مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تا پایان امسال روزانه بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید این میدان افزوده خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد مشکین فام افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی ۷۸ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و وعده وزیر نفت درخصوص افزایش ۶۰ میلیون مترمکعبی از این میدان مشترک تا پایان سال محقق خواهد شد.

وی با اشاره به بهره برداری از دو سکوی دریایی فاز ۱۴ در سال گذشته و برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش از این دو عرشه، بیان کرد: فاز ۱۴ پارس جنوبی شرایط مطلوبی دارد و قرار است دو سکوی باقیمانده این طرح با ظرفیت روزانه هر یک ۵۰۰ میلیون فوت مکعب تا پایان امسال به تولید برسد و گاز تولیدی این دو سکو به یکی از پالایشگاه‌های پارس جنوبی برای تصفیه فرستاده شود.

مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده گاز کشور پیش‌بینی کرد مطابق با برنامه زمانبندی، نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ در اواخر امسال یا ابتدای سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 مشکین فام با اشاره به بهره‌برداری رسمی از فاز ۱۳ پارس جنوبی در اسفند پارسال و به تولید رسیدن دو عرشه دریایی این طرح نیز، گفت: امسال هم، یکی از سکو‌های فرعی این فاز با ظرفیت برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز وارد مدار تولید شده و به پالایشگاه این طرح ارسال می‌شود.

وی با اشاره به حادثه‌ای که بر اثر برخورد نفتکش نروژی با پایه سکو و چاه‌های موقعیت دریایی SPD۱۳A در گذشته رخ داد، افزود: با برطرف شدن مشکلات مربوط به آن حادثه و تکمیل حفاری چاه‌ها، نصب و بهره‌برداری از این سکو به سال آینده موکول می‌شود، البته ساخت سکو و خطوط لوله دریایی این موقعیت تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس  به برنامه‌ریزی برای برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش از فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی نیز اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود دو موقعیت دیگر دریایی این طرح تا نیمه اول امسال وارد مدار تولید شود و برداشت گاز ترش از فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی به ظرفیت کامل برسد.

به گفته مشکین فام، با توجه به تکمیل بخش پالایشگاهی این طرح و بهره‌برداری رسمی از آن در سال گذشته، گاز استحصال شده از دو موقعیت جدید به پالایشگاه فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی ارسال و تصفیه می‌شود.

انتهای پیام/ک

 بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.