مرکزی ادامه داد: بیش از ۶۰ تن انواع مصالح ساختمانی از سوی هیأت کوهنوردی استان از پایین کوه به ارتفاع ۲ هزار و ۴۲۰ متری منتقل شد و بیش از ۱۵۰ تن سنگ نیز از سطح کوه جمع آوری و برای ساخت جان پناه به کار گرفته شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه هر ماه گروه‌ های مختلف کوهنوری از نقاط مختلف کشور و حتی از کشورهای سوئیس، چک، آلمان و اتریش برای فتح لجور به این منطقه سفر می‌کنند وجود جان پناه در این کوه ضرورت بود و با بهره برداری از آن کوهنوردان می‌توانند ۲۰۰ متر پایین ‌تر از قله استراحت کرده و با تجدید قوای جسمانی قله را فتح کنند.

گفتنی است، کوه لجور در شمال شهرستان شازند و در مجاورت روستای اسکان قرار گرفته، که ارتفاع قله ی آن در حدود ۲ هزار و ۶۴۰ متر است و دیواره ‌ای با ارتفاع تقریبی ۳۵۰ متر که به سومین دیواره ایران شهرت یافته است.

شایان ذکر است، سنگ‌ های این کوه از جنس خارا است به‌ طوری ‌که مسیر صعود به قله را با دشواری همراه می‌سازد.

لجور به تعبیر افراد محلی به معنی لجوج یا به تعبیری دیگر لاجوردی است.

انتهای پیام/ت

ساخت جان پناه در فاصله ۲ هزار و ۴۲۰ متری از سطح دریا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.