پیشکسوت تکواندو کشورمان گفت: پس از مسابقات جهانی منچستر ترجیح دادم سکوت کنم.

مهدی بی باک سرمربی سابق تیم ملی تکواندو کشورمان در گفتگو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، به تشریح عملکرد هوگوپوشان کشورمان در مسابقات گرندپری رم و بررسی نقاط ضعف و قوت تیم ملی کشورمان در اوزان مختلف پرداخت.

میرهاشم در گرندپری با تمام وجود مبارزه کرد

او افزود: در مسابقات گرندپری رم، یکی از بهترین نمایش‌های میر هاشم حسینی رقم خورد. بعد از این که نتوانست در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کند، انگیزه اش چند برابر شد. او به امتیازات این تورنمنت نیاز شدیدی داشت و با تمام وجود مبارزه کرد و کمترین اشتباه را در هنگام مبارزاتش داشت. این طلا خیلی به او در راه کسب سهمیه المپیک کمک خواهد کرد. فکر می‌کنم، چون میرهاشم در مسابقات جهانی شرکت نکرده بود، با آمادگی بدنی بیشتری نسبت به حریفانش در این مسابقات حاضر شد که می‌توان گفت این موضوع هم به ضرر و هم به نفع او بود.

وقتی یک بازیکن چند بار به یک حریف می‌بازد، باید در نحوه مبارزه اش تغییر ایجاد کند

بی باک ادامه داد: سجاد مردانی تاکنون ۳ بار به حریف روس خودش نتیجه را واگذار کرده است و تنها یکبار در سال ۲۰۱۶ موفق شد او را شکست دهد. وقتی یک بازیکن چند بار در مقابل حریفش بازنده می‌شود، نیاز به تغییر تکنیکی و تغییر نحوه مبارزه اش دارد و این به عهده کادرفنی و خود بازیکن است که بتواند خودش را تغییر دهد. بحث دیگر مربوط به آنالیز حریفان است و همینطور بحث اعتماد به نفس و خواستن پیروز شدن در بازی است. چیزی که میرهاشم خواست و پیروزمندانه بازی را شروع کرد. مردانی تا پایان راند دوم بازی را جلو بود، اما تکواندوکار روس با تغییر تاکتیک و ضربه‌ای که با پای غیر تخصصی اش به سر مردانی زد، با یک امتیاز پیش افتاد و بازی را در اختیار گرفت. پس از آن مردانی کاملا از بازی خارج شد و در حالی که طی یک دقیقه فرصتی که داشت می‌توانست اختلاف امتیازی را جبران کند و به بازی برگردد، اما متاسفانه عجولانه بازی را دنبال کرد و این باعث شد تا حریفش اختلاف امتیازی را بیشتر کند. حریف او نیز بسیار باتجربه و با اعتماد به نفس بالا بود و حتی در بازی فینال، تا ثانیه‌های آخر راند سوم با اختلاف ۶، ۷ امتیاز از حریفش عقب بود، اما بازی را درآورد و صاحب مدال طلا شد.

باید عملکرد حریفان را آنالیز کنیم

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم که خیلی زود یک گروه آنالیز یا شخصی که بتواند آنالیز دقیقی به کادرفنی ارائه دهد، به تیم ملی اضافه شود و با آنالیزهایش کاری کند که اگر تکواندوکار ما ۲ بازی را به یک حریف واگذار کرد، در بازی سوم پیروز شود. باخت‌های پیاپی به یک حریف می‌تواند کاری کند که بازیکن دیگر اعتماد به نفس بازی مقابل حریفش را نداشته باشد و خودش را از پیش بازنده بداند. امروزه در تکواندو می‌بینیم که تیم‌هایی مانند کره جنوبی، چین، انگلیس و روسیه که حرف اول را در تکواندو جهان می‌زنند، از دوربین‌های زیادی در مسابقات استفاده می‌کنند که برای آنالیز بازیکن‌ها است. تک تک بازیکنانی که مدال می‌گیرند و عضو تیم‌های مطرح دنیا هستند، زیر ذره بین قرار می‌گیرند و تمام نقاط ضعف و قوتشان مورد بررسی قرار می‌گیرد. متاسفانه یا خوشبختانه امروزه آنالیز رقبا در تکواندو، مانند والیبال شده است. در والیبا می‌بینیم که یک تیم دو ست را برنده می‌شود، اما با آنالیزی که روی این تیم می‌شود، در ست‌های بعدی ورق برمی گردد و نتیجه عوض می‌شود.

در اوزانی که ۲، ۳ تکواندوکار آماده داریم، شانس کسب مدال بیشتر است

کارشناس تکواندو کشورمان گفت: نمی‌توان گفت چه کسی در این سال‌ها بهترین تکواندوکار ایران بوده است. زیرا ایران همیشه به عنوان یک تیم خوب در دنیا شناخته می‌شود و بر مدار یک شخص نمی‌چرخد. در بیشتر ادوار گذشته مسابقات بین المللی، تکواندوکاران ایرانی در تمام اوزان شانس کسب مدال را داشتند. میر هاشم نیز یکی خوب‌های تکواندو کشورمان است و ما در این وزن امیر محمد بخشی و سروش احمدی را هم داریم که او هم بازیکن بسیار خوبی است. در اوزانی که ما ۲، ۳ تکواندوکار آماده داریم توانستیم پیشرفت بیشتری داشته باشیم برعکس اوزان بالاتر که رقابت کمتری در آن وجود دارد، تیم ملی از شانس کمتری برخوردار است. در اوزان ۱ تا ۴ که حریفان به یکدیگر نزدیک هستند و ۳، ۲ تکواندوکار آماده داریم، موفق شدیم مدال‌های بیشتری کسب کردیم. داشتن چند بازیکن آماده در یک وزن باعث می‌شود تا در اثر رقابت بین بازیکنان، آن‌ها باانگیزه‌تر ظاهر شوند و بتوانند پیشرفت بیشتری کنند، همچنین دیگر این ذهنیت به وجود نمی‌آید که حتما یک بازیکن خاص در المپیک شرکت خواهد کرد.

بی باک: گاهی سکوت کردن یک کمک است/ اگر مردانی مصدوم شود جایگزین مناسبی برای او نداریم

حساسیت مسابقات در عملکرد بازیکنان تاثیرگذار است

وی افزود:مسابقات قهرمانی جهان گرید ۱۲ بود و مدال طلای آن ۱۲۰ امتیاز داشت که همین مسئله حساسیت مسابقات را بالا می‌برد و در این مسابقات می‌بینیم که کارایی برخی بازیکنانی که حتی تجربه بالایی دارند، پایین می‌آید. گرید مسابقات گرندپری نیز ۴۰+ است. مسابقات جهانی رقابتی است که در بالاترین سطح برگزار می‌شود و تعداد زیاد مسابقات و حساسیت آن به خاطر بحث امتیازی و تاثیر آن در رنکینگ می‌تواند در عملکرد بازیکن‌ها تاثیرگذار باشد، همانطور که برخی از تکواندوکارانی که در مسابقات جهانی نتایج خوبی گرفتند در مسابقات گرندپری نتوانستند موفقیتشان را تکرار کنند. مثلا بازیکن انگلیسی که در منچستر دای هون لی را شکست داده بود، در گرندپری نتیجه را به او واگذار کرد. زیبایی تکواندو به همین است که نمی‌شود از قبل پیشبینی کرد که چه کسی صاحب مدال طلا می‌شود و مشخص نیست که بازیکنان در هر مسابقه‌ای چه نتیجه‌ای می‌توانند بگیرند.

اگر مردانی آسیب ببیند، جایگزین مناسبی برای او نداریم

بی باک ادامه داد: تمام بازی‌ها را رصد می‌کنم و اگر فرصت باشد سفر می‌کنم تا مسابقات را از نزدیک ببینم، برای تماشای مسابقات گرندپری فجیره نیز به امارات سفر کردم تا بازی‌ها را از نزدیک ببینم. زیرا به این کار علاقه دارم و می‌خواهم با قوانین و بازیکنان جدید آشنا شوم و از تکواندو فاصله نگیرم. بازیکنی مانند تای هون کیم که اصلا نمی‌باخت و توانسته بود ۴ مدال طلای گرندپری و ۳ مدال طلای جهان را کسب کند، در ۶، ۵ ماه گذشته حتی نتوانست در تیم ملی کره جایی داشته باشد. این نشان می‌دهد که اصلا نمی‌شود پیشبینی کرد چه کسی می‌تواند در مسابقات المپیک موفق باشد و مدال بگیرد. امیدوارم در وزن ۶۸- کیلوگرم بتوانیم سهمیه المپیک را بگیریم، چون به خاطر داشتن ۲، ۳ بازیکن آماده در این وزن، شانس خوبی برای کسب مدال و رفتن روی سکو داریم و این می‌تواند خیلی کمک کننده باشد. ما در وزن ۸۰+ کیلوگرم فقط سجاد مردانی را داریم و این شانس ما را در این وزن کاهش می‌دهد، زیرا علاوه بر این که رقابت کمتر است، اگر مردانی آسیب ببیند، جایگزین مناسبی برای او نداریم. در وزن ۵۸- کیلوگرم، آرمین هادی پور و فرزان آشورزاده بیشترین شانس را دارند.

در سنگین وزن ضعف داریم

مربی اسبق تیم ملی تکواندو کشورمان ادامه داد: به جز کره جنوبی که در سال‌های اخیر در سنگین وزن توانسته عملکرد خوبی داشته باشد معمولا تکواندوکاران کشور‌های اروپایی و آمریکایی، با توجه به اندام تنومند و قامت‌های بلندی که دارند، بیشتر مدال‌های این اوزان را کسب می‌کنند. ما در اوزان سنگین و حتی سبک وزن خوب کار نمی‌کنیم. مربیانی که در رده‌های پایه کار می‌کنند، باید دانش خود را به روز کنند و با جدیدترین تکنیک‌ها آشنایی داشته باشند. بازیکنان ایرانی خیلی کم از ضربات چرخشی استفاده می‌کنند و دلیلش این است که در رده‌های پایه خیلی کم از این تکنیک استفاده می‌شود. خیلی سخت است بخواهیم به بازیکنی که در ۲۰ سالگی وارد رده بزرگسالان می‌شود تکنیک‌های پایه را یاد بدهیم. فکر می‌کنم مربیان ما باید بیشتر روی این مسائل تمرکز کنند و فدراسیون هم برای آن فکر جدی بکند. این ضعف طی یک یا دو سال برطرف نمی‌شود و پروسه‌ای زمان بر است که اگر الان روی آن کار کنیم ممکن است ۱۰ سال دیگر نتیجه دهد. چیزی که من بار‌ها گفتم و ممکن است خیلی‌ها خوششان نیاید این است که در سنگین وزن مشکل داریم و هرچه زودتر باید ضعفمان را برطرف کنیم.

گاهی سکوت کردن یک کمک است

بی باک اظهار کرد: هر سرمربی تفکرات خاص خودش را دارد و برای این که بتواند تفکراتش را به تیم القا کند به زمان نیاز دارد. حداقل زمانی که باید در اختیار سرمربی قرار بگیرد یک سال و نیم است و عسگری مهلت کافی داشته است. خیلی خوشحال شدم از این که عبداللهی به کادرفنی اضافه شد، زیرا او فردی است که تجربیات خوبی دارد. باید از تجربیات دیگر قهرمانان و مربیانی که در تکواندو مو سفید کرده اند نیز استفاده شود، اما مشکل ما این است که کار گروهی را خوب بلد نیستیم و وقتی چند سرمایه تکواندو کشور در کنار هم قرار می‌گیرند، می‌بینیم که خوب عمل نمی‌کنند. این مشکلی است که باید حل کنیم. در حال حاضر تیم ملی ما بیش از هر چیزی به همفکری نیاز دارد تا بتوانیم به همدیگر کمک کنیم. همه باید دست به دست هم دهیم، کینه‌ها را کنار بگذاریم تا در تکواندو یک آشتی رقم بخورد و در این راه نیاز به آدم‌های قوی داریم که بتوانند به تکواندو کمک کنند. گاهی سکوت کردن خودش یک کمک است. پس از مسابقات قهرمانی جهان تماس‌های زیادی از سوی اصحاب رسانه با من گرفته شد، اما حاضر نشدم مصاحبه کنم، زیرا ممکن بود صحبت‌های من در آن زمان در شرایط روحی بازیکنان اثر بگذارد بنابراین ترجیح دادم سکوت کنم، چون خودم این سختی‌ها را گذراندم و می‌دانم که یک حرف کوچک از پیشکسوتان می‌تواند تاثیر زیادی بر روحیه بازیکنان بگذارد.

بی باک: گاهی سکوت کردن یک کمک است/ اگر مردانی مصدوم شود جایگزین مناسبی برای او نداریم

مدال المپیک شخصیت المپیکی می‌خواهد

او در ارتباط با کسب مدال المپیکی افزود: در رابطه با المپیک فقط کسانی می‌توانند نظر بدهند که تجربه این رویداد بزرگ را داشته باشند، ورزشکارانی که هیچ مدالی در المپیک‌های قبلی نداشتند، موفق شدند در المپیک نتایج خوبی کسب کنند، زیرا فشاری روی آن‌ها نیست و بایدی وجود ندارد که مدال بگیرند. مدال المپیک شخصیت المپیکی می‌خواهد و بیش از هر چیزی بازیکنان ما نیاز دارند که المپیک را برایشان شبیه سازی کنیم و این کار از طریق رصد کردن وضع روانی آن‌ها و کم کردن فشار از روی رشته‌هایی که شانس کسب مدال دارند، انجام می‌پذیرد. همین که گفته می‌شود در تکواندو شانس زیادی برای کسب مدال داریم خودش می‌تواند فشار روی تیم ایجاد کند. حمید سوریان ۵ بار قهرمان جهان شده بود، اما در اولین المپیکی که شرکت کرد، خیلی زود حذف شد، اما در دومین المپیکی که شرکت کرد، موفق شد مدال طلا کسب کند. همچنین از یوسف کرمی توقعات به حدی بالا بود که نتوانست توانمندی هایش را نشان دهد. این اتفاق برای خیلی از قهرمانان بزرگ کشور‌های دیگر اتفاق افتاده و به خاطر فشار روانی زیادی که تحمل می‌کردند نتوانستند نتیجه بگیرند و فقط دلشان می‌خواست زودتر مسابقات تمام شود تا به خانه برگردند. باید از تجربه کسانی که در المپیک بودند استفاده کنیم و مشکلاتی که در گذشته داشتیم و مشکلاتی که در آینده خواهیم داشت را بررسی کنیم. این که بی دلیل تمجید کنیم یا بی رحمانه انتقاد کنیم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

باید از تجربیات بزرگان تکواندو در بخش‌های مختلف استفاده کنیم

بی باک در پایان خاطر نشان کرد: تیم‌های خوب دنیا از تمام ظرفیتی که دارند استفاده می‌کنند، ما در وهله اول باید خودبینی هایمان را کنار بگذاریم. ما فقط یک سرمربی داریم، طبیعی است که نمی‌توانیم از تجربیات همه بزرگان تکواندو در این پست بهره ببریم، اما می‌توانیم از دانش قهرمانان و پیشکسوتان بزرگ تکواندو در بخش‌ها و تیم‌های مختلف استفاده کنیم. این که به جای یک مربی از ۲ مربی کاربلد در کادرفنی استفاده کنیم خیلی خوب است، اما به شرطی که این دو نفر بتوانند با یکدیگر کار کنند، در غیر این صورت ضربه بزرگی به تیم خواهند زد. باید بدانیم اعتلای تکواندو به نفع همه ما خواهد بود. دوران سرمربی گری عسگری هم مانند سرمربیان قبلی به پایان خواهد رسید و پس از او نیز افراد متعددی صاحب این جایگاه خواهند شد. اما حتی وقتی نیستیم می‌توانیم با انتقاد‌های سازنده و دلسوزانه مان به تیم ملی کمک کنیم. این که بخواهیم انتقاد نابجا کنیم بدون این که بازی‌ها را بینیم اصلا درست نیست. برخی مواقع هم تمجید‌هایی می‌شود که فقط تعریف است و تعریف کارشناسی نیست که این هم می‌تواند به تیم ضربه بزند و باعث می‌شود بازیکنانمان نتوانند نقاط ضعفشان را تشخیص دهند.


بیشتر بخوانید:

پوررهنما: کسب سهمیه پارالمپیک خط و نشانی جدی برای حریفانم است

کرمی: افت تیم ملی تکواندو را قبول ندارم

کرمی: شایسته سالاری در انتخابی تیم ملی رعایت شد/ در منچستر باید طلا بگیریم/ تعداد سهمیه المپیک تضمین کننده موفقیت در این بازی‌ها نیست


انتهای پیام/

اظهارات بی باک در خصوص اتفاقات اخیر در تکواندو ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار