به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی آذری تهیه کننده و کارگردان برنامه «ویدئو چک» ایده ساخت یک برنامه طنز انتقادی را سالها قبل، زمانی که در رادیو جوان برنامه ساز بود، به اجرا درآورد و در این خصوص گفت: قرار بود این برنامه در فضایی دیگر ساخته شود، اما در نهایت پس از بررسی بیشتر، امکان و فرصت ساخت آن نزدیک به یک سال و نیم پیش در شبکه ورزش و در قالب یک طنز انتقادی ورزشی فراهم شد.
وی افزود: تاکنون ۸۰ قسمت سی دقیقهای از «ویدئو چک» ساخته شده که با استقبال خوب بینندگان روبرو شده و توانسته بخش گستردهای از مخاطبان را با خود همراه کند. تعطیلات نوروز ۱۳۹۷ و نوروز امسال برنامه «ویدئو چک» هر شب روی آنتن شبکه ورزش بود که با پایان یافتن تعطیلات به روال قبل بازگشت. همچنین کمتر از ده قسمت «ویدئو چک» به درخواست شبکه سوم سیما بازپخش شد که به دلیل شلوغی کنداکتور امکان ادامه پخش میسر نبود.
آذری با اشاره به اینکه «ویدئو چک» به عنوان یک برنامه طنز انتقادی خواه ناخواه موجب برانگیختن واکنش و حساسیتهای فراوانی از سوی مسئولان و چهرههای معروف ورزشی شده است،گفت: طنز انتقادی از جمله سوژههای استاندارد برنامه سازی مطرح در دنیاست که در تلویزیون و کشور ما باید بیشتر به آن پرداخته شود تا کمتر مورد انتقاد و بیشتر پذیرفته شود.
وی تاکید کرد: هر چند که سبک طنز انتقادی «ویدئو چک» با شوخیهای چند لایه اش، تهیه کننده و عوامل را گاه آماج انتقادهای فراوانی قرار داده است، اما معتقدم برنامه هر چقدر جلوتر میرود پختهتر شده، با تفکر و ایده پردازیهای خوب، مسیر رو به رشدی را طی کرده و به جرات میتوانیم بگوییم، «ویدئو چک» دارای «امضاء خاص» در برنامه سازی است.
این تهیه کننده افزود: برنامه سازی همیشه برای من علاقه توام با دغدغه بوده و اکنون استقبال ببینندگان مسئولیت بیشتری را بر دوشمان نهاده است و قطعاً تا زمانی که دچار رکود و تکرار نشویم به پیشرفت و صعود ادامه خواهیم داد.
آذری با اشاره به اینکه پیش از این برخی همکاران تصورشان بر این بود که ساخت برنامههای نیم ساعته با دکور ساده، تک دوربین، مجری و بدون مهمان بسیار راحت است، افزود: در این مدل برنامهها مهم ایده، خوش فکری، خلاقیت و تنوع به دور از حواشی زائد است، نه دکور و مهمان؛ برنامه سازی با چاشنی طنز انتقادی ریزه کاریهای خاص خود را دارد و نباید فریب ظاهر ساده آن را خورد.
وی با بیان اینکه گروه، کار دیگری جز این برنامه در دست اجرا ندارد، افزود: هیچ برنامه جذابی بدون اتاق فکر، تیمی همراه و خوش ذوق، توانا و پویا نمیتواند تداوم داشته باشد و برای ساخت هر قسمت نیم ساعته از برنامه، تمام روزهای هفته جلسات متعددی را صرف رصد ایدهها با قالب کاملاً متفاوت، موزیک ها، ویدئوها، تصاویر و سوژه یابی میکنیم.
کارگردان «ویدئو چک» این برنامه را سوژه محور معرفی کرد و افزود: در برنامههایی که سوژهها نقش مهمی در کیفیت برنامه ایفا میکنند باید با صبوری و حوصله به دور از فضای حاشیهای انتقادها، کار را ساخت، زیرا برای داشتن برنامه خوب و اثرگذار باید هزینه کرد و متفاوت بود، چرا که کار ما تولید بسته فرهنگی با کیفیت است.
وی گفت: برای خندیدن و نرنجیدن از طنزهای چند لایه باید به مخاطب و سوژهها فرصت داد، زیرا این مدل برنامه سازی پیش از این در کشور ما مرسوم نبوده، برخی این قبیل برنامهها را دوست ندارند و برخی دیگر نسبت به نقد، متعصب هستند که تعصب شان از عدم شناخت برنامههای این چنینی نشأت میگیرد. اما خوشحالیم که در حال حاضر برخی شبکههای تلویزیون پس از اقبال «ویدئو چک» ترغیب به ساخت برنامههایی با چاشنی طنز شدند.
آذری در پایان با بیان اینکه بازیگران خوب عموماً از تئاتر و مجریان و گویندگان خوب خاستگاهشان از رادیو است، گفت: خود را وام دار رادیو و سه سال فعالیت در رادیو جوان میدانم که برای من سرشار از نوآوری و تجربه برنامه سازی بود و عمیقاً معتقدم توفیق امروز نشأت گرفته از همان سالها است.
گفتنی است مجتبی آذری پیش از این برنامههای موفقِ «نیم روز»، «مردم چی میگن»، «شیش تایی ها» را کارگردانی و با «ویدئو چک» کسب رتبه دوم جشنواره جام جم سال گذشته را در کارنامه فعالیت خود ثبت کرده است.
انتهای پیام/