بهره مندی ۹۹ درصدی خانوار شهری و روستایی استان ازنعت گاز

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی گفت:۹۹ درصد خانوار شهری و روستایی استان تحت پوشش شبکه گازرسانی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،توحیدی مدیرعامل شرکت گاز استان در آیین شروع عملیات گازرسانی به ۱۰ روستای شهرستان هریس در روستای بشیرخواجه گفت: امروز شاهد شروع عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰ روستای چنزق، چمن زمین، قشلاق بالا، قشلاق پایین، بشیر، پاکچین، شیران، سوله جو، گورچین وشالی شهرستان هریس می‌باشیم که برای گازرسانی به این ۱۰ روستا با شبکه گذاری بالای ۴۲ کیلومتر بالغ بر ۸۰ میلیاردریال هزینه خواهد شد و در مدت یکسال این پروژه به اتمام خواهدرسید.

وی افزود: با اتمام گازرسانی به این ۱۰ روستای شهرستان هریس، هریس به شهرستان سبز تبدیل خواهد شد و غیر از سه چهار روستایی که زیر ۲۰ خانوار و متروکه هستند کلیه روستا‌ها بهره‌مند ازگازطبیعی خواهند شد که بهره‌مندی شهرستان ازگازطبیعی به نودونه و هشت دهم درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان با اعلام ۹۹ درصدی پوشش شبکه گازرسانی دراستان افزود: هم اکنون تمامی شهر‌ها و ۲۰۰۱ روستای استان با اجرای ۲۰ هزار و ۸۳۳ کیلومتر شبکه گازرسانی از نعمت گاز طبیعی بهره مند می‌باشد.

توحیدی اظهار داشت: به رغم کوهستانی بودن منطقه و صعب العبور بودن مسیر‌ها در این استان و همچنین با توجه به طولانی بودن فصل سرما که باعث کاهش فصل کاری می‌شود؛ پروژه‌های گازرسانی استان با جدیت و پیشرفت مطلوبی در حال اجرا است.

وی افزود:در حال حاضر ۲۰۴ روستا در دست اجرای گازرسانی است و تا آخر سال نیز ۱۷۰ روستا نیز به این ۲۰۴ روستا اضافه خواهد شد که با اتمام گازرسانی به ۳۷۴ روستا کل گازرسانی استان به اتمام خواهد رسید.

توحیدی گفت: برنامه داریم که تا آخر امسال ۲۰۰ روستا از این ۳۷۴ روستا به بهره‌برداری برسد و یکی از برنامه‌های مهمی که در سطح استان و بخصوص در شهرستان هریس در دست اقدام داریم نزدیک رسانی گاز به کلیه صنایع که از سوخت مایع استفاده می‌کنند می‌باشد که این امر نیز درحال حاضردر دست اجرا می‌باشد.

عبدالهی نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با انتقاد از توقف پروژه گازرسانی به غرب خواجه گفت: تکمیل پروژه گازرسانی به غرب خواجه به صنایع جان دوباره می‌بخشد.

وی اظهار داشت: نعمت گاز طبیعی تنها یکی از خدمات نظام جمهوری اسلامی است، ولی بعضاً نسبت به توسعه شبکه گازرسانی ناشکری می‌کنیم، با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی خوشبختانه اغلب مردم مناطق با شکل‌گیری نهضت گازرسانی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: با بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به ۱۰ روستای شهرستان هریس، تنها ۲ روستای محمود آباد و تازه‌کند که روستا‌های کوچکی هستند بدون گاز می‌مانند امید می‌رود با گازرسانی به این روستاها، روستایی بدون برخورداری از نعمت گاز در شهرستان هریس نداشته باشیم.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با انتقاد از توقف پروژه گازرسانی به غرب خواجه ادامه داد: ظاهراً پروژه گازرسانی به غرب خواجه متوقف شده در صورت تکمیل این پروژه صنایع قرار گرفته در مسیر پروژه جان دوباره می‌گیرد.

عبدالهی در ادامه خواستار اجرای پروژه گازرسانی خواجه به سرند شد و گفت: انتظار داریم تا پروژه گازرسانی خواجه به سرند در اسرع وقت آغاز شود چراکه منازل و واحد‌های تولیدی و صنعتی آن منطقه به گاز طبیعی نیازی مبرم دارند و اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت گیرد یقیناً بدون سود نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بدون توسعه و گسترش شبکه گاز طبیعی «سرمایه‌گذاری» بخش خصوصی در مناطق روستایی شهرستان‌ها مفهومی ندارد، گفت: اگر در منطقه‌ای گاز طبیعی نباشد قطعاً هیچ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال و تولید نشان نمی‌دهد به عبارتی در گذشته خدمات زیربنایی از جمله برق و آب به روستا‌ها رسید، ولی آن‌طور که باید و شاید نتوانستیم برای تولید از آن‌ها استفاده کنیم.

علیرضا خاکپور، سرپرست فرمانداری شهرستان هریس نیز در این آیین با اشاره به اینکه دولت برای گازرسانی به ۱۰ روستای هریس نزدیک به ۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند اظهار کرد: گاز طبیعی آن‌چنان به سادگی به دست ما نمی‌رسد این در حالی است که گاز از جنوبی‌ترین نقطه کشور با زحمات بسیار و با گذر از دل کوه‌ها به آذربایجان شرقی منتقل شده و در اختیار ما قرار می‌گیرد.

وی افزود: برای گازرسانی به هر یک از مشترکین روستایی به طور متوسط ۳۲ میلیون تومان برای دولت هزینه دربردارد، به طوری که دولت با وجود تنگنای مالی، برای رفاه مردم و توسعه زیرساخت‌ها محدودیتی قائل نمی‌شود.

سرپرست فرمانداری شهرستان هریس با ذکر اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در مواقع ضروری برای مردم نیز از جیب شخصی‌شان هزینه می‌کنند، گفت: متاسفانه حرکت اشتباه و یا تخلف فردی در دستگاه دولتی باعث می‌شود تا نگاه همگان به مدیران دولتی تغییر کند و مردم به دولتمردان به عنوان متخلف نگاه می‌کنند در حالی که همه متخلف نیستند و نباید عملکرد اشتباه یک فرد را به پای همه مدیران نوشت.

خاکپور بر لزوم همت و تلاش جهادی مدیران دستگاه‌های دولتی برای محرومیت‌زدایی از روستا‌های شهرستان هریس تاکید کرد و گفت: محرومیت از روستا‌ها زمانی دور می‌شود که جهادی و مخلصانه کار کنیم.

 

انتهای پیام/ش

آغاز  عملیات گازرسانی به ۱۰ روستای شهرستان هریس در روستای بشیرخواجه

برچسب ها: گاز ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.